Ingezonden persbericht


Boeing geeft startschot voor nieuw 777 vrachtvliegtuig


· Air France bestelt vijf 777 Freighters, met optie voor drie extra

Seattle, 24 mei 2005 - Boeing heeft besloten het programma voor het Boeing 777 vrachtvliegtuig officieel van start te laten gaan. Dit volgt op de zogeheten 'launching order' die onlangs door Air France werd geplaatst. De Franse luchtvaartmaatschappij bestelde vijf 777 vrachtvliegtuigen met opties voor nog eens drie, om daarmee zijn bestaande 747-200F vloot te vervangen. De eerste 777 Freighter wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2008 aan Air France te worden afgeleverd. Air Canada heeft in april al laten weten de 777 Freighter op te willen nemen in zijn keuze voor 777 en 787 vliegtuigen bij de vernieuwing van zijn lange afstandvloot. Als die overeenkomst is voltooid, zal Air Canda toetreden tot het 777 Freighter launch-team.

Jean-Cyril Spinetta, voorzitter en chief executive officer van Air France, zei: 'De aanschaf van de Boeing 777F stelt ons in staat alle voordelen van de familieverwantschap en technische uniformiteit met onze 777-200ER en de 777-300ER vloot te benutten. Die vliegtuigen hebben namelijk al hun mogelijkheden voor brandstofefficiency getoond. De 777 Freighter zal onze inkomsten uit vrachtvervoer aanzienlijk vergroten en daarmee de winstgevendheid van onze vrachtdivisie helpen te verhogen.'

'Het is duidelijk dat luchtvaartmaatschappijen in de wereld de 777 Freighter wensen en dus zullen wij die bouwen,' aldus Alan Mulally, president en chief executive officier van Boeing Commercial Airplanes. 'Luchtvrachtvervoer is het snelst groeiende segment in de commerciële luchtvaart en van groot belang voor de mondiale economie. De 777 Freighter zal luchtvaartmaatschappijen helpen meer te verdienen.'

Met de officiële start van het 777 vrachtvliegtuig-programma komt het aantal typen 777 op zes te staan. In overleg met luchtvrachtvervoerders wereldwijd koos Boeing voor de 777-200LR Worldliner als de basis voor de 777 Freighter, vanwege het vliegbereik en de vrachtcapaciteit.

De 777 Freighter zal een vliegbereik van ruim 9.000 km hebben wanneer het volledig beladen is. Geen ander vrachtvliegtuig kan verder vliegen. Boeings nieuwste vrachtvliegtuig zal ook de laagste kosten per vlucht kennen vergeleken met andere grote vrachtvliegtuigen. Ook de bekende positieve karakteristieken van de 777-familie, zoals laag brandstofverbruik, lagere onderhouds- en operationele kosten, zijn van toepassing op de 777 Freighter.

General Electric zal voor de 777 Freighter exclusief de GE90-110B1L motoren leveren. Dit is de krachtigste motor voor de commerciële luchtvaart. Hiermee zal het nieuwe vliegtuig ook voldoen aan de QC2 geluidsnorm voor geluidsgevoelige luchthavens en gebieden.

De 777 Freighter complementeert de 747-400 Freighter reeks van vrachtvliegtuigen die nu de standaard in de sector is. Zowel de 777 als de 747 Freighters kunnen 3.1 m pallets aan, waarmee aan verladers optimale flexibiliteit wordt geboden. De Boeing 747 Freighters vertegenwoordigen nu meer dan de helft van de totale wereldwijde vrachtcapaciteit. Boeing vrachtvliegtuigen van alle typen en modellen dragen thans meer dan 90 procent van de totale wereldwijde vracht. Boeing verwacht dat in 2023 de grote vrachtvliegtuigen van meer dan 65 metrische ton 31% van de totale markt zullen innemen.

# # #