Gemeente Alphen aan den Rijn

over 2004

Persbericht nr. 31 Alphen aan den Rijn sluit de boeken over 2004

19 mei 2005

De jaarrekening 2004 van de gemeente Alphen aan den Rijn is zo goed als sluitend. Het bedrijfsresultaat (na bestemming) van de jaarrekening 2004 is een klein nadelig saldo van 87.000 euro op een totaal omzet van 120 miljoen. Daarnaast is er een incidentale bate van 4,76 miljoen euro.

In het Jaarverslag 2004 staat de weergave van de effecten die de gemeente Alphen aan den Rijn in het jaar 2004 met het beleid heeft bereikt (programmaverslag) en hoe dit zijn weerslag vond in de gemeentelijke financiën (jaarrekening). Wat dat laatste betreft, ook dit jaar blijkt de gemeente Alphen aan den Rijn opnieuw een financieel gezonde gemeente te zijn. De slechte financiële vooruitzichten voor 2004 konden dankzij tijdige maatregelen voorkomen worden.

Toen de gemeente in 2003 de begroting 2004 voorbereidde, domineerde de tegenvallende economische ontwikkeling. Deze had gevolgen voor de werkloosheid en het aantal uitkeringsgerechtigden, de hoogte van de Algemene Uitkering, de zorg, uitgifte van bedrijfsterreinen en de woningbouw. Steeds duidelijker tekende zich af dat de Rijksoverheid een waaier aan taken aan de decentrale overheid delegeerde waarvan inmiddels duidelijk wordt dat de gemeenten de meerkosten hebben te dragen.

2004 was bovendien een jaar waarin zich steeds duidelijker aftekende dat de stedelijke groei van de vorige decennia voor de komende periode leidt tot een even explosieve groei van de kosten voor groot onderhoud in het openbaar gebied; een ontwikkeling die ook in andere naoorlogse steden waarneembaar is.

Beleidsinhoudelijke hoofdlijnen 2004
Een kort overzicht van enkele ontwikkelingen van het afgelopen jaar laat zien welke zaken in 2004 een bijdrage leverden aan de 'complete stad' zoals die in het collegeprogramma van 2002 werd geformuleerd.

Alphen 2018
De stadsvisie Alphen richting 2018, waarin de koers voor de toekomst van Alphen aan den Rijn is vastgelegd, kwam tot stand in een interactief proces. In nauwe samenhang met dit planproces zijn belangrijke beleidsnotities als de Nota Economische Visie en de Woonvisie opgesteld. Ook de Alphense rol bij het project Oude Rijnzone is 'uitgelijnd' op onze stadsvisie.

Alphen Oké
Een nieuwe vorm van participatie is de campagne Alphen Oké. Het bestuur deed een beroep op de samenleving en bood ondersteuning bij initiatieven die dezelfde samenleving zou starten. De uitdaging wordt met wisselend succes opgepakt. Op de website kunnen inwoners en anderen rechtstreeks met elkaar en met bestuurders in dialoog.

Dienstverlening
Onze klanten, burgers en bedrijven, zijn tevreden met onze baliedienstverlening, en geven hiervoor gemiddeld een 7,8. Dat blijkt uit onderzoek naar de baliecontacten van de gemeente (inclusief Sociale Zaken). Ook de telefonische dienstverlening is recentelijk onderzocht; deze scoort overigens niet goed, en is daarmee een zwaar ontwikkelpunt. Deze eerste uitkomsten van deze twee onderzoeken worden momenteel nader geanalyseerd.

Participatie en integratie van de jeugd
Jeugd en jongeren (0-23 jaar) hebben voorrang in Alphen aan den Rijn. Van opvoeding tot scholing, van het voorkomen van taalachterstand tot het Jongerenloket en nieuwe accommodaties. In 2004 realiseerden we een jongereninformatieboekje en werd gestart met de ontwikkeling van een jongerenwebsite. De jongerenraad wordt ondersteund en het Tienerwerk ging van start in Kerk en Zanen, Rode en Groene dorp en Ridderveld.

Onderwijshuisvesting
We ontwikkelden een meerjaren onderhouds- en nieuwbouwbeleid voor onderwijshuisvesting. In 2004 kwam een aantal voorzieningen voor jongeren tot stand, waaronder voetbalkooien. Daarnaast zijn in 2004 uitbreidingen en/of verbeteringen gerealiseerd bij de Fontein, Rehobothschool en Koningin Juliana school. Tevens werd nieuwbouw voorbereid voor drie scholen in Kerk en Zanen, het Scala College en Speciaal Basis Onderwijs Op Maat (vestiging Weerklank).

Bijstand en uitstroom
In 2004 werd nieuwe beleid ontwikkeld in verband met de invoering van de Wet werk en bijstand (WWB). Maart 2004 accordeerde de raad de Beleidsvisie. Nadere uitwerking, het meerjarenbeleidplan Werk en Bijstand, stelde de raad in mei 2004 vast.
Motto voor het nieuwe beleid is "Alphen helpt u op eigen benen", een verdere versterking van de lijn activering en reïntegratie die Alphen al langer volgt. De versterking zien we onder meer in een sluitende aanpak voor jongeren.

Veiligheid
In 2004 daalden de onveiligheidsgevoelens voor het derde achtereenvolgende jaar. 30 procent van de inwoners voelt zich wel eens onveilig. Voor de eigen buurt gold dat voor 15 procent. In 2004 is er veel aandacht gegeven aan de uitvoering van de nota Integraal Veiligheidsbeleid, onder meer in de vorm van handhaving en toezicht in het openbaar gebied. De bevoegdheden van de handhavers en toezichthouders zijn uitgebreid. De raad stelde het beleidsplan Openbare verlichting vast. Bij onderhoud van groenvoorzieningen en bij reconstructies van buurten wordt extra aamdacht besteed aan aspecten van veiligheid.

Woonomgeving
Het wijkgericht werken blijft zeer succesvol. In de stadspeiling geven inwoners een totaaloordeel van 7,2 over hun buurt (t.o.v. 7,1 in 2003). De leefbaarheid wordt bevorderd door verbetering van voorzieningen en het delen van verantwoordelijkheden met de bewoners. Bij de herinrichtingsprojecten wordt een interactieve aanpak gehanteerd. Inmiddels zijn 3182 wijkbewoners betrokken bij het beheer van de wijk. Ook het Ontwikkelingsprogramma ISV 2000 - 2005 heeft bijgedragen aan de verbetering van de woonomgeving. Onze ambitie blijft om het wijkbeheer door te ontwikkelen tot integraal (dus ook sociaal) wijkbeheer.

Goed werkgeverschap
De bezuinigingen uit de kadernota 2005 hadden tot gevolg dat een aantal formatieplaatsen verloren is gegaan. Bij de bezuinigingen is steeds vooropgesteld dat geen gedwongen ontslagen mochten vallen. Hiervoor is een mobiliteitsplan dat heeft bijgedragen tot het vinden van andere functies voor inmiddels 50 procent van de betrokken medewerkers. De overige medewerkers worden verder begeleid in 2005. In 2004 heeft de aanpak van het arbeidsverzuim hoge prioriteit gekregen. De leidinggevenden zijn getraind in vaardigheden ten behoeve van het voeren van verzuimgesprekken. En de nieuwe aanpak heeft in het algemeen geleid tot een daling van het verzuimpercentage. Naast de in 2003 ingevoerde ambtseed of belofte is in het kader van de integriteit een "Gedragscode voor ambtenaren" vastgesteld.

Stadshart
Nu duidelijk is hoe ons nu bijna voltooide nieuwe Stadshart er uit gaat zien, neemt ook de waardering voor het project hand over hand toe, zo blijkt ook uit de Stadspeiling. Alphenaren hebben iets nieuws om trots op te zijn! Overigens verdient nu de Lage Zijde onze aandacht. Herijking van het masterplan Lage Zijde is dan ook gestart.

Prijzen
We zijn een bescheiden gemeente. Maar niet onvermeld mag blijven dat Alphen aan den Rijn dit jaar de eerste gemeente was met een 'klimaatmonument'; dat wij prijzen hebben gekregen voor onder andere onze Verkeersveiligheid en voor de Stedenbouwkundige realisatie van ons Stadshart.

Financiële hoofdlijnen
Het financieel beleid voor deze collegeperiode heeft tot doel een meerjarig sluitende begroting te realiseren. Om de begroting meerjarig sluitend te krijgen zijn in 2004 twee bezuinigingslagen gemaakt. In maart 2004 is een taakstelling van een miljoen euro vastgesteld, dit betreft bezuinigingen op de ambtelijke organisatie. Daarnaast zijn - gekoppeld aan de kadernota 2005 - bezuinigingen voor in totaal 1,7 miljoen vastgesteld.

Een van de financiële maatregelen was de OZB te verhogen met 2,5 procent bovenop de gebruikelijke inflatiecorrectie. Daarmee is de lokale lastendruk wel toegenomen, maar relatief laag gebleven. Een eigenaar van een woning van 175.000 betaalt 838 euro per jaar. Dat is het laagste bedrag in vergelijking met vergelijkbare gemeenten in Zuid-Holland.

Rechtmatigheid
De accountant toetst met ingang van 2004 ook op rechtmatigheid. Een discussie op landelijk niveau over dit onderwerp tussen gemeenten, accountants en het ministerie van binnenlandse zaken leidde pas in de 2e helft van 2004 tot een redelijk beeld van wat er precies van gemeenten op dit onderwerp wordt verwacht. Voor 2004 resteerde onvoldoende tijd om de benodigde maatregelen te kunnen nemen.

Hierdoor zal Alphen aan den Rijn net zoals de overgrote meerderheid van de Nederlandse gemeenten over 2004 geen goedkeurende verklaring bij het jaarverslag op het aspect rechtmatigheid krijgen. Uitdrukkelijk betekent deze onthouding niét dat er sprake is van onrechtmatige handelingen, maar dat we vooralsnog onvoldoende in staat zijn om tot een sluitende (met name aantoonbare) controle op de naleving van regels te komen.

Het proces
De presentatie van de financiële jaarrekening 2004 is veranderd door wijzigingen in de wet. Het "Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten" (BBV) vervangt de voormalige comptabiliteitsvoorschriften 1995. Net zoals in het bedrijfsleven is er een presentatie van het resultaat voor bestemming.

De accountant toetst met ingang van 2004 ook op rechtmatigheid. De besluitvorming hierover is pas in de loop van 2004 door het ministerie van binnenlandse zaken genomen. Hierdoor heeft vrijwel geen enkele gemeente tijdig maatregelen genomen. Behalve 3 grote gemeenten zal vrijwel geen gemeente een goedkeurende verklaring op dit punt krijgen.

Het jaarverslag 2004 is in zijn systematiek weer een stap verder dan dat van het vorige verslagjaar. Naast de inbreng van de raadswerkgroep leverde ook het rapport van de gemeentelijke Rekenkamer een belangrijke verbeterimpuls.

PORTEFEUILLEHOUDER: S.J.P. LYCZAK
Voor informatie: afdeling Communicatie, Marcel Hoogland, tel. 0172 - 465 199

Reageer op deze pagina | Disclaimer

Deze pagina is bijgewerkt op: 19-05-2005 16:15
© copyright gemeente Alphen aan den Rijn
URL huidige pagina:
http://www.alphenaandenrijn.nl/smartsite.htm?id=17364