Provincie Overijssel

Minder meldingen milieuoverlast in Overijssel

Het milieupunt van de provincie Overijssel registreerde afgelopen jaar 1624 meldingen over milieu-overlast in het Overijssels (leef)milieu. Dat is een daling van 400 milieuklachten ten opzichte van de jaren daarvoor. Met name het aantal klachten over stankoverlast was beduidend lager. Hoewel de hoofdmoot van de klaagtelefoontjes, net als voorgaande jaren, wel betrekking had op stankoverlast. Verder klaagden mensen vooral over op (industrie)lawaai en stofoverlast.

Altijd interessant is de lijst met de top tien van bedrijven waarover het meeste geklaagd is. Bovenaan de lijst staat in 2004 opnieuw de Gebr. Bouwens, verwerker van slachtafval in Goor. Hoewel het bedrijf inmiddels op last van de provincie de werkzaamheden heeft gestaakt, stond het in 2004 met 785 meldingen nog als de grootste klachtenbron te boek. Wel was er een sterke daling ten opzichte van het jaar daarvoor: toen kwamen er bij het Milieupunt 1033 klachten over Bouwens binnen. Gebr. Bouwens wordt gevolgd door Aluminium Hardenberg met 135 klachten en Desmepol in Delden met 39.

Driekwart aangepakt

Het aantal klachten schommelt de afgelopen vijf jaar rond de 2000. Driekwart van deze klachten zijn door de provincie zelf aangepakt omdat ze onder het bevoegd gezag van de provincie vielen. Ongeveer een kwart van de klachten komt op het conto van bedrijven waarvoor de Overijsselse gemeenten verantwoordelijk zijn.

Deze bevindingen zijn terug te lezen in het onlangs verschenen jaarverslag van het Milieupunt Overijssel, het loket voor alle klachten, vragen en meldingen over milieu en veiligheid. Het Milieupunt is 24 uur per dag, 7 dagen per week (038 425 24 23) bereikbaar.

Tevreden klanten

In oktober 2004 is er een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder de klagers. Het milieupunt Overijssel kreeg voor de dienstverlening rondom het klachtenloket als rapportcijfer een 7, 7. En het advies de klagers vaker te informeren over het verloop van de klacht. Dit advies heeft het Milieupunt zeker ter harte genomen, door de terugmelding als een standaardhandeling op te nemen bij de afhandeling van de klacht.

Download het Jaarverslag

Meer over het Milieupunt

Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl

© 2005 Provincie Overijssel