AutoRai

Print

FR-V: Hondaâs compacte MPV nu ook met dieselmotor

(24-5-2005)
De zuinige 2.2 i-CDTi turbodieselmotor zal in de loop van dit jaar leverbaar zijn in de Honda FR-V. De dieselmotor van Honda voldoet aan de Euro IV-emissienorm en is al bekend van de Honda Accord. Ook is hij bekend van de onlangs geïntroduceerde CR-V diesel en komt naast de 125 pk 1.7 SOHC VTEC en 150 pk 2.0 liter DOHC benzinemotoren die al vanaf de introductie beschikbaar zijn.
De zuinige en tegelijkertijd uitermate flexibele motor past perfect bij de praktische en plezierig rijdende FR-V, die met deze motor net zoveel comfort biedt als de modellen die met een benzinemotor zijn uitgerust. Met zijn maximum vermogen van 140 pk bij 4.000 omw/min en zijn vlakke koppelkromme, met het hoogste koppel van 340 Nm bij slechts 2.000 omw/min, biedt de nieuwe FR-V diesel bij alle toerentallen ruim voldoende trekkracht en wordt ontspannen en moeiteloos autorijden mogelijk. De souplesse komt helemaal goed naar voren bij het accelereren in de 4^e en 5^e versnelling. De sprint van 0 naar 100 km/h kost slechts 10,3 seconden.

Dat gaat niet ten koste van het brandstofverbruik; dat is bij de gecombineerde cyclus slechts 6,4 l/100 km en de kooldioxide-uitstoot is niet meer dan 170 g/km. Om optimaal te kunnen profiteren van de capaciteiten van de motor is deze gekoppeld aan een handgeschakelde close-ratio versnellingsbak met zes versnellingen, de lange zesde versnelling zorgt voor een laag geluidsniveau en een dito brandstofverbruik bij het rijden met constante snelheid.

De Accord en de CR-V hebben ruimschoots bewezen dat de keuze voor een dieselmotor niet ten koste gaat van het raffinement in de auto. Het geluidsniveau in de nieuwe FR-V is dan ook nauwelijks hoger dan in de benzineversie, dankzij aanvullende geluiddempende maatregelen en het soepele karakter van de i-CDTi-motor.

Ook de onderhoudskosten zijn laag gehouden, olie verversen hoeft pas na 20.000 km of een keer per jaar en het luchtfilter moet om de 40.000 km worden vervangen.

De geavanceerde 4-cilinder DOHC motor is voorzien van vier kleppen per cilinder en van een tweede generatie common rail inspuitsysteem, dat samenwerkt met een turbo met variabele schoepenwielgeometrie en intercooler voor een optimale regeling van de inlaatdruk. Belangrijke technologieën die verantwoordelijk zijn voor het buitengewone raffinement zijn de offset cilinders, de balansas die trillingen van de tweede orde neutraliseert en een akoestische motorafdekplaat. Verder is de inwendige wrijving verminderd, o.a. door de toepassing van roltuimelaars. Katalysatoren dicht bij het motorblok en onder de wagenvloer leveren een bijdrage aan de reductie van de uitstoot van schadelijke stoffen.

De combinatie van deze motor en Hondaâs innovatieve aanpak van het compacte MPV-segment maken van deze auto een niet te onderschatten speler in dit marktsegment. Het sportieve, dynamische en fraaie uiterlijk, de kenmerkende 3 + 3 opstelling van de stoelen, de verschuifbare en neerklapbare middelste stoelen en de eenvoudig neer te klappen stoelen achter die in de vloer verdwijnen, maken de auto uiterst aangenaam in het gebruik.

De stoelopstelling maakt de auto uiterst flexibel en zelfs met zes inzittenden is er een bagageruimte van 439 liter (VDA) beschikbaar â met neergeklapte stoelen achter en drie passagiers voor kan de bagageruimte zelfs vergroot worden tot 1.049 liter.

De auto biedt net zoveel ruimte als een sedan in het D-segment en drie inzittenden kunnen comfortabel naast elkaar zitten en moeiteloos met elkaar communiceren, waarbij er voldoende ruimte overblijft voor hun bagage. De verschuifbare middelste stoelen zorgen voor een maximum aan schouder- en beenruimte. Door de rugleuning van de stoelen achter te verstellen, kan het comfort nog verder worden verhoogd. En als er meer ruimte voor de bagage moet worden gecreëerd, kunnen de drie stoelen achter individueel op eenvoudige wijze in de vloer worden opgeborgen.

