Gemeente De Ronde Venen
Burgerjaarverslag 2004 beschikbaar
Dinsdag 24 mei verschijnt het Burgerjaarverslag 2004 van de gemeente
De Ronde Venen, in een handzaam boekje. Inwoners kunnen het
burgerjaarverslag inzien in de centrale hal van het gemeentehuis en de
drie vestigingen van de openbare bibliotheken in De Ronde Venen. Ook
is het Burgerjaarverslag te vinden op de website van de gemeente:
www.derondevenen.nl. Burgemeester Marianne Burgman wil het
Burgerjaarverslag met inwoners ter discussie stellen in de vorm van
een ronde-tafel-gesprek in september 2005.
De rode draad in het burgerjaarverslag dit jaar is het thema sport.
Burgemeester Burgman is als coach trots op haar team, maar er blijven
verbeterpunten. Een belangrijk punt in het Burgerjaarverslag 2004 is
de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Naast concrete
producten, zoals het aanvragen van een rijbewijs, paspoort, of een
bouwvergunning, gaat het ook om de afgeleide dienstverlening hiervan.
Zoals de (telefonische) bereikbaarheid, de afhandeling van brieven,
openingstijden en digitale dienstverlening. In het verslag komen
enkele Rondeveners aan het woord, die ieder op hun manier met sport in
aanraking komen. Tenslotte wordt volop vooruit geblikt in het
Burgerjaarverslag.
Uit inwonerstevredenheidsonderzoek in 2003 is bijvoorbeeld gebleken
dat driekwart van de inwoners tevreden is over de telefonische
bereikbaarheid van de gemeente. Maar volgens burgemeester Burgman kan
dit nog wel verder worden verbeterd: De inwoner staat centraal bij de
gemeentelijke dienstverlening. In 2005 wordt gewerkt aan een betere
telefonische bereikbaarheid en een snellere afhandeling van brieven.
Ik ga ervan uit, dat deze verbeteringen voor inwoners al merkbaar zijn
in 2005.
In 2004 is hard gewerkt aan de digitale dienstverlening. Dit werk
heeft zijn vruchten duidelijk afgeworpen, want het bezoek aan de
website is duidelijk toegenomen na de verbeteringen in de zomer van
2004. Meer producten en diensten van de gemeente zijn digitaal
beschikbaar. Een aantal zaken kan vanuit huis geregeld worden en
hiervoor hoeft men dus niet meer naar het gemeentehuis te komen,
bijvoorbeeld uittreksels uit het geboorteregister of het doorgeven van
een verhuizing, aldus de burgemeester.
Iedere burgemeester is sinds 2002 verplicht om een burgerjaarverslag
uit te brengen, waarin wordt gerapporteerd over de kwaliteit van de
dienstverlening, burgerparticipatie en klachten en bezwaarschriften.
In eerste instantie is het Burgerjaarverslag 2004 geschreven om
verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast wil de
gemeente De Ronde Venen haar inwoners informeren over het reilen en
zeilen van de gemeente in 2004.
Om het burgerjaarverslag 2004 te evalueren en te brainstormen over het
Burgerjaarverslag 2005, wordt in september een ronde-tafel-gesprek
georganiseerd. Burgemeester Marianne Burgman is benieuwd naar reacties
op het huidige Burgerjaarverslag. Wat vinden inwoners van de geboden
informatie, wat missen zij in het verslag en welke vorm is mogelijk
voor het volgende burgerjaarverslag? Een datum voor het
ronde-tafel-gesprek zal te zijner tijd bekend gemaakt worden.
Burgerjaarverslag 2004 (Jaarverslag)