Siemens

Persbericht

SBS 090505.019

Den Haag, woensdag 18 mei 2005

Onderzoek Siemens Business Services: productiviteitsachterstand Europa op VS kan worden ingelopen door investeren in informatietechnologie

Maar liefst 72 procent van de Chief Information Officers (CIOs) en Chief Technology Officer (CTOs) in Europa denkt dat hogere investeringen in informatietechnologie Europas
productiviteitsachterstand op de Verenigde Staten aanzienlijk kan verminderen. Dat is de conclusie van een onderzoek dat door Siemens Business Services is uitgevoerd onder hoofden van IT-afdelingen van de grootste Europese ondernemingen. Siemens Business Services nu met een nieuwe oplossing voor outsourcing: SieQuence Solution. Deze oplossing zorgt voor een hogere productiviteit en betere resultaten door middel van IT-investeringen op maat.

Het overgrote deel van de CIOs en CTOs geeft aan dat de Europese investeringen de Amerikaanse investeringen moeten evenaren (53%) of overtreffen (19%). Historisch gezien hebben de investeringen in de Verenigde Staten altijd veel hoger gelegen dan in Europa. In 2004 is door de EU15-landen ongeveer 2,3% van het bruto nationaal product (BNP) geïnvesteerd in informatietechnologie, terwijl dit niveau in de Verenigde Staten op 3,4% van het BNP lag (bron: Internationaal Monetair Fonds en IDC). Bijna vijftig procent geeft aan dat hun IT-budget voor 2005 gelijk blijft of zelfs lager ligt dan het jaar ervoor. Kostenbesparing en toewijzing van bestaande budgetten aan strategische activiteiten blijft dan ook een prioriteit voor de ondervraagden.

De uitkomsten van het onderzoek komen op een moment dat Siemens Business Services een nieuwe oplossing voor IT-outsourcing lanceert in Europa. Onder de naam SieQuence Solution wordt een oplossing geboden aan organisaties die via IT-investeringen een hogere productiviteit en betere resultaten willen behalen. SieQuence Solution integreert mensen, processen en technologie en zorgt ervoor dat IT- en bedrijfsstrategieën op elkaar worden afgestemd. Zo komt de oplossing tegemoet aan alle mogelijke wensen op het gebied van support, variërend van een kostenefficiënte helpdesk tot volledige IT-outsourcing.

SieQuence Solution is het antwoord op de groeiende vraag van ondernemingen om hun concurrentiepositie te verbeteren en strategisch voordeel te halen uit hun IT-infrastructuur. Met SieQuence Solution wordt de productiviteit van de IT-omgeving van onze klanten blijvend verhoogd, aldus Thomas Westerhoff, hoofd IT Outsourcing Strategy van Siemens Business Services.

David Tapper is programma-manager bij IDC, het wereldwijd toonaangevende marktanalysebureau op het gebied van informatietechnologie. Hij formuleert het als volgt: Om ondernemingen zo veel mogelijk voordeel te bieden bij hun IT-outsourcing moeten dienstverleners geïntegreerde oplossingen bieden die enerzijds dusdanig gestandaardiseerd zijn dat een optimale kostenbesparing mogelijk is, maar die anderzijds flexibel genoeg zijn om aan de veranderende markteisen tegemoet te kunnen komen.

Veel klanten profiteren reeds van SieQuence Solution van Siemens Business Services: MetLife, Morgan Stanley, The Guardian Life Insurance Company of America, Genzyme, Advanced Medical Optics (AMO), Owens Corning, Biogen Idec, Millennium Pharmaceuticals. De totale contractwaarde van SieQuence Solution heeft wereldwijd de grens van USD 1 miljard al overschreden, waarbij Europa goed is voor een aandeel van USD 125 miljoen.

Achtergrond
Voor het onderzoek voerde Siemens Business Services uitgebreide gesprekken met de hoofden van IT-afdelingen bij honderd van Europas grootste ondernemingen. De ondervraagden werkten allen bij ondernemingen met een bedrijfsopbrengst van ten minste USD 1 miljard of met minimaal 1500 werknemers. Het onderzoek werd tussen januari en maart 2005 uitgevoerd in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië, Scandinavië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Over SieQuence Solution
Aangezien SieQuence Solution in vier fasen is opgebouwd biedt het een flexibele oplossing en kan het worden aangepast aan de bedrijfsdoelstellingen van de klant. Elke fase borduurt voort op de eigenschappen van de vorige fase, variërend van het oplossen van acute problemen en het voorkomen van storingen tot het bereiken van een maximale beschikbaarheid van bedrijfskritische systemen en toepassingen. Verdere gegevens over SieQuence Solution vindt u door het gratis evaluatiedocument van IDC, getiteld Driving Efficiency with Siemens Business Services SieQuence Solution, te downloaden via: http://usa.siemens.com/sbs-idc-whitepaper.

Siemens Business Services is een internationaal toonaangevende IT service-provider. De Siemens-divisie heeft eigen oplossingen voor de hele IT-dienstverleningsketen van consulting en systeemintegratie tot en met het beheer van IT-infrastructuren. Met haar uitgebreide know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten een stuk meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van outsourcing en IT-maintenance hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top 10. In het boekjaar 2004 (ultimo september 2004) bedroeg de omzet ca. EUR 4,7 miljard, waarvan 76 procent buiten het Siemens-concern werd behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 36.100 medewerkers in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.com/sbs.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel.: (070) 333 2095, e-mail: josje.mosies@siemens.com Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo