AutoRai

Print

Mitsubishi Lancer WRC05âs in de punten op Cyprus

(18-5-2005)
De rally van Cyprus is â hoe vreemd dat ook moge klinken - niet alleen de langzaamste, maar ook de zwaarste in het World Rally Championship. Dat heeft te maken met de extreem hoge temperaturen en de bar slechte, rotsachtige wegen in het Troodos gebergte op het Mediterrane eiland. Beide Mitsubishi-equipes werden net als de concurrentie getroffen door het nodige malheur, maar wisten toch weer belangrijke WK-punten de scoren.

Isao Torii, Directeur Mitsubishi Motor Sport voorspelde het al aan de vooravond van de rally: âDit wordt een kwestie van overleven.â Zijn keiharde gelijk werd vrijwel meteen na de start bevestigd. De gebroeders Pannizi kregen ondanks de speciale maatregelen om de koeling te optimaliseren meteen motorproblemen, hetgeen een oponthoud van maar liefst twintig minuten betekende. Alsof dat niet genoeg was, liepen ze ook nog twee lekke banden op. Daarmee vielen ze subiet buiten de top-10 en dan is het uiteraard heel lastig om terug te vechten. Ook Harri Rovanpera en zijn navigator Risto Pietiläinen bleven niet gevrijwaard van problemen. Maar de verre van optimale werking van de transmissie (schakelproblemen en een niet goed functionerend differentieel) weerhield de Fin er niet van top-5 tijden te realiseren en de zeer zware eerste dag van de rally af te sluiten met een zevende plaats in het algemeen klassement.

Geluk bij een ongeluk voor Rovanpera
Dag twee van de rally was iets minder gruwelijk voor mens en machine. Rovanpera wist daar aanvankelijk van te profiteren en was met Toni Gardemeister in gevecht om de vijfde plaats. Totdat hij op de laatste proef van de dag zân voorwielophanging beschadigde. âExtra frustrerend omdat Gardemeister in uitgerekend dezelfde bocht lek reed en 90 seconden verloorâ, aldus Rovanpera. Geluk bij een ongeluk was, dat hij ondanks de straftijd (wegens het niet volbrengen van de proef) de zevende plaats kon behouden en dat de auto gerepareerd kon worden voor de laatste rallydag. Helaas kon Rovanpera vervolgens niet veel meer doen dan zijn positie consolideren om daarmee zijn WK-punten veilig te stellen. Intussen slaagde Gilles Panizzi erin zich langzaam maar zeker naar boven te worstelen in het klassement, teneinde het laatste WK-punt op te eisen. âAl met al een goede teamprestatieâ, aldus technisch directeur Mario Fornaris. âMaar we blijven achter met het gevoel dat er een veel beter resultaat in had gezeten als we wat minder pech hadden gehad.â