Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, op de Terpendag van WaterINNovation (WINN) in Tiel op 18 mei 2005 om 10.10 uur.

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Deze dag staat in het teken van terpen en innovatie. We horen de laatste tijd veel over innovatie. En dat is ook niet zo vreemd, want maatschappelijke problemen kunnen we niet alleen oplossen met bestaande technieken. Nieuwe, slimme aanpakken zijn nodig om problemen, zoals het baggeroverschot en dreigende overstromingen, het hoofd te bieden.

We praten vandaag dus over terpen en innovatie. Voor leken is dat waarschijnlijk een rare combinatie. Ver voor onze jaartelling bouwden de oude Friezen en Groningers al de terpen en wierden. Dus hoezo innovatie? Wat heeft zo'n eeuwenoud en simpel concept als de terp met innovatie te maken? Maar u en ik weten dat innoveren- hoe tegenstrijdig dit misschien klinkt - ook een kwestie is van achteruitkijken. Successen van gisteren kunnen ook de successen van vandaag zijn. Maar dan moet je ze wel in een nieuw jasje steken. Bij de revival van de terp is dat nieuwe jasje gemaakt van bagger.

En aan bagger ontbreekt het niet in Nederland. Sterker nog, we hebben er zoveel van dat we niet weten waar we het moeten laten. Het gebrek aan opslagplaatsen is een grote belemmering. We baggeren al jaren minder dan er aan sediment bijkomt. Daardoor kampen we met een enorme achterstand die nodig ingehaald moet worden. Hier en daar zien we al de symptomen van de baggerovervloed: eenrichtingsverkeer-filevaren op het Noordzeekanaal, ploegende schroeven op de Nederrijn en dichtgeslibde grachten in onze oude binnensteden.

En dat allemaal net nu we ruimte moeten maken voor water om de strijd tegen overstromingen te winnen. U begrijpt dat ruimte geven aan rivieren en regenwater moeizaam gaat als er miljoenen kubieke meters bagger in de weg zitten. En dan zijn er ook nog de belangen van de binnenvaart. Die sector neemt maar liefst 40 procent van het goederenvervoer voor haar rekening. Daarmee is de binnenvaart een van de pijlers onder de logistieke sector en een economische factor van belang. Ook daarom is het tijd voor een inhaalrace.

De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse Waterbodems laat zien dat het trekken van een sprintje zeker de moeite waard is. De baten wegen ruimschoots op tegen de lasten. Als we 63 miljoen euro per jaar extra besteden aan baggeren kunnen we de aanwas van sediment bijhouden. De baten daarvan bedragen maar liefst 124 miljoen euro, ten gunste van sectoren als de landbouw en binnenvaart. Maar natuurlijk zou ook de natuur hiervan profiteren.

Maar waar laten we al die bagger? Tot voor kort zat niemand te wachten op bagger in zijn achtertuin. Het was een schoolvoorbeeld van een NIMBY-verschijnsel: not in my backyard. Maar de terp maakt bagger van een NIMBY-verschijnsel tot een PIMBY-fenomeen: please in my backyard. Want wat gaat er nu boven een terp? Geen risico op overstroming, een mooi uitzicht en een nieuwe ruimtelijke dimensie in het vlakke Nederland.

Kortom, dames en heren, bagger is beautiful! Letterlijk, maar ook in een ander belangrijk opzicht. Veel innovaties hebben namelijk een groot nadeel: ze zijn duur, vaak zelfs te duur. Maar een baggerterp is ongeveer net zo duur als een gewone terp. En de kosten van een baggerterp zijn ongeveer net zo hoog als het storten van bagger in een depot.

Bagger is dus een kans, een kans voor gemeenten, voor waterschappen, voor provincies en voor het Rijk. Ik juich het toe om te merken dat mensen die kans pakken. Initiatieven om terpen van bagger te bouwen schieten als paddestoelen uit de grond. Zo is men in Groningen, Zeeland en Utrecht enthousiast over terpen. En ook ik ga met het idee aan de slag. Het project Ruimte voor de Rivier bulkt namelijk van de baggerspecie, maar liefst 20 miljoen kubieke meter. Samen met de Dienst voor het Landelijk Gebied ga ik bekijken wat we voor moois we kunnen bouwen met deze bagger in de uiterwaarden. Deze 20 miljoen kub is goed voor wel 100 tot 200 terpen. En dat zijn geen luchtkastelen.

We hebben het hier dus over een kansrijk concept waar we nog lang niet over uitgedacht zijn. Vandaar de prijsvraag `Terpen van Bagger' van WaterINNovation. U hebt zeer enthousiast gereageerd met maar liefst 38 inzendingen. Ik ben ontzettend onder de indruk van uw vindingrijkheid. Ongelooflijk welke creatieve oplossingen u heeft bedacht. Het succes van deze ideeëncompetitie laat weer eens zien dat overheid en markt samen moeten optrekken. Als we dat goed doen: kan 1 plus 1 zomaar 3 worden. Uw inzendingen maken het mogelijk om in de toekomst de vruchten te plukken van een oud concept. Een concept dat zijn langste tijd zeker nog niet achter de rug heeft.

Dames en heren, en dan nu het moment waar u voor gekomen bent. Voor de vakkundige jury onder voorzitterschap van Prof. Louis de Quelerij van de TU Delft was het een zware kluif om de winnaars te kiezen. Maar het is gelukt. Aan mij de eer om de winnaars aan u voor te stellen:


· De winnaar in de categorie kansrijkheid voor toepassing in de toekomst is: Grontmij Nederland BV met "werk met werk in het kwadraat". Van harte gefeliciteerd!


· En dan het meest PIMBY ontwerp: dat is de spaarkaart van Arcadis en Attika & Park. Mijn complimenten!.


· Tot slot de technisch meest innovatieve inzending. Dat is "Watervast" van landschapsarchitect Robbert de Koning, Dura Vermeer, Din Arch en Alterra Wageningen. Voor u ook mijn felicitaties!

En hopelijk inspireren deze winnende ideeën tot nog meer innovatie.