FNV

Callcenter-cao `verkocht' voor tienduizend euro

De gespecialiseerde (facilitaire) callcenters hebben een cao afgesloten met de categorale bond voor telecompersoneel (BTP) die volgens FNV Bondgenoten niet representatief is voor de tienduizend werknemers. De FNV is gepasseerd.

De werkgeversvereniging WGCC betaalt de omstreden, zogenoemde `gele' bond tienduizend euro voor de cao. "De BTP kiest voor centen in plaats van argumenten", stelt Wim de Ruyter, de vakbondsbestuurder van FNV Bondgenoten voor de sector. "We laten het hier niet bij zitten en overwegen stappen te ondernemen."

In augustus vorig jaar liepen de onderhandelingen met FNV Bondgenoten over de cao vast. (In 2003 kwam pas de eerste sector-cao tot stand.) De werkgevers wilden niet verder gaan dan een eenmalige uitkering van 35 euro voor de dertigduizend werknemers, voor het merendeel werkstudenten met een nulurencontract.

Eind april liet de WGCC weten niet meer te willen onderhandelen met FNV Bondgenoten waarmee tot dan alle cao-onderhandelingen waren gevoerd. De werkgevers vonden de voorstellen van de grootste vakbond van het land over functiewaardering en het daarbij behorende salaris en pensioen te duur. FNV Bondgenoten wilde geen verslechteringen accepteren.

Daarop stuurde zusterbond Abvababo FNV, die cao's afsluit met grote callcenters als SNT van KPN Telecom, een oproep om voor 18 mei met deze bond te onderhandelen. Omdat ook hier sprake was van een FNV-bond weigerden de werkgevers deze bond als gesprekspartner.

De WGCC wil nu de BTP binnen de facilitaire callcenters, die voor externe klanten werken, een positie geven. Ondernemingsraden krijgen het verzoek om via hun kanalen reclame te maken voor de omstreden cao en de gele bond. FNV Bondgenoten roept de ondernemingsraadsleden op hieraan niet mee te werken.