Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 164

datum: 24 mei 2005

Gemeente Amersfoort voert intensieve controle uit onder bijstandsgerechtigden

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om dit jaar een intensieve controle uit te voeren onder het totale bestand van bijstandsgerechtigden in Amersfoort. Met deze controle verwacht Amersfoort een mogelijke besparing van 738.000,-- euro te kunnen bewerkstellingen, doordat uitkeringen waarvan blijkt dat die ten onrechte worden verstrekt, zullen worden beëindigd.

Een eerdere proef vorig jaar, waarbij een intensieve controle heeft plaatsgevonden onder 180 Amersfoortse bijstandsgerechtigden, heeft geleid tot de beëindiging van 14 uitkeringen (8%) en een financieel rendement van 105.000,-- euro. De cijfers uit deze proef sluiten aan bij landelijke onderzoeken waaruit blijkt dat ongeveer 15% van de cliënten van sociale diensten fraudeert (bijv. zwart werk).

Een intensieve controle bestaat onder meer uit uitgebreid dossieronderzoek, extra huisbezoeken door fraudeconsulenten en extra gesprekken met cliënten waarbij ze met de eventueel geconstateerde fraudesignalen worden geconfronteerd.

Onder de Wet werk en bijstand, die in 2004 van kracht werd, zijn gemeenten vrij in de manier waarop zij controle verrichten op de naleving van plichten door uitkeringsgerechtigden. Amersfoort doet dit sinds april van dit jaar op een andere manier: strenger, resultaatgerichter, maar ook klantvriendelijker. Uitgangspunt blijft dat alleen aan mensen die er recht op hebben een bijstandsuitkering wordt verstrekt. De nieuwe controlesystematiek die is ingevoerd, kent een brede aanpak bestaande uit goede voorlichting, vroegtijdig signaleren en opsporen van fraude, het daadwerkelijk opleggen van financiële sancties en het consequent terugvorderen van onterecht verstrekte uitkering.

Informatie: Joyce de la Croix, communicatieadviseur voor de sector Welzijn, Sociale Zekerheid en Onderwijs, telefoon 469 45 04, e-mail jec.delacroix@amersfoort.nl

---- --