HBO-Raad

Prestatieagenda OCW en HBO-raad
Hogescholen in de kennissamenleving: kwaliteit centraal 18-05-2005

Vandaag hebben staatssecretaris Mark Rutte van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, een prestatieagenda ondertekend. Het doel van deze agenda is om de kwaliteit van het onderwijs te versterken, de deelname te vergroten en te investeren in de kwaliteit van de docent. De afspraken in de prestatieagenda zijn gebaseerd op een gezamenlijke visie op de centrale rol die hogescholen vervullen bij de vergroting van het aantal opgeleiden en bij de versterking van de innovatiekracht van bedrijven en instellingen, door het dichter bij elkaar brengen van state of the art kennis en de praktijk op de werkvloer. Met de afspraken in de prestatieagenda stimuleren de staatssecretaris en de HBO-raad deze ontwikkelingen.

De deelname aan het hoger onderwijs moet toenemen tot 50% van alle jongeren in 2010. Hiervoor is het belangrijk dat er meer mboâers doorstromen naar het hbo. De samenwerking met het mbo wordt daarom verder versterkt. Daarnaast moeten meer mensen die al werken een hbo-diploma halen. Hogescholen zullen voor deze groep studenten maatwerkprogrammaâs ontwikkelen. Deze individuele programmaâs sluiten aan op de kennis en ervaring die zij tijdens hun werk al hebben opgedaan. OCW stelt een bedrag van in totaal 20 miljoen Euro beschikbaar in de periode 2005-2008, waarmee hogescholen instrumenten kunnen ontwikkelen om deze verworven competenties te toetsen.

Hogescholen werken al nauw samen met werkgeversorganisaties en onderzoeksinstituten om kennis om te zetten in concrete innovaties in het bedrijfsleven. De staatssecretaris en de HBO-raad spreken af deze activiteiten voor bedrijven en instellingen in de publieke sector verder uit te bouwen. Hiervoor wordt extra geld vrijgemaakt.

De kwaliteit van het onderwijs is voldoende tot goed. Dat blijkt uit analyses van de Inspectie van het Onderwijs. Maar met name de bewaking van de kwaliteit kan worden verbeterd. De hogescholen gaan werken aan de verbetering van de interne kwaliteitszorg en versterken de kwaliteit van de toetsing. De voortgang hiervan wordt intensief gevolgd en de resultaten worden inzichtelijk gemaakt.

De veranderende rol van de hogeschool vereist ook dat meer wordt geïnvesteerd in de professionalisering van docenten. Daarvoor is het nodig om het aantal gepromoveerde docenten sterk te verhogen. Vanaf 2006 starten daarom 40 hbo-docenten met een professional doctorate, oplopend tot 200 in 2009. De focus van het professional doctorate ligt op het doen van toegepast en praktijkgericht onderzoek.

Tenslotte is er een toenemende behoefte aan afgestudeerden op masterniveau. Vanuit het beroepenveld komt er de komende jaren meer vraag naar hoogwaardige professionals op masterniveau. OCW en de HBO-raad gaan daarom de mogelijke uitbreiding van het aantal hbo-masteropleidingen verkennen.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de HBO-raad