Lijst Pim Fortuyn


LPF blij met advies Onderwijsraad over spreiding en integratie

Den Haag, 18/05/2005 -
Het Onderwijsraad-advies Bakens voor spreiding
en integratie, dat vandaag wordt gepresenteerd, kan op instemming rekenen van LPF-onderwijswoordvoerder Margot Kraneveldt. Zij beschouwt het advies als een zeer waardevolle bijdrage aan de discussie over het tegengaan van vrijwel geheel zwarte scholen en de vlucht van autochtone ouders naar witte scholen in de buitenwijken van de grote steden.

Het is van het grootste belang dat we achterstanden van zowel autochtone als allochtone leerlingen en de segregatie in het onderwijs tegengaan. We moeten als wetgever scholen en gemeenten de ruimte bieden om creatieve oplossingen op maat te verzinnen, want niet in iedere regio zijn de problemen gelijk, zegt Kraneveldt. Hoewel de Onderwijsraad niet ten onrechte vraagtekens zet bij de wettelijke houdbaarheid van de Rotterdamse dubbele wachtlijsten, heb ik bewondering voor de gemeente Rotterdam, die er, sinds de frisse wind die er vanaf 2002 waait, alles aan doet om oplossingen te verzinnen voor de grote onderwijsproblemen die de stad kent. Daarbij zoekt men weliswaar de grenzen van de wet op, maar men brengt het onderwijsveld goed in beweging en de gemeente weet de scholen om de tafel te krijgen. Ik vind de voortvarendheid van Rotterdam een voorbeeld voor andere steden waar de problemen ook groot zijn.

Kraneveldt vervolgt: De Onderwijsraad heeft volkomen gelijk dat het onderscheid allochtoon-autochtoon niet houdbaar is, aldus Kraneveldt, die blij is dat ook minister Van der Hoeven daar bij de nieuwe gewichtenregeling vanaf wil. We hebben in absolute aantallen net zoveel autochtone als allochtone achterstandsleerlingen. Voor veel autochtone achterstandsleerlingen krijgen scholen nu geen extra geld van de overheid, omdat ze onder een bepaald minimumpercentage blijven. Dat betekent dat deze kinderen niet optimaal geholpen kunnen worden, en dat is natuurlijk onacceptabel.

De LPF-woordvoerder is enorm geschrokken van het laatste Onderwijs-jaarverslag van de Inspectie. Als je de cijfers over bijvoorbeeld leesachterstanden ziet, rijzen de haren je te berge. Tien procent van onze leerlingen verlaat de basisschool met een niet in te halen achterstand van bijna drie jaar in technisch lezen. En dat terwijl bij 60% van de zwakke lezers geen sprake is van een laag IQ. Veel scholen merken leesproblemen niet tijdig op en hebben geen systematisch taalbeleid. Allochtone leerlingen zijn bezig hun taalachterstand in te lopen en dat is goed nieuws, maar de achterstand van autochtone kinderen neemt toe, dus per saldo gaan we er misschien wel op achteruit, terwijl we honderden miljoenen euros investeren. Waar zijn we dan mee bezig?.

Op dit moment ligt er een initiatiefwetsvoorstel van PvdA en LPF bij de Tweede Kamer, dat burgerschap, integratie en taalbeleid wil vastleggen als wettelijke opdrachten voor het onderwijs, net zoals de Onderwijsraad adviseert. De minister heeft eveneens een wetsvoorstel ingediend dat veel gelijkenis vertoont met dit initiatiefwetsvoorstel, maar ook enkele significante verschillen bevat. De Kamer heeft ons gevraagd om te overleggen met de minister of wij beide wetsvoorstellen niet samen kunnen voegen. Na overleg is besloten beiden met een nota van wijziging te komen, zodat beide wetsvoorstellen elkaar aanvullen en aangenomen kunnen worden, aldus Kraneveldt. Daarmee is de integratiedoelstelling in de wet neergelegd en zullen scholen zich ook in hun schoolplan moeten verantwoorden voor hun taalbeleid en de wijze waarop zij omgaan met taalachterstanden. Het is nu taak om de juridische grenzen aan te geven waarbinnen lokale onderwijsbestuurders met elkaar afspraken op maat kunnen maken. Wat ons betreft komt er overigens ook een toelatingsplicht voor scholen. Ook daarover zijn diverse partijen al met elkaar in gesprek om dit wettelijk te gaan regelen.