AutoRai

Print

Podium en pech voor Peugeot

(18-5-2005)
De derde plaats voor Markko Märtin en een vroegtijdige opgave van Marcus Grönholm: dat was het resultaat voor het Peugeot Total Team in de loodzware Rally van Cyprus, de zesde wedstrijd van het wereldkampioenschap.
Grönholm moest al in de eerste klassementsproef de strijd staken toen de distributieriem in zijn 307 WRC brak. Märtin handhaafde zich ondanks een lekke band keurig in de top van het klassement en eiste de derde plaats op achter de Citroëns van winnaar Sébastien Loeb en Manfred Stohl. De Zweed Daniel Carlsson werd met een Peugeot 206 WRC van Bozian Racing knap achtste in de slijtageslag. Peugeot blijft koploper bij de constructeurs; in het rijdersklassement klom Markko Märtin naar de met Petter Solberg gedeelde tweede plaats achter Sébastien Loeb.

Intense hitte, afgewisseld door een enkele regenbui, en barre wegcondities die hier en daar deden denken aan de Safari Rally, kenmerkten de Rally van Cyprus, de wedstrijd met de laagste gemiddelde snelheid op de WRC-kalender. Toch was het tempo op het zeer slechte, onverharde parcours met grote keien, hobbels en kuilen hoog genoeg om voor talrijke uitvallers te zorgen. Marcus Grönholm had de twijfelachtige eer van de uitvalprimeur. Op de lange openingsproef begaf de distributieriem het. âGeleidelijk aan verloor de motor aan power en gedurende zoân zes, zeven kilometer liep de koelvloeistoftemperatuur op, tot de motor afsloeg en niet meer aan de praat was te krijgenâ, vertelde Grönholm. âEr was niets aan te doen. Heel spijtig, want onze tussentijden waren beter dan die van Loeb en Solberg, terwijl we niet eens voor de volle honderd procent ertegenaan gingen.â Teambaas Jean-Pierre Nicolas begreep er niets van: âDit euvel hebben we niet eerder gehad. We zullen dan ook grondig onderzoeken hoe dit kon gebeuren. Het heeft in elk geval niets te maken met de reputatie van deze rally.â

Geen herstart voor Grönholm
Naderhand bleek dat de kleppen door het mankement te zeer waren beschadigd om van de herstartregel gebruik te kunnen maken, waarbij Grönholm door het missen van vijf proeven vijf keer vijf minuten tijdstraf zou hebben opgelopen. Ook Petter Solberg (Subaru) moest de strijd definitief staken. Dat herstarten na pech wel zinvol kan zijn, bewees Harri Rovanperä, wiens Mitsubishi weer startklaar kon worden gemaakt, waarna de Fin nog als zevende wist te finishen en een paar WK-puntjes mee naar huis kon nemen. Op de middag van de tweede etappe waren ook Anthony Warmbold (Ford) en Armin Schwarz (Skoda) het haasje, terwijl Toni Gardemeister (Ford) door mechanische problemen ver terugviel. Op een van de proeven werden zelfs normtijden gegeven, nadat François Duval van de weg was geraakt en zijn Citroën vervolgens geheel was afgebrand. Dit voorval resulteerde bovendien in een heftige ruzie tussen Duval en zijn navigator Stéphane Prevot, die tot een breuk in de equipe leidde.

Märtins derde podium
Markko Märtin, die op de lange eerste proef met een lekke band had gekampt, klom gedurende de openingsdag van de veertiende naar de vierde plaats en bleef in het verdere verloop van de rally gevrijwaard van problemen. âHet was een kwestie van overleven en dat is geluktâ, zei de man uit Estland. Niettemin gaf de tweede Peugeot-rijder zijn 307 WRC in de derde en laatste etappe goed de sporen. âAls ik op het podium wilde eindigen, moest ik hard pushen. Enerzijds lonkte die derde plaats; anderzijds wilde ik de constructeurspunten niet op het spel zetten. Dus het was moeilijk en spannend, maar we zijn ervoor gegaan en het lukte om Henning Solberg in de rangschikking te passeren.â Märtin zette in de laatste zes proeven snelle tijden op de klokken en won de voorlaatste KP van de wedstrijd. Het werd voor de Est zijn derde podium van het seizoen: âLeuk, maar ik kan er niet lang bij stilstaan, want met Turkije, Griekenland en Argentinië in het verschiet krijgen we nog veel van hetzelfde te verduren als hier op Cyprus.â