Gemeente Wageningen

College presenteert ontwerpplan Ruggengraat

Verbetering Lawicke Allee al in 2006 van start

Het college van B&W heeft op 17 mei jl. ingestemd met het stedenbouwkundig ontwerp van de Ruggengraat, de belangrijkste vervoersas van Wageningen, waarlangs Wageningen zich als 'City of Life Sciences' kan etaleren. Dit betekent dat volgend jaar al het eerste deel van de Ruggengraat kan worden gerealiseerd, de reconstructie van de Lawickse Allee. Dit bevordert de doorstroming van het autoverkeer en het openbaar vervoer, en vergroot de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid. In juni worden de plannen ter besluitvorming voorgelegd aan de Commissie Kennisstad en Economie en de gemeenteraad.

Ruggengraat
Medio 2004 lagen de eerste schetsen van de Ruggengraat op tafel. Schetsen waarin de ruimtelijke en vervoerskundige uitgangspunten uit het Structuurplan waren gevisualiseerd. Daarbij stonden drie onderling samenhangende doelen centraal, namelijk het stimuleren van geplande ruimtelijke en economische ontwikkelingen, het verbeteren van de bereikbaarheid van Wageningen per openbaar vervoer en auto en het tegengaan van de barrièrewerking. Dit heeft een stedenbouwkundig ontwerp voor de `Ruggengraat' opgeleverd. Een goede bereikbaarheid in combinatie met een aantrekkelijke omgeving en aantrekkelijk vestigingsklimaat is daarvoor een essentiële voorwaarde.

Aan het bedrijfsleven en belangenorganisaties is gevraagd kritisch op het ontwerp te reageren. Tevens is het ontwerp doorgerekend. Op basis van de uitkomsten van dit traject heeft het college van B en W ingestemd met het stedenbouwkundig ontwerp van de Ruggengraat en uitgesproken hieraan uitvoering te gaan geven. De financiële haarbaarheid staat echter nog ter discussie. Hierover is B en W in overleg met de belangrijkste partners, Wageningen University Research Centre en Provincie Gelderland.

Valleilijn
De HOV-banen van de Ruggengraat maken onderdeel uit van het project Valleilijn. Dit is de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding tussen Amersfoort en Wageningen. In juli 2003 heeft Wageningen samen met gemeente Ede, Nijkerk, Barneveld en provincie Gelderland een intentie-overeenkomst ondertekend waarin de partijen met elkaar hebben afgesproken deze OV-lijn te willen ontwikkelen en financieren. Om al op korte termijn de OV-verbinding Ede-Wageningen op te waarderen naar een hoogwaardige verbinding, als onderdeel van de Valleilijn, heeft B en W een basispakket van maatregelen samengesteld. De uitvoering daarvan is medio 2006 gereed. De doorstroming en kwaliteit van het openbaar vervoer tussen Wageningen en Ede zal hierdoor aanzienlijk worden verbeterd.