Gemeente Eindhoven

Persbericht: 18 mei 2005, no. 112

In Eindhoven wordt momenteel gebouwd aan het Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep. Met het enige 10-baans 50 meter wedstrijdbad in Nederland, het 4-baans 50 meter trainingsbad (met het in Europa unieke Training Vision System) en het 25 meter springbassin kan het zwemcentrum zich meten met de allergrootste zwembaden in Europa. In 2006 opent dit unieke zwemcentrum met ruim 3.000 zitplaatsen haar deuren. Meer informatie: www.zwemcentrum.nl

Uniek spantentransport voor zwemcentrum Tongelreep

Vanavond komen via buitengewoon transport twee zogenaamde super uitschuiftrailers - de eerste twee spantbenen aan op de bouwplaats van het Nationaal Zwemcentrum De Tongelreep te Eindhoven. Dit transport is zeer bijzonder vanwege het omvangrijke volume; één spantbeen is maar liefst 35 meter lang, 4,90 meter breed en 3 meter hoog. De totale lengte van één super uitschuiftrailer betreft 39 meter!

De nieuwe zwemhal van het Nationaal Zwemcentrum De Tongelreep wordt zonder tussenkolommen in één boog overspannen. Eén vrije overspanning meet 70 meter1 en weegt 7 ton. Totaal worden 9 spanten gemonteerd, waarvan het hoogste punt 20 meter boven het vloerniveau ligt.

Transport
Vanavond wordt het eerste spant onder politiebegeleiding vanuit Hamont-Achel naar Eindhoven vervoerd. Eén transport bestaat uit twee vrachtwagens; één vrachtwagen vervoert het linker- en de ander het rechter spantbeen. De 9 spanten worden gedurende twee transportperiodes vervoerd (één transport per avond); 5 spanten in de weken 20 en 21, de 4 overige spanten in week 23.

Montage
Vanwege de uitzonderlijke afmetingen vindt de montage deels plaats vanaf de openbare weg. Een 150 ton mobiele hijskraan hijst het eerste spant op vanaf de openbare weg naar het zwembad. Aldaar neemt een 160 ton mobiele rupskraan dit spant over. Na het ophijsen van het tweede spant, worden beide spanten op zodanige wijze gekanteld dat ze zich in de situatie bevinden als na de montage. De spanten worden door beide hijskranen naar hun plaats gehesen. Met hulp van een hoogwerker worden vanuit het onderliggende bad beide spanten in het midden aan elkaar gekoppeld door middel van een boutverbinding.

Daarna volgt het stellen van de spanvoeten en het lassen aan de onderliggende prefab betonspant. Terwijl de ene mobiele hijskraan het spant stabiel houdt, worden met behulp van de andere hijskraan de montageverbanden tussen de overige spanten gemonteerd. Deze montage neemt de gehele dag in beslag.

In verband met de veiligheid en de continuïteit van de werkzaamheden, worden belangstellenden gedurende deze operatie op veilige afstand gehouden door de organisatie.

Het Belgische staalconstructiebedrijf CSM uit Hamont-Achel levert en monteert de spanten. Het buitengewoon transport wordt uitgevoerd door de firma Van Riel uit Tilburg.

Transporttijden
Woensdagmorgen om ca 08.00 uur worden de twee vrachtwagens geladen in Hamont-Achel, België. s Avonds om ca 20.00 vertrekt het transport naar Eindhoven, waar de vrachtwagens rond 21.30 uur worden verwacht. (Onvoorziene omstandigheden voorbehouden.)

Route
Via Hamont-Achel naar Budel, via de A2 en rotonde Leenderheide rijden de vrachtwagens de gemeente Eindhoven in. Na de Leenderweg slaan ze op de rotonde linksaf de Floralaan in, waarna ze aankomen op de splitsing Antoon Coolenlaan / Willem Elschotlaan.

Hier worden de spanten met behulp van een mobiele hijskraan van de vrachtwagens getild, waarna de vrachtwagens de bocht naar links met ingeschoven trailers kunnen maken. Vervolgens worden de trailers weer uitgeschoven en de spanten geladen op de vrachtwagens zodat de laatse 200 meter wordt afgelegd.

Hoogste punt
Het moment waarop de laatste dakplaat geplaatst wordt, nadert. Meer informatie hierover kunt u tegemoet zien in de tweede helft van juni aanstaande.

© 2005 Gemeente Eindhoven