Veilig Amsterdam


Toelichting cijfers Politiemonitor door Hoofdcommissaris Bernard Welten

19/05/2005 - Vanaf 1993 wordt de bevolking periodiek ondervraagd over veiligheid. In onze regio zijn dat jaarlijks ongeveer 5700 mensen. De uitkomsten van het onderzoek over 2005 zijn bekend. Hieronder volgt een toelichting in tekst.

Het is goed te constateren dat niet alleen onze eigen cijfers, maar ook dit onafhankelijke onderzoek laat zien dat het steeds veiliger wordt in onze regio. Laten we zorgen dat dit zo blijft.

Samenvatting resultaten politie Amsterdam-Amstelland
1. Buurtproblemen nemen gestaag af. De meting laat de laagst gemeten waarden sinds de start van de onderzoeken zien. De relatieve resultaten in onze regio steken gunstig af, zowel ten opzichte van de landelijke ontwikkelingen als ten opzichte van die in de andere grote steden.

2. De objectieve kans op criminaliteit, gemeten via slachtofferschap, neemt gestaag af en laat eveneens de laagst gemeten waarden zien sinds de metingen werden gestart. Onze resultaten laten in vergelijking met de landelijke gemiddelde ontwikkeling en de ontwikkeling in de andere grote steden relatief grote verbeteringen zien.

3. De subjectieve beleving van criminaliteit, gemeten via onveiligheidsgevoelens ontwikkelt zich ook gunstig en en laat eveneens de laagst gemeten waarden zien sinds de start van de metingen. Het percentage mensen dat zegt zich niet regelmatig onveilig te voelen is gestegen naar 94%. Onze resultaten laten in vergelijking met de landelijk gemiddelde ontwikkeling op dit punt een relatief grote verbetering zien. Ik merk op dat nog steeds 6% zich vaak onveilig voelt. Laten we ook dit cijfer serieus onder ogen zien.

4. De tevredenheid over optreden, functioneren en beschikbaarheid van politie in de wijk behoort tot de hoogste van het land. De tevredenheid bij bekeuringssituaties is teruggelopen, maar de tevredenheid na het doen van aangifte en melding overtreft het landelijk gemiddelde en die in andere grote steden. Een dienstbare houding blijft van belang.

5. De meldings- en aangiftebereidheid is verder achteruitgegaan. Weliswaar is de landelijke ontwikkeling en die in de meest grote steden negatiever, maar ook hier is sprake van een daling.

a. De tevredenheid na het doen van aangifte of melding hangt nauw samen met de wachttijd, snelheid en benaderingswijze van de burgers. Onze score op dit punt is hoger dan in veel andere regio's die een hogere aangiftebereidheid scoren.

b. In slechte bereikbaarheid is het antwoord ook niet te vinden. Van de 112-oproepen wordt 95% binnen 15 seconden beantwoord, voor 0900-8844 is dat 86% binnen 20 seconden. Bovendien zijn in onze regio meer dan 30 bureaus waar melding en aangifte gedaan kan worden, daarnaast bestaat de mogelijkheid dat per fax of telefoon te doen.

c. Het relatief hoge aantal fietsendiefstallen (een delict waarvan in maar circa 8% van de gevallen aangifte wordt gedaan) kan een verklaring voor het absolute verschil zijn. Hiernaar zal nader onderzoek worden ingesteld.

Verhogen aangiftebereidheid
Om in de aangifte- en meldingsbereidheid verbetering te brengen, wordt vanaf mei 2005 (start van een publiekscampagne) gedurende drie jaar een opeenvolgende reeks activiteiten gestart. Naast publiekscampagnes introduceren we de mogelijkheid om via internet aangifte te doen, besteden we verdere aandacht aan kwaliteit (snel, correct en vriendelijk)en zal aandacht worden besteed aan de informatieverstrekking aan slachtoffers en melders.

Gestage daling
De geïndexeerde bijgevoegde grafieken laten een gestage daling zien. Deze daling is eveneens zichtbaar in onze interne cijfers. De criminaliteitscijfers over 2005 laten over de eerste vier maanden van 2005 een verdere daling van de objectieve criminaliteit zien met circa 5%.

Alle medewerkers van ons korps dragen bij aan deze daling. Ik hoop dan ook dat deze positieve ontwikkelingen en uitkomsten een stimulans vormen om, samen met onze ketenpartners en de bevolking zelf, met volle inzet te zorgen voor een blijvend positieve ontwikkeling.

Presentatie politiemonitor