Consumentenbond

Wettelijke verplichting voor stoppen telefoonterreur 23 mei 2005

Meldpunt Consumentenbond levert duizenden reacties op

Consumenten moeten gratis, gemakkelijk en effectief van verkooptelefoontjes kunnen afkomen. Daarvoor moet er een goed werkend register komen van mensen die niet gebeld willen worden. Alle bedrijven moeten wettelijk verplicht bij dat register zijn aangesloten. De Consumentenbond pleit hiervoor naar aanleiding van zijn meldpunt Stop Telefoonterreur, waar 6.700 meldingen zijn binnengekomen.

Eind maart heeft de Consumentenbond drie dagen een telefonisch meldpunt opengesteld waar mensen konden klagen over ongevraagde verkooptelefoontjes. De afgelopen periode heeft de bond de 6.700 reacties geanalyseerd en een voorstel gemaakt om mensen te vrijwaren van ongewilde verkooptelefoontjes.

Veel consumenten die het meldpunt belden of via internet reageerden ergeren zich aan zaken zoals het tijdstip van bellen, het doorvragen als aangegeven wordt geen belangstelling te hebben en aan het feit dat de beller naam en persoonlijke gegevens weet. De mate waarin het gesprek als storend wordt ervaren verschilt wel. Ongevraagde telefoontjes van een bedrijf waar men klant is, voor een gift aan een goed doel of voor deelname aan een enquête worden als iets minder storend ervaren. Als bedrijven bellen om