SMO
Nieuw boek over identiteit en communicatie in de 21e eeuw
Met de huidige maatschappelijke roep om consequentie, de politieke
drang tot het herinvoeren van waarden en normen en de economische
tendens tot legitimatie, heeft het merk -de merkidentiteit- weinig
kans van slagen. Bedrijven die de werkelijkheid ontkennen, ombuigen of
mooier maken dan ze is, worden steeds sneller doorzien en versterken
de roep om ethiek. Ethiek vraagt organisaties te handelen vanuit hun
identiteit en persoonlijkheid. Daarover gaat het boek 'De expressieve
organisatie. Werken met identiteit', dat corporate identity bureau
Total Identity samen met de Stichting Maatschappij en Onderneming
(SMO) heeft geschreven.
De 21e eeuw vraagt van organisaties om een continue interactie met de
omgeving vanuit een stevig verankerd vertrekpunt. Het zich verschuilen
achter merken volstaat niet langer; organisaties moeten uitgaan van
hun identiteit, hun persoonlijkheid en ambitie. Organisaties moeten
weten waar ze voor staan en hoe ze daar willen komen. Dergelijke
zelfbewuste organisaties zijn in staat om naar zichzelf te kijken,
over zichzelf te oordelen en op basis hiervan te komen tot een
onderbouwde en consistente verschijning in hun gehele handelen. Ze
bepalen zelf de onderwerpen waarover zij een mening hebben en de wijze
waarop zij deze uitdragen. Zij eisen een logische plaats op in het
speelveld van share- en stakeholders. Deze weten wat zij kunnen
verwachten van de organisatie en zien dat terug in haar gedrag,
communicatie en symboliek. De organisatie maakt zichzelf via deze
aspecten duidelijk en legt daarmee de basis voor vertrouwen en
respect.
Veel meer nog dan om het aanpassen van de communicatiestrategie vraagt
het handelen vanuit de identiteit van de organisatie om een interne
attitudeverandering. Waarden en normen die voortkomen uit de
persoonlijkheid van de organisatie, vormen niet alleen het vertrekpunt
voor de communicatie en symboliek van de organisatie, maar vormen
vooral de richtlijnen voor het gedrag van de organisatie. Zij sturen
iedereen aan op zijn handelen en dwingen medewerkers op elk niveau hun
verantwoordelijkheden te nemen. Hierdoor verandert ook de plaats van
communicatie: deze gaat niet meer over de organisatie, maar komt
hieruit voort.
De tijd van perceptiemanagement is voorbij. De toekomst is aan
organisaties die niet zozeer hun perceptie proberen te managen, maar
hun persoonlijkheid en ambitie duidelijk maken in een proces van
voortdurende interactie en dialoog met share- en stakeholders. Dit
vormt de belangrijkste boodschap van De expressieve organisatie,
werken met identiteit.
----------------------------