Dexia Bank


Press

Enquête Dexia Bank: internetbankieren steeds meer in trek, cliënten globaal tevreden

24-05-2005

De systemen van Dexia Bank voor internetbankieren hebben onlangs de grens van 465.000 abonnees overschreden, wat overeenkomt met een stijging van 35% over de laatste twaalf maanden. Het internetbankieren lijkt definitief een plaats te hebben verworven in de bankgewoonten van de klanten. De gebruikers zeggen globaal tevreden te zijn over de aangeboden toepassingen, hoewel verbeteringen mogelijk blijven, met name inzake gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Dat blijkt uit een recente enquête van Dexia Bank.

In februari en maart 2005 realiseerde het opiniepeilingsbureau Ipsos in opdracht van Dexia Bank een grote tevredenheidsenquête over de door de bank aangeboden toepassingen voor internetbankieren, namelijk Net Banking (voor de particulieren) en BusinessClick (voor de KMO's, de zelfstandigen en de vrije beroepen). Deze enquête had onder meer tot doel de tevredenheid van de gebruikers te meten alsook een beter inzicht te verwerven in hun gewoonten en in hun verwachtingen aangaande eventuele verbeteringen aan deze systemen.

Meer dan 24.000 cliënten die geregeld deze toepassingen gebruiken (23.300 voor Net Banking en 1.013 voor BusinessClick), namen aan de enquête deel. Als voornaamste voordelen van het internetbankieren vermelden de deelnemers vooral het feit dat ze hun bankzaken vanop afstand kunnen regelen zonder zich te moeten verplaatsen (zo meent 30% van de respondenten), de mogelijkheid om dit te doen zoals het hen het beste uitkomt (14%), de tijdwinst (14%) en het gemak (11%). Met een gemiddelde score van respectievelijk 9,3/10 en 9,4/10 worden Net Banking en BusinessClick door de gebruikers overigens duidelijk beschouwd als essentiële kanalen om hun bankverrichtingen uit te voeren.

Over het geheel genomen, zeggen de gebruikers tevreden te zijn over de toepassingen van Dexia Bank op het vlak van internetbankieren en geven ze respectievelijk een cijfer van 8,6/10 voor Net Banking en van 8,3/10 voor BusinessClick, d.i. een gevoelige verbetering ten opzichte van de vorige enquête in 2001 (globale tevredenheidsindex : 7,5/10).

Behalve de algemene tevredenheid leert de enquête ons ook iets over de zwakke punten van de systemen en de mogelijke of gewenste verbeteringen. Op het ogenblik dat de enquête werd uitgevoerd, betreurden sommige gebruikers bij voorbeeld de onmogelijkheid om een algemeen beeld van de verschillende beleggingen in portefeuille te hebben. Dankzij de laatste bijsturing van Net Banking en BusinessClick half maart 2005 kunnen de gebruikers voortaan over een volledig overzicht van de beleggingen beschikken. De komende maanden mogen bovendien andere verbeteringen worden verwacht.

Ten slotte onderstrepen wij nog dat, volgens de enquête, het internetbankieren reeds goed in de bankgewoonten van de gebruikers is verankerd, aangezien ze zich meestal van dit kanaal bedienen om hun overschrijvingen en domiciliëringen uit te voeren en hun doorlopende opdrachten te beheren. Voorts antwoorden de meesten dat ze er meermaals per week gebruik van maken (8 respondenten op 10 doen minstens een maal om de 3 dagen aan internetbankieren), zelfs een of verscheidene malen per dag voor 35% van de Net Banking-abonnees en 69% van de BusinessClick-abonnees.

Net Banking is de oplossing inzake internetbankieren voor de particuliere cliënten van Dexia Bank. Ze biedt hun de mogelijkheid om hun rekeningen, hun beleggingen en hun uitgaven die ze met hun kredietkaart uitvoeren, te beheren. De functionaliteiten die de gebruikers het meest op prijs stellen zijn:

* het raadplegen van de rekeningen en rekeningafschriften in PDF-formaat

* het overzicht van de beleggingen, het invoeren van orders op meer dan 25 beurzen en met betrekking tot meer dan 200 beveks van Dexia.

Net Banking is volledig gratis (geen abonnementskosten, geen activeringskosten).

* Meer informatie

BusinessClick is de oplossing inzake internetbankieren die door Dexia Bank aan de Business-cliënten (zelfstandigen, vrije beroepen, KMO's) wordt aangeboden. In vergelijking met Net Banking brengt BusinessClick extra oplossingen aan voor de specifieke behoeften van de Business-cliënten:

* dringende overschrijvingen

* link met een boekhoudsoftware

* beheer per entiteit van de verschillende vermogens waarover een persoon bij Dexia beschikta

De gebruikskosten van BusinessClick bedragen 3 EUR/kwartaal
* Meer informatie

---

Persdienst Dexia Bank
Pachecolaan 44 (GI 9/32), 1000 Brussel Tel. 02 222 45 33 - Fax. 02 222 90 90 - pressdexia@dexia.be