STICHTING ICT OP SCHOOL
Kennis opdoen en krachten bundelen met ICT
Ict op School publiceert: 'VO in beweging', een verkennend onderzoek
naar ICT-samenwerking in het Voortgezet Onderwijs
Persbericht van Stichting Ict op School
Den Haag, 18 mei 2005
Steeds meer scholen voor Voortgezet Onderwijs werken samen, met elkaar
en met externe partners. Samenwerking op het gebied van ICT blijkt
voor scholen een krachtig hulpmiddel bij het realiseren van hun
ambities om ICT in het onderwijs effectief in te zetten. Bij
samenwerking zijn kennisdeling en gezamenlijke inkoop de belangrijkste
doelstellingen. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek dat in
opdracht van Ict op School is uitgevoerd door onderzoeksbureau Oberon.
Het onderzoek werd uitgevoerd via scholen en sleutelfiguren. Een
aantal van de conclusies:
VO-scholen werken samen met andere VO-scholen op het gebied van ICT,
en met andere externe partijen.
- Voor de inzet van ICT in het onderwijs schakelen scholen de
expertise in
van universiteiten, expertisecentra, onderwijsondersteunende
instellingen, het bedrijfsleven en de culturele sector. Ook streven
scholen in samenwerking met het vervolgonderwijs en het bedrijfsleven
naar het ontwikkelen van een doorgaande lijn met behulp van ICT.
- Samenwerking met het bedrijfsleven en culturele en maatschappelijke
instellingen biedt scholen de mogelijkheid om levensechte
leersituaties te creëren, in te spelen op maatschappelijke
ontwikkelingen (bijvoorbeeld op het gebied van techniek en nieuwe
media), en hun marktpositie te versterken.
- Samenwerking vindt vooral plaats via een project of via een meer
duurzaam samenwerkingsverband. Ook zijn er combinaties van deze
samenwerkingsvormen. Binnen één school kunnen verschillende
samenwerkingsvormen bestaan.
- VO scholen richten zich vooral op het uitwisselen van kennis over
ELO's en zetten deze in om te werken aan nieuwe vormen van didactiek,
zoals samenwerkend leren, buitenschools leren en het nemen van
verantwoordelijkheid. Deskundigheidsbevordering is hierbij vooral
gericht op het trainen van docenten in de didactisch toepassing van
ICT in de klas.
Factoren die het succes van de samenwerking kunnen bepalen, zijn:
- Koppeling onderwijs en maatschappij
- Participeren in onderwijsinnovatie
- Leiderschap met visie
- Bottom-up en top-down
Scholen voor Voortgezet Onderwijs ontvangen de brochure 'VO in
beweging' deze week. Ict op School vraagt daarbij de scholen hun
ICT-samenwerking te melden via haar website of via een meegestuurd
formulier. De brochure is ook te downloaden via
www.ictopschool.net/snel/vo-in-beweging.
---
-----