Veiligheid neemt toe, inwoners tevreden over politie in de wijk

Utrecht 18-05-2005 - Eerste resultaten Politiemonitor Bevolking in regio Utrecht bekend

Utrecht Inwoners van de regio (provincie) Utrecht voelen zich steeds veiliger. Ook zijn zij in toenemende mate tevreden over het optreden van de politie in hun woonbuurt. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de jaarlijkse Politiemonitor Bevolking 2005 (PMB) die sinds 1993 in alle politieregios wordt gehouden. Het feitelijke slachtofferschap is eveneens gedaald, hoewel het aantal slachtoffers van woninginbraken licht stijgt ten opzichte van het jaar daarvoor. De volledige uitslag is half juni bekend. De eerste resultaten werden vandaag door het ministerie van BZK bekend gemaakt.

In de regio Utrecht werden in 2004 1000 inwoners geënquêteerd in het kader van de PMB. Dit sinds 2003 jaarlijkse (en daarvoor tweejaarlijkse) onderzoek vindt onder auspiciën van het ministerie van BZK plaats. Met de onveiligheidsgevoelens in de regio Utrecht gaat het wederom beter. Een kleiner aantal inwoners voelt zich wel eens of vaak onveilig. Hiermee zit de regio op het landelijk gemiddelde. De afname van de onveiligheidsgevoelens gaat samen met een afname van de mate waarin bewoners overlast ervaren op de vier categorieën: vermogensdelicten, verkeersoverlast, verloedering en bedreiging.

Ook het feitelijke slachtofferschap is gedaald ten opzichte van voorgaande jaren, hoewel het slachtofferschap van woninginbraken ten opzichte van 2003 toenam. Dit is echter nog steeds onder het niveau van 2002. Deze daling volgens de PMB komt overeen met de cijfers waar de politie zelf over beschikt. De meldings- en aangiftebereidheid in onze regio is een paar procenten gestegen. De tevredenheid over het optreden van de politie in de woonbuurt, evenals over het functioneren, is eveneens gestegen. Alleen de tevredenheid over de zichtbaarheid is gedaald.

Zowel in de regio als landelijk is de tevredenheid van het publiek over het laatste politiecontact verder gedaald. Dit gaat met name over de tevredenheid bij aangifte en melding. Omdat deze trend al langer te zien was, is de Utrechtse korpsleiding inmiddels met een aantal ontwikkelingen gestart ter verbetering van de dienstverlening aan de burgers. Zo is internetaangifte mogelijk gemaakt, wordt in een aangiftefolder uitleg gegeven over hoe de aangifte werkt en is ter verbetering van de bejegening een beroepscode ingevoerd. De Utrechtse politie neemt het onderwerp dienstverlening serieus. Om continue zicht te houden op de kwaliteit van de dienstverlening en de tevredenheid daarover, zal de regio binnenkort na elke aangifte de burger om zijn/haar mening hierover vragen.

Inwoners zijn tot slot wel tevreden over de beschikbaarheid van de politie. Hiermee zit het Utrechtse korps een fractie boven het landelijke gemiddelde. De totale uitslag van de PMB zal via het ministerie van BZK in de loop van juni verschijnen. Het overzicht van de cijfers (Kerngegevens Nederlandse Politie 2004) die nu al beschikbaar zijn gekomen, zijn op de internetsite www.minbzk.nl te vinden.