Ingezonden persbericht


981b1c.jpg

Persbericht

Newtel Essence gaat VoIP implementeren bij Gemeente Utrecht

Gemeente met VoIP grote stap vooruit in standaardisatie en centralisatie

Vianen, 18 mei 2005 Gemeente Utrecht heeft gekozen voor Newtel Essence voor de levering en implementatie van Voice over IP-telefonie. Zeven locaties binnen de gemeente zullen aan elkaar worden gekoppeld via een VoIP-infrastructuur. De Dienst Sociale Zaken is de eerste locatie waar VoIP al is geïmplementeerd.

Het doel is om kosten te besparen, maar vooral om beheerseenvoud te vergroten en gezamenlijk te werken naar één centrale beheerorganisatie. In het kader van het programma Standaardisatie en Bundeling zullen in de komende jaren alle gemeentelijke diensten gaan werken met één gezamenlijke, gestandaardiseerde, technische basisinfrastructuur voor wat betreft de datacommunicatie, het telefonieverkeer en de (gestandaardiseerde) basiswerkplek. Alle spraak- en dataverkeer zullen over één VoIP-netwerk lopen. Ook het beheer van alle telefonie, maar ook de datacommunicatie en al het werkplekbeheer zullen parallel daaraan worden gestandaardiseerd en gecentraliseerd.

Tot voor kort had iedere afzonderlijke gemeentelijke Dienst een eigen bedrijfsvoering en werd ook ICT-beheer en inkoop per Dienst geregeld. Zo had iedere Dienst een eigen LAN, een eigen telefooninfrastructuur en een eigen werkplekinrichting. Dit had tot gevolg dat er versnipperd werd geïnvesteerd en dat de afzonderlijke investeringen niet op elkaar waren afgestemd. De communicatie verliep hierdoor niet optimaal. Door het decentrale beleid was het echter ook niet haalbaar om effectief veranderingen door te voeren.

Dit gaat nu veranderen. Door de invoering van VoIP gaat Gemeente Utrecht over op één spraak- en datanetwerk, één functionaliteit, één technologie en één beheerpunt. Dit maakt het mogelijk dat iedere ICT-investering die vanaf nu wordt gedaan, meteen ook iedere medewerker ten goede komt. Door de integratie ligt de beslissingsbevoegdheid bovendien bij een kleiner team, waardoor de gemeente flexibeler wordt. Er kan beter worden beslist over vernieuwingen en deze kunnen sneller worden geïmplementeerd.

Met de implementatie van een VoIP-netwerk bij Gemeente Utrecht is de basis gelegd voor de toekomst. Intern gezien, is Gemeente Utrecht voornemens om het merendeel van de grote administratieve diensten straks in een gezamenlijk stadskantoor

Meer transparantie en efficiency intern zullen uiteindelijk zorgen voor een betere dienstverlening richting de burger. De centralisatie die nu bij de gemeente wordt doorgevoerd zal tot gevolg hebben dat het aantal klantingangen wordt teruggedrongen en dat uiteindelijk kan worden toegewerkt naar één centraal telefonisch toegangspunt.

Volgens Nils Borgesius, Adviseur O & I (Overheid & ICT) bij de Gemeente Utrecht, raakt ICT bij de Nederlandse gemeenten in een stroomversnelling. Hij ziet een snel groeiend enthousiasme onder gemeenten om ICT professioneler aan te pakken. Ook de behoefte naar meer samenwerking neemt duidelijk toe. Binnen de gemeente zelf, zoals nu in Utrecht is te zien, maar uiteindelijk ook tussen verschillende gemeenten in Nederland. We moeten ophouden voortdurend hetzelfde wiel uit te vinden en vooral leren beter gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring. Als je iets moois hebt gepresteerd binnen de gemeente, dan moet je vervolgens niet alles doen om dit moois buiten zicht te houden voor anderen. De gemeente Utrecht is nu volop in beweging en ik hoop dat we met de ervaring die wij nu opdoen, andere gemeenten in de toekomst kunnen faciliteren bij hun ontwikkelingen , aldus Borgesius.

Over Newtel Essence

Newtel Essence is een Nederlands bedrijf dat zich in de Benelux richt op organisaties die hun kennis over en communicatie met hun klanten en/of zakenpartners willen optimaliseren. System Integrator Newtel Essence combineert in haar klantcontactmanagement oplossingen zowel data- als telecommunicatietechnologie. Service en security spelen hierbij een belangrijke rol.

Newtel Essence heeft in de eerste helft van 2005 de bedrijven ip-com en Brickworks overgenomen.

Newtel Essence ondersteunt haar opdrachtgevers met advies, integratie en implementatie, opleidingen en onderhoud. Newtel Essence heeft een samenwerkingsovereenkomst met o.a. Avaya, Cisco, Foundry Networks, Genesys, Interactive Intelligence en Microsoft CRM. Voor meer informatie : www.newtelessence.com

Noot voor de redactie,