STICHTING ICT OP SCHOOL


Kennis opdoen en krachten bundelen met ICT

Ict op School publiceert: 'VO in beweging', een verkennend onderzoek naar ICT-samenwerking in het Voortgezet Onderwijs

Persbericht van Stichting Ict op School

Den Haag, 18 mei 2005

Steeds meer scholen voor Voortgezet Onderwijs werken samen, met elkaar en met externe partners. Samenwerking op het gebied van ICT blijkt voor scholen een krachtig hulpmiddel bij het realiseren van hun ambities om ICT in het onderwijs effectief in te zetten. Bij samenwerking zijn kennisdeling en gezamenlijke inkoop de belangrijkste doelstellingen. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek dat in opdracht van Ict op School is uitgevoerd door onderzoeksbureau Oberon. Het onderzoek werd uitgevoerd via scholen en sleutelfiguren. Een aantal van de conclusies:

VO-scholen werken samen met andere VO-scholen op het gebied van ICT, en met andere externe partijen.

- Voor de inzet van ICT in het onderwijs schakelen scholen de expertise in
van universiteiten, expertisecentra, onderwijsondersteunende instellingen, het bedrijfsleven en de culturele sector. Ook streven scholen in samenwerking met het vervolgonderwijs en het bedrijfsleven naar het ontwikkelen van een doorgaande lijn met behulp van ICT.
- Samenwerking met het bedrijfsleven en culturele en maatschappelijke instellingen biedt scholen de mogelijkheid om levensechte leersituaties te creëren, in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld op het gebied van techniek en nieuwe media), en hun marktpositie te versterken.

- Samenwerking vindt vooral plaats via een project of via een meer duurzaam samenwerkingsverband. Ook zijn er combinaties van deze samenwerkingsvormen. Binnen één school kunnen verschillende samenwerkingsvormen bestaan.

- VO scholen richten zich vooral op het uitwisselen van kennis over ELO's en zetten deze in om te werken aan nieuwe vormen van didactiek, zoals samenwerkend leren, buitenschools leren en het nemen van verantwoordelijkheid. Deskundigheidsbevordering is hierbij vooral gericht op het trainen van docenten in de didactisch toepassing van ICT in de klas.

Factoren die het succes van de samenwerking kunnen bepalen, zijn:


- Koppeling onderwijs en maatschappij

- Participeren in onderwijsinnovatie

- Leiderschap met visie

- Bottom-up en top-down

Scholen voor Voortgezet Onderwijs ontvangen de brochure 'VO in beweging' deze week. Ict op School vraagt daarbij de scholen hun ICT-samenwerking te melden via haar website of via een meegestuurd formulier. De brochure is ook te downloaden via www.ictopschool.net/snel/vo-in-beweging.


---


-----