AutoRai

Print

Historische Zandvoort Trophy 7 & 8 mei

(19-5-2005)
In het weekend van 7 & 8 mei was het weer zover voor het Nederlands Kampioenschap Historische Tourwagens & GT's (NK HTGT). De eerste race van het seizoen op het prachtige Circuit van Zandvoort. Blinkende racemonsters die hun motoren flink lieten brullen tijdens de twee races die verreden zouden worden in dit weekend. Ondanks de slechte weersvoorspellingen lieten rijders en toeschouwers zich er niet van te weerhouden om te genieten van de dit prachtige evenement. Het historisch racen wordt steeds populairder in Nederland. Dit is zeker te zien aan het aantal groeiende deelnemers dat zich iedere jaar weer aansluit bij het NK HTGT. In deze NK klasse rijden racebolides met een heuse racehistorie. Elk type raceauto (met FIA homologatie) mag deelnemen aan het veld van zeer bijzondere en overweldigende racers. Zo rijden er diverse racers mee van het merk Porsche, Ford (Mustang), Alfa Romeo, Fiat, Jaguar, Renault, Lotus etc. alle in hun eigen klasse. De autoâs onderverdeeld in klasse afhankelijk van cilinderinhoud en bouwjaar. De Porsche rijders worden onder andere gesteund door Pon Porsche Import, die het historisch racen met deze krachtpatsers wil stimuleren.

Op zaterdag werd er in de stromende regen de kwalificatie verreden. Snelle ronde tijden bleven uit maar spectaculaire drift en slip partijen (zonder schades) kwamen daarvoor in de plaats. Eveneens werd op zaterdag de eerste race van dit weekend verreden. Na nog een aantal tussentijdse regenbuien kwam de zon door en droogde de baan snel op. Na een spectaculaire start en sensationele race kwam Jos Koster met zijn gele Bizzarini (zie foto) als eerste over de streep. Een tweede en derde plaats waren weggelegd voor Hans Hugenholtz (Shelby Mustang) en Martin Bijleveld (Ford Falcon).

Op de zondag werd er nogmaals een race van 30 minuten (+ 1 ronde) verreden. De race begon in de regen, maar de baan droogde snel op waardoor er snelle rondetijden gereden werden. Wederom was Jos Koster (beste ronde tijd 2:07.385) het gehele veld te snel af, gevolgd door Hans Hugenholtz en Theo van Gammeren (Ford Escort). Na de overhandiging van de bekers en een regen van champagne werd dit historische race weekend afgesloten. Onder het genot van een drankje in de hospitality unit van de HARC werd nog lang nagepraat over de gebeurtenissen tijdens de races.