De multifunctionele middelste stoel voor is voorzien van een rugleuning die neergeklapt dienst kan doen als comfortabele armsteun of tafel, of het vervoer van langere objecten mogelijk maakt. Voor nog meer veelzijdigheid zorgt de tweedelige zitting, waarvan het voorste deel 180 graden kan worden omgeklapt en er een opbergplaats tevoorschijn komt voor kleinere waardevolle spullen. Onder de stoel bevindt zich nog een lade.

De veiligheid voor de inzittenden speelde bij het ontwerp van de FR-V een belangrijke rol en de auto is dan ook uitgerust met gefaseerd geactiveerde airbags en side airbags voor de inzittenden voor, curtain airbags over de gehele lengte en driepuntsveiligheidsgordels op alle zes zitplaatsen. De veiligheidsgordels voor zijn verder voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Voor een optimale bescherming van de beide voorpassagiers is de passagiersairbag maar liefst 860 mm breed.

Honda is van mening dat ouders de mogelijkheid hun kinderen âvoorinâ te vervoeren, waar ze een oogje op de kinderen kunnen houden, zeer op prijs stellen. Als kleine kinderen op de middelste stoel voor vervoerd worden, adviseert Honda de stoel zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen. De middelste stoel voor en de buitenste stoelen achter zijn uitgerust met ISOFIX-bevestigingen voor de bevestiging van kinderzitjes. Elk van deze stoelen heeft onder aan de achterzijde van de rugleuning tevens een bevestigingspunt voor de bevestiging van een gordel om een kinderzitje vast te zetten.

Het stuurwiel is horizontaal en verticaal verstelbaar en de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel maakt het mogelijk een optimale zitpositie in te stellen. De belangrijkste instrumenten zijn zichtbaar als een donker paneel zolang het contact uit staat dat verandert in een helder display als de sleutel in het contactslot gestoken wordt. De versnellingspook is optimaal binnen handbereik in het dashboard geplaatst.

Naast het aflegvak en de opbergruimte in de middelste stoel zijn er elders in het interieur nog volop opbergmogelijkheden: een royaal dashboardkastje, grote vakken in de portieren â in de achterportieren groot genoeg voor grote flessen â een afsluitbaar vak in de middenconsole, een uitklapbaar muntenvak naast de stuurkolom en een uittrekbare bekerhouder met ruimte voor drie bekers in het onderste deel van het dashboard. Ook voor de passagier op de middelste zitplaats voor is een zonneklep aanwezig, evenals een voetensteun en eigen uitstroomopeningen voor de ventilatie en verwarming.

De relatief grote spoorbreedte van de FR-V en de geometrie van de wielophanging die het rolcentrum dichter naar het zwaartepunt verplaatst, maken het gebruik van soepelere veren mogelijk, waardoor het rijgedrag van de FR-V uiterst soepel is, de carrosserie zoveel mogelijk horizontaal blijft, de stabiliteit in de bocht dik in orde is en het rijcomfort op een hoog niveau ligt. De draaicirkel met een diameter van 11,2 m is de kleinste in de klasse van de FR-V en een gevolg daarvan is dat de auto uiterst gemakkelijk te manoeuvreren is. De veiligheid wordt nog verder verhoogd door het zelfontwikkelde Vehicle Stability Assist-systeem (VSA), het vierkanaals ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD (Electronic Brake force Distribution) en Brake Assist. Het remsysteem is uitgerust met geventileerde remschijven voor en massieve remschijven achter.

De FR-V 2.2 i-CTDi is leverbaar in twee uitvoeringen, Comfort en Executive. Tot de standaarduitrusting behoren airbags en side airbags voor plus curtain airbags over de volle lengte, elektrische ruitbediening voor en achter, een Keyless Entry-systeem, automatische airconditioning, radio/CD-speler, startblokkering, alarm, verwarmde buitenspiegels, stuurwielbediening voor het audiosysteem, cruise control, VSA en 16 inch velgen. Bij de Executive komen daar nog bij: mistlampen voor, een sunroof, verwarmde stoelen, lichtmetalen velgen, ruitenwissers met regensensor, inklapbare buitenspiegels en een hoogwaardige radio met 6 CD-wisselaar.
De FR-V 2.2 i-CTDi is leverbaar vanaf augustus 2005.