Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Cognos Innovation Center nu ook in Europa

Vestiging stimuleert toepassing Performance Management, versterkt positie Cognos als kennisleider en vergroot Europese klantfocus

Nieuwegein, 19 mei 2005 - Cognos (NASDAQ: COGN; TSX:CSN), marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), heeft de activiteiten van zijn Innovation Center for Performance Management uitgebreid met een Europese vestiging. Doel hiervan is Europese organisaties meer inzicht te bieden in bewezen technieken, technologieën en toepassingen voor planning en Performance Management.

De Europese vestiging is een onderdeel van het Cognos Innovation Center for Performance Management, dat in juni 2004 werd opgericht om innovatie en toepassingen op het gebied van Performance Management te stimuleren. Met de uitbreiding brengt Cognos succesvolle, klantgerichte programma's en oplossingen nu ook binnen het bereik van Europese klanten. Samen met zijn Amerikaanse evenknie biedt het centrum een innovatieve omgeving waarin klanten geholpen worden Performance Management in de dagelijkse praktijk toe te passen en zo hun productiviteit, groei en return on investment te vergroten en doelstellingen beter op elkaar af te stemmen.

David Axson is oprichter van de SONAX Group, medeoprichter van de Hackett Group en auteur van het populaire "Best Practices in Planning and Management Reporting". Hij treedt op als een van de adviseurs van het Cognos Innovation Center for Performance Management. "Ik vind het bewonderenswaardig dat Cognos het voortouw neemt bij het opzetten van een wereldwijd netwerk van centra voor best practices. Met het Cognos Innovation Center halen ze software weg uit de product- en verkoopsfeer en plaatsen ze deze in de context van de toepassing door klanten. Bovendien biedt Cognos klanten informatie die verder gaat dan softwarefunctionaliteit en ze helpt te begrijpen hoe ze met de hulpmiddelen alles uit hun investeringen halen", aldus Axson. "Deze manier van samenwerken, gebaseerd op partnership, is absoluut cruciaal voor succes op het gebied van CPM."

Het nieuwe Europese centrum volgt de succesvolle aanpak van de Amerikaanse vestiging door op te treden als adviseur van klanten, hun op best practices gebaseerde technieken en oplossingen te bieden en samen te werken met kennisleiders in Performance Management. Na bijna een jaar heeft het Cognos Innovation Center for Performance Management:
· Meer dan 200 leden verworven, waaronder 7-Eleven, Manpower, Pfizer, Discovery Communications en Lucent.
* Cognos Plan-to-Perform Blueprints ontwikkeld: kant-en-klare datamodellen, procesmodellen en beleidsmodellen gebaseerd op bewezen best practices waarmee klanten hun operationele en financiële plannen kunnen koppelen om zo de betrouwbaarheid van voorspellingen te vergroten, en die snelle toepassing mogelijk maken.
· Kennisleiders als David Axson, Jeremy Hope (Research Director van de Beyond Budgeting Round Table) en Michael Sutcliff (Hoofd van Accentures Finance and Performance Mangement Practice) binnengehaald in de adviesraad.
· Meer dan 10 Innovation Roundtables en Workshops wereldwijd georganiseerd voor meer dan 250 bedrijven om te leren van best practices en inzichten te delen op het gebied van innovatie in planning en Performance Management.
· Regelmatig praktijkverhalen van klanten gepubliceerd en exclusieve informatie geboden aan leden.

Princess Cruise Lines gebruikt de oplossingen voor Performance Management van Cognos bij de financiële, human resources- en boetiekactiviteiten voor gestroomlijnde financiële rapportage, doorlopende maandelijkse vooruitzichten en om informatie door het hele bedrijf transparant te maken. Princess is de meest bekende cruiselijn ter wereld en vanaf het begin lid van het Cognos Innovation Center. "Wij hebben met plezier ervaringen in planning en Performance Management gedeeld met andere grote organisaties die gebruikmaken van innovatieve, moderne technologie om de bedrijfsprestaties te verbeteren", zegt Greg Bozigian, Director of Financial Planning van Princess Cruises. "De Innovation Round Tables hebben ons een geweldige mogelijkheid geboden om een netwerk van collega-klanten te bouwen, met vergelijkbare issues en uitdagingen. Zowel hun kijk op de zaak als de duidelijke richting die de experts van het Innovation Center aangeven heeft ons geholpen sneller oplossingen in te zetten."

De oplossingen voor Performance Management van Cognos bieden toekomstgericht managementinzicht in de prestaties (planning, budgettering en voorspellingen) in combinatie met actueel en historisch inzicht (financiële consolidatie, scorecarding, rapportage en analyse). Met deze geïntegreerde operationele en financiële inzichten door de tijd heen kunnen klanten pro-actief en daarmee effectiever te werk gaan.

"Met kennisleiders, vooruitkijkende managers en financiële vakmensen als lid stimuleert het Cognos Innovation Center met succes de toepassing van innovatieve Performance Management bij klanten in Amerika", zegt David Kleinhans, Vice-President Performance Management Applications van Cognos. "De nieuwe Europese vestiging zal van deze ervaring gebruikmaken om klanten te helpen in contact te komen met vergelijkbare bedrijven en kennisleiders, de nieuwste methodes in te zetten en toepassingen te adopteren en ondersteunen die de prestaties in de hele Europese organisatie verbeteren."

Over Cognos
Cognos, marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), levert software die bedrijven helpt hun resultaten te verbeteren door een effectieve besluitvorming op alle niveaus van de onderneming mogelijk te maken.

Met CPM zijn organisaties in staat hun prestaties te meten ten opzichte van hun bedrijfsstrategie, zodat ze maatregelen kunnen treffen om deze op alle niveaus van de bedrijfsvoering op elkaar af te stemmen. Cognos biedt een CPM-raamwerk dat mensen, informatie en beslissingsstructuren in de hele organisatie verbindt en de totale managementcyclus met geïntegreerde software voor planning, budgettering, rapportage, analyse en scorecarding ondersteunt.

Cognos, opgericht in 1969, bedient meer dan 23.000 klanten in meer dan 135 landen. Cognos' CPM-oplossingen en diensten voor bedrijven zijn ook verkrijgbaar via meer dan 3.000 partners en resellers wereldwijd. Voor meer informatie: www.cognos.nl.