Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech van staatssecretaris Pieter van Geel tijdens het lunchdebat over Europese Grondwet op het ministerie van VROM op 17 mei 2005.

Beste VROM'ers,

Je kunt over de Europese Grondwet en over het referendum denken wat je wilt. Dat doet iedereen dan ook. Maar één ding mag duidelijk zijn: het referendum over de Grondwet heeft ongelooflijk veel losgemaakt in Nederland. En overigens ook in andere landen en met name Frankrijk. Nooit is er zoveel discussie geweest over Europa als nu, nooit hebben de kranten er zó bol van gestaan. De discussies die nu spelen in Nederland gaan over van alles, en er worden veel onderwerpen bijgesleept die niet specifiek met de Grondwet zelf te maken hebben. Bijvoorbeeld: Nederland wordt het Friesland van Europa. De Euro kost ons veel te veel. De regering Balkenende deugt niet. Waarom moet Turkije toetreden. En nog veel meer.
Op een aantal van deze zaken zal mijn collega staatssecretaris Nicolaï zo meteen ingaan, of we zullen ze later in dit debat bespreken. Deze discussies leren ons een belangrijke les. Het project Europa heeft te lang los gestaan van de bevolking. Voor ons hier in Den Haag is het daarom een belangrijke uitdaging en taak om Europa dichter bij de burgers te brengen.
Overigens was dat één van de doelstellingen van de conventie die de Grondwet heeft voorbereid: Europa dichter bij de burgers brengen. Hoe komt het nu dat Europa zo ver van ons af staat? Natuurlijk de fysieke afstand, dat is één ding. Maar ik denk dat veel mensen ook Europa en Brussel zien als een groot bureaucratisch geheel, waar je geen inzicht in kunt krijgen. Een machinerie die traag loopt, een ver-van-mijn-bed show.
Ik las in een ingezonden brief in de krant vorige week dat iemand 'Europa' een soort hobby van Haagse ambtenaren noemde, die in Brussel voor elkaar proberen te krijgen wat in hun eigen land niet lukt. Een interessante opmerking. Die je ook om zou kunnen draaien: als wij dingen in Europa makkelijker kunnen regelen dan in Nederland, wat is dan bureaucratischer? Europa of Nederland?

Europa heeft een nogal negatief stempel maar de vraag is of dat terecht is. Als het gaat om milieukwesties bijvoorbeeld: alleen in en met Europa kun je zaken oplossen als grensoverschrijdende vervuiling: vervuilde rivieren, luchtverontreiniging, klimaatverandering. Als je bijvoorbeeld naar luchtkwaliteit kijkt: dat is natuurlijk een groot probleem, iedereen heeft kunnen lezen over de fijnstofproblemen en hoeveel doden daarvan jaarlijks het gevolg zijn. Als ik u nu vertel dat slechts ca. 15% van het fijnstof van Nederlandse activiteiten afkomstig is, en een groot deel van de rest afkomstig uit andere landen, dan mag het toch duidelijk zijn hoe belangrijk een Europees beleid hierop is. Europees zijn al normen gesteld, ook dat heeft u in de kranten kunnen lezen. Dat zijn vrij strenge normen. Waar ik samen met mijn milieucollega's nu mee bezig ben, is om te zorgen dat ook Europese maatregelen van kracht worden om uitstoot van het verkeer aan banden te leggen. Zodat we die strenge normen ook kunnen halen.

Ook lokale milieuproblemen moeten juist vaak op internationale schaal worden opgelost, zie bijvoorbeeld de problemen met geluidhinder rond Schiphol.

We moeten niet alleen binnen Europa goed samenwerken, maar ook als Europa sterker staan in mondiale onderhandelingen. De VN heeft onlangs een grootschalig onderzoek verricht naar de toestand van milieu en ecosystemen. De resultaten van dat onderzoek zijn uitermate zorgwekkend. Wij kunnen daar alleen met z'n allen iets aan doen. Met een sterker Europa kunnen wij de nodige maatregelen nemen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie en technologie. Op dit vlak hebben wij als Nederlandse voorzitter van de Europese Unie vorig jaar het initiatief Clean, Clever, Competitive in Europa ingebracht, waarmee we willen bereiken dat milieu als kans wordt gezien, en dat milieu en economie elkaar zelfs kunnen versterken als we meer focussen op eco-efficiënte innovaties.

U zult nu misschien denken: maar dat kan toch allemaal ook zonder de Europese Grondwet?
Ja, dat is ook zo. De huidige Europese verdragen bevatten voor milieu al sterke bepalingen. Het goede nieuws is dat die bepalingen ook overeind blijven in de Europese Grondwet. Het ook nu al bestaande artikel over duurzame ontwikkeling staat straks als één van de centrale doelstellingen in deze grondwet. In dit artikel worden de economische, sociale en milieubelangen als drie gelijkwaardige pijlers van de duurzame ontwikkelingsdoelstelling geschetst. Er zijn ook verdere verbeteringen. Bijvoorbeeld het energie-artikel. Dit artikel is gericht op stimulering van de energie-efficiëntie, energiebesparing en ontwikkeling van nieuwe en duurzame energie. Een andere verbetering is het grondrecht over milieu. Dit grondrecht bepaalt dat milieu moet worden geïntegreerd in ander beleid. Dus bijvoorbeeld als de Commissie regelgeving opstelt over transport, of landbouw, moet zij daarin afwegen wat de milieugevolgen ervan zijn. Zo'n artikel staat al in het huidige EG verdrag en staat ook straks in de Grondwet, maar daarnaast is het nu ook een grondrecht. Daarom is die positie nu nog 'steviger'. Een grondrecht is niet zo makkelijk uit het verdrag te halen! Zeer belangrijk, want nu overal om ons heen het milieubesef afneemt, moet juist voor Europa als geheel, milieu een belangrijke factor zijn.

Voor een ander VROM beleidsterrein, ruimte, biedt de Grondwet een belangrijke verandering: ruimte wordt een gedeelde bevoegdheid van de Commissie en de Lidstaten. Dat betekent dat als de Lidstaten zelf zaken kunnen regelen, zij dat moeten en mogen doen, en als er bijvoorbeeld grensoverschrijdende zaken zijn, kunnen die beter door de Unie worden geregeld. Dat betreft bijvoorbeeld internationale stromen van goederen, een trans-Europees transportnetwerk, een Europees beleid tegen overstromingen.

Voor Wonen ten slotte verandert er niet zoveel op zich. Wel krijgt Europa steeds meer invloed op het beleidsterrein wonen. Voor het bouwen zijn er bijvoorbeeld steeds meer Europese geharmoniseerde regels en normen, waardoor grensoverschrijdend bouwen bevorderd wordt tegen een gegarandeerde minimumkwaliteit.
Een punt waarop de Europese Grondwet van belang is voor wonen, betreft het Handvest Grondrechten, dat in zijn geheel wordt opgenomen in de Europese Grondwet. Dit bevat een aantal voor wonen relevante onderwerpen. Zoals het recht op eigendom, het recht op eerbiediging van de woning, de erkenning van de toegang tot diensten van algemeen economisch belang en de erkenning van het recht op bijstand ten behoeve van huisvesting.

Al met al zijn er wel wat veranderingen voor het VROM beleid, zij het niet zo heel veel. De meerwaarde van de Europese Grondwet voor de VROM-terreinen, en met name voor milieu, ligt volgens mij vooral in het feit dat met de Grondwet Europa beter bestuurbaar en ook democratischer wordt. Hierop zal collega Nicolaï zometeen ook ingaan. Europa wordt steeds groter, we zijn al met 25 en binnen afzienbare tijd komen er nog meer lidstaten bij. Het is belangrijk om met een sterk, groter en goed bestuurbaar Europa grensoverschrijdende milieuproblemen aan te pakken.

En omdat ik zowel Europa als het milieu een warm hart toedraag, hoop ik één ding van harte. Namelijk dat we ons vooral concentreren op de inhoud van de Grondwet.