Gemeente De Ronde Venen


Burgerjaarverslag 2004 beschikbaar

Dinsdag 24 mei verschijnt het Burgerjaarverslag 2004 van de gemeente De Ronde Venen, in een handzaam boekje. Inwoners kunnen het burgerjaarverslag inzien in de centrale hal van het gemeentehuis en de drie vestigingen van de openbare bibliotheken in De Ronde Venen. Ook is het Burgerjaarverslag te vinden op de website van de gemeente: www.derondevenen.nl. Burgemeester Marianne Burgman wil het Burgerjaarverslag met inwoners ter discussie stellen in de vorm van een ronde-tafel-gesprek in september 2005.

De rode draad in het burgerjaarverslag dit jaar is het thema sport. Burgemeester Burgman is als coach trots op haar team, maar er blijven verbeterpunten. Een belangrijk punt in het Burgerjaarverslag 2004 is de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Naast concrete producten, zoals het aanvragen van een rijbewijs, paspoort, of een bouwvergunning, gaat het ook om de afgeleide dienstverlening hiervan. Zoals de (telefonische) bereikbaarheid, de afhandeling van brieven, openingstijden en digitale dienstverlening. In het verslag komen enkele Rondeveners aan het woord, die ieder op hun manier met sport in aanraking komen. Tenslotte wordt volop vooruit geblikt in het Burgerjaarverslag.

Uit inwonerstevredenheidsonderzoek in 2003 is bijvoorbeeld gebleken dat driekwart van de inwoners tevreden is over de telefonische bereikbaarheid van de gemeente. Maar volgens burgemeester Burgman kan dit nog wel verder worden verbeterd: De inwoner staat centraal bij de gemeentelijke dienstverlening. In 2005 wordt gewerkt aan een betere telefonische bereikbaarheid en een snellere afhandeling van brieven. Ik ga ervan uit, dat deze verbeteringen voor inwoners al merkbaar zijn in 2005.

In 2004 is hard gewerkt aan de digitale dienstverlening. Dit werk heeft zijn vruchten duidelijk afgeworpen, want het bezoek aan de website is duidelijk toegenomen na de verbeteringen in de zomer van 2004. Meer producten en diensten van de gemeente zijn digitaal beschikbaar. Een aantal zaken kan vanuit huis geregeld worden en hiervoor hoeft men dus niet meer naar het gemeentehuis te komen, bijvoorbeeld uittreksels uit het geboorteregister of het doorgeven van een verhuizing, aldus de burgemeester.

Iedere burgemeester is sinds 2002 verplicht om een burgerjaarverslag uit te brengen, waarin wordt gerapporteerd over de kwaliteit van de dienstverlening, burgerparticipatie en klachten en bezwaarschriften. In eerste instantie is het Burgerjaarverslag 2004 geschreven om verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast wil de gemeente De Ronde Venen haar inwoners informeren over het reilen en zeilen van de gemeente in 2004.

Om het burgerjaarverslag 2004 te evalueren en te brainstormen over het Burgerjaarverslag 2005, wordt in september een ronde-tafel-gesprek georganiseerd. Burgemeester Marianne Burgman is benieuwd naar reacties op het huidige Burgerjaarverslag. Wat vinden inwoners van de geboden informatie, wat missen zij in het verslag en welke vorm is mogelijk voor het volgende burgerjaarverslag? Een datum voor het ronde-tafel-gesprek zal te zijner tijd bekend gemaakt worden.

Burgerjaarverslag 2004 (Jaarverslag)