AutoRai

Print

Toyota Corolla T Sport Compressor: ultieme krachtpatser

(23-5-2005)
De krachtigste Toyota Corolla ooit meldt zich in de ring. Het is de T Sport Compressor. Met een maximumvermogen van 165 kW/225 pk mengt hij zich tussen de snelste sporthatches van dit moment. Op scherp gezet door hetzelfde team dat verantwoordelijk is voor de Formule 1-activiteiten van het merk: Toyota Motorsport GmbH (TMG). De prijzen van de Corolla T Sport Compressor zijn even scherp als zijn prestaties. De 3-deurs komt op 34.990 euro, de 5-deurs op 35.490 euro.

Vanaf de eerste meter is rijden met de nieuwe Toyota Corolla T Sport Compressor een adembenemende sensatie. De explosieve kracht, de buitengewoon goede wegligging en het exclusieve, zeer sportieve uiterlijk zorgen voor maximaal sportief rijplezier. Hij bereikt een topsnelheid van maar liefst 235 km/h en in slechts 6,9 seconden sprint hij van 0 naar 100 kilometer per uur.

Verantwoordelijk voor de hoge prestaties is een 1,8 liter VVTL-i krachtbron met drukvulling van een compressor. De motor met elektronisch geregelde variabele kleptiming en lifthoogte wordt al toegepast in de Toyota Corolla T Sport, waarop de nieuwe telg gebaseerd is. Dankzij de compressor stijgt het vermogen van 141 kW/192 pk bij 7.800 tpm naar 165 kW/225 pk bij maar liefst 8.000 tpm en levert hij al bij 3.600 toeren zijn maximum koppel van 230 Nm.

Drukvulling
Andermaal bewijst Toyota dat de 1,8 liter VVTL-i niet voor niets in 2002 is gelauwerd met de titel Engine of the Year in de categorie 1,4 tot 1,8 liter. In de Corolla T Sport Compressor komen zijn sportieve talenten op superieure wijze uit de verf dankzij de toepassing van een mechanisch aangedreven compressor. Deze levert een veel gelijkmatiger drukvulling in het inlaatkanaal dan een door uitlaatgassen aangedreven turbo. De viercilindermotor reageert opmerkelijk soepel en alert op het gas, ook bij lage toeren, waardoor de auto vlot reageert bij bijvoorbeeld het accelereren uit een bocht. Het schept een racy karakter.

VVTL-i systeem âspant de spieren extra aanâ
De compressor sluit perfect aan op het karakter van de VVTL-i technologie (Variable Valve Timing and Lift-intelligent), die per slot van rekening ook is ontwikkeld voor een soepele krachtsontwikkeling. Tot 6.200 krukasomwentelingen varieert voortdurend de kleptiming. Boven dit toerental activeert het systeem de inzet van nokken die zorgen voor grotere kleplichthoogte, waardoor de motor âde spieren extra aanspantâ tot aan het toptoerental met een bijbehorend sportief uitlaatgeluid. De T Sport Compressor versie heeft dan ook twee stoere uitlaten, die fraai in de dynamisch vormgegeven achterbumper zijn opgenomen. De VVTL-i technologie zorgt er bovendien voor dat de motor een hoog rendement haalt uit elke druppel brandstof. Het verbruik van de Corolla T Sport Compressor pakt dan ook gunstig uit met een gecombineerd verbruik van circa 9,0 liter per 100 kilometer (volgens 1999/100EC norm).

Racy karakter
Aan alles is het racy karakter van de Corolla T Sport Compressor te merken. Het Formule 1-ontwikkelingsteam Toyota Motorsport GmbH heeft ook de hand gehad in het uiterlijk. De achterbumper, de dubbele uitlaten, de dakspoiler en de als optie leverbare speciale verlaagde voorbumper zijn ontwikkeld door dezelfde mensen die bij Toyotaâs Formule 1-bolide de aërodynamica tot in de finesse hebben uitgepuzzeld. Ook op hoge snelheid rijdt de Corolla door voldoende neerwaartse druk zeer stabiel, waaraan trouwens ook de afdekplaten bij de voor- en de achterwielophanging bijdragen.

Honingraatstructuur
Van voren laat deze snelle Corolla zich herkennen aan de grille met honingraatstructuur. Van opzij vallen de zijskirts en de ultralichte aluminium 17-inchwielen met Pirelli P-Zero 215/45-banden op. De skirts zijn evenmin alleen voor de show gemonteerd. Ook die zijn ontworpen om de stabiliteit van de auto te bevorderen bij hoge snelheden. Ook de achterbumper is voorzien van de sportieve honingraatstructuur. Toyota Motorsport GmbH heeft alle aanpassingen integraal ontwikkeld teneinde een zeer uitgebalanceerde auto op de weg te zetten.

Verlaagd onderstel & scherp sturen
Het onderstel is 20 millimeter lager dan bij een âgewoneâ Corolla. Ook de T Sport Compressor heeft de performance schokdempers zoals bij de T Sport en achter zijn zogenoemde âreboundâ-veren toegepast die eveneens bijdragen aan de stabiliteit. De sportieve hatchback stuurt daarbij lekker direct dankzij een aangepaste overbrenging in het bekrachtigde stuurhuis.

Zes versnellingen
De Toyota Corolla T Sport Compressor heeft een zesversnellingsbak. Deze schakelt kort en direct. Door de goed op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen is de motor goed op toeren te houden: ook bij het toerental waar hij zijn maximale trekkracht levert. De pookknop is met leer bekleed en dat geldt ook voor het stuurwiel en de handrem. Diverse metal-look accenten dragen bij aan de sportieve aanblik van het interieur.

De sportstoelen voorin geven veel steun. Heel fraai zijn de grijze en rode accenten. Kleuren die ook terugkeren in het Optitron-instrumentarium. Zo is de dashboardverlichting rood en zijn er witte stiksels gebruikt voor het leer. Andere sportieve ingrediënten zijn de aluminium pedalen, de afwerking met koolstofvezel-look en de speciale T Sport-typeaanduidingen, onder meer op de dorpellijsten.

Begerenswaardig
In elk opzicht is de Corolla T Sport Compressor een begerenswaardige auto. Het sportieve uiterlijk, de aankleding en de rijtalenten zijn daarvan de pijlers. De hoge prestaties en het opwindende karakter gaan samen met maximale veiligheid, want ook deze Toyota is uitgerust met een compleet pakket aan veiligheidsvoorzieningen. Daartoe behoren airbags voorin, zij-airbags, curtain airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling, stabiliteitscontrole (VSC), tractiecontrole (TRC) en Brake Assist (BA).
Ook de uitrusting is heel compleet. De Corolla T Sport Compressor heeft onder meer automatische airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een automatisch dimmende binnenspiegel en ruitenwissers met regensensor. Zaken die bij veel klassegenoten niet standaard zijn, die ervoor zorgen dat de vanafprijs van 34.990 euro aantrekkelijk uitpakt en die het begeren van deze ultrasportieve hatchback extra aanmoedigt.