Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.15 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Cultuurvisie: Cultuur is kapitaal
De vier prioriteiten die het college de komende jaren wil stellen in het Utrechtse cultuurbeleid zijn: onderhoud en versterking van de culturele infrastructuur, kansen voor nieuwe (jonge) makers, cultureel ondernemerschap in de wijk en internationalisering. Het college wil zo investeren in een goede balans tussen programmering, productie, publieksbereik en participatie. Zowel het bestaande als het nieuwe krijgen aandacht, zowel het wijkgerichte als het internationeel georiënteerde. Dat is de kern van de nieuwe gemeentelijke beleidsnota 'Cultuur is kapitaal, Cultuurvisie 2005 - 2008. De nota wordt de leidraad bij nieuwe voorstellen en initiatieven. Het beleid bouwt met name voort op de cultuurnota 2001-2004 'Investeren in makers en publiek' en de 'Meerjarenvisie Cultureel Profiel' uit 2002. Het eerder in gang gezette beleid, dat is gericht op makers en publiek, wordt hiermee voortgezet, met nieuwe accenten en prioriteiten.

De raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling wordt over de nieuwe beleidsnota geinformeerd.


2. Ontwerp voorplein Randstadspoorstation Zuilen Het college heeft ingestemd met het Voorlopig Ontwerp van het stationsplein van de nieuwe Randstadspoorhalte Zuilen. De halte Zuilen is één van de nieuwe Randstadspoorstations die de komende jaren in Utrecht worden gerealiseerd. Station Zuilen wordt aangelegd op het vernieuwde spoorviaduct over de Cartesiusweg/Josephlaan. Het stationsplein verbindt het nieuwe station met de bestaande omgeving. Voor de realisatie van de buitenruimte is aanpassing van het bestaande bestemmingsplan noodzakelijk. Hiervoor start een planologische procedure waarbij inspraak op het ontwerp mogelijk is. Station Zuilen zal voornamelijk een buurt- en wijkfunctie vervullen. Aan beide zijden van de Cartesiusweg is toegang tot de perrons en kunnen reizigers gebruikmaken van fietsenstallingen, fietskluizen, een bushalte en een kaartjesautomaat. Dit is besloten om te voorkomen dat reizigers de drukke Cartesiusweg moeten oversteken. Vanwege de wijkgerichte functie van de halte komen er geen parkeerplaatsen, wel worden enkele kiss & ride-plaatsen aangelegd voor automobilisten die passagiers laten in- en uitstappen.


3. Geplande verkeersmaatregelen in Haarzuilens en omgeving voldoen Het college heeft onderzoek laten uitvoeren naar de verkeerskundige effecten van te verwachten bezoekersstromen rond Haarzuilens. Er komt hier een groen- en recreatiegebied. Uitgegaan wordt van circa 15.000 bezoekers op recreatieve topdagen in 2015. Verder speelt dat ook kasteel De Haar de komende jaren meer bezoekers wil gaan trekken, onder andere door meer evenementen op hun terreinen te organiseren, de uitbreiding van de golfbaan, de vestiging van een begraafplaats en een manege.

In het onderzoek wordt geconcludeerd dat er alleen tijdens de recreatieve topdagen en bij evenementen bij Kasteel De Haar incidenteel capaciteitsproblemen zijn te verwachten in het gebied. Deze doen zich alleen voor op het drukste moment, bijvoorbeeld als de bezoekers massaal aankomen of vertrekken. Omdat het om een beperkt aantal dagen in het jaar gaat (10 tot 12 maal per jaar) ziet het college geen aanleiding voor het treffen van aanvullende maatregelen. Ook is er voldoende parkeergelegenheid in de toekomst beschikbaar om de bezoekers te laten parkeren. Net zoals nu gebeurt, zal er tijdens evenementen aanvullende parkeergelegenheid op tijdelijke parkeerterreinen beschikbaar moeten zijn.

Het onderzoek had ook als doel om een aantal verkeersmaatregelen, zoals opgenomen in het Ontwerp Landinrichtingsplan te beoordelen. Uit het onderzoek blijken deze te voldoen om de verkeersoverlast zo veel mogelijk te beperken. Het gaat hierbij het afsluiten voor motorvoertuigen van de Bochtdijk en Joostenlaan, het instellen van 60 km/h op de Rijndijk en Parkweg, het realiseren van parkeervoorzieningen aan de randen van het groengebied en het bestemmen van de kern Haarzuilens voor uitsluitend bestemmingsverkeer. In het onderzoek is ook gekeken naar alternatieve verkeersvoorstellen zoals aangedragen door Vrienden van de Joostenlaan. Deze alternatieven dragen niet echt bij aan de verbetering van de bereikbaarheid van het gebied. De aanleg van een nieuwe route om daarmee de Parkweg te ontzien heeft als zwaarwegend negatief aspect een verkeersaantrekkende werking van doorgaand autoverkeer tussen Harmelen/Woerden en Leidsche Rijn/Utrecht.

De Vrienden van de Joostenlaan zijn op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek. Zij worden, evenals andere belanghebbenden, geïnformeerd over de het besluit om de conclusies van het Verkeersonderzoek Haarzuilens e.o. te onderschrjjven.


4. Overeenstemming randvoorwaarden uitbreiding Hotel Mitland De directie van Hotel Mitland aan de Ariënslaan, heeft de gemeente destijds medewerking gevraagd om uit te breiden. De gemeente wilde die medewerking verlenen en had randvoorwaarden opgesteld waarbinnen de uitbreiding kon worden gerealiseerd. Eén van de randvoorwaarden was dat ondergronds geparkeerd moest worden. Om dit mogelijk te maken moest het hotel de uitbreiding hoger maken dan gedacht. Tijdens de behandeling van de Nota van Uitgangspunten in de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling van juni vorg jaar bleek echter dat omwonenden de voorkeur gaven aan een lager gebouw boven ondergrondsparkeren. Hierna is opnieuw met de directie van Hotel Mitland overlegd. Resultaat van dat overleg is een plan waarin de hoogte van de nieuwbouw is teruggebracht tot 5 verdiepingen, het parkeren bovengronds plaatsvindt (maar onzichtbaar vanaf de Sartreweg) en de bebouwing meer in de omgeving is ingepast. Over de gewijzigde opzet heeft de directie van het Hotel overleg gevoerd met de Overleggroep Uitbreiding Hotel Mitland (waarin een aantal inwoners van de wijk Noord-Oost en de Stichting Voorveldse Polder deelnemen). Zeker nu de Overleggroep de gemeente een brief heeft gestuurd waaruit blijkt dat zij zich kunnen vinden in de aangepaste plannen wil de gemeente verder meewerken aan de uitbreiding. Nu het college heeft ingestemd met de randvoorwaarden voor de gewijzigde opzet kan de voorbereiding starten voor het indienen van een vrijstellingsverzoek art. 19 WRO en een aanvraag bouwvergunning.


5. Informatie Centrum Utrecht en wijkbureau Binnenstad verhuizen naar Neudeflat Het informatiecentrum Utrecht (ICU) en de informatiebalie van het wijkbureau Binnenstad gaan verhuizen naar de begane grond van de Neudeflat. Het ICU zit nu in het stadhuis; wijkbureau Binnenstad is op dit moment gehuisvest op de Drift. De kantoorfuncties van het wijkbureau gaan naar de vierde verdieping van de Neudeflat. Het college heeft hiertoe besloten omdat de ruimte in stadhuis te klein is en het huurcontract van wijkbureau Binnenstad afloopt.

De publieksruimte op de begane grond in de Neudeflat krijgt een nieuw gezicht. Inwoners van de binnenstad, bezoekers en andere betrokkenen worden daarover in de loop van dit jaar geïnformeerd. De verhuizing vindt naar verwachting eind 2005 plaats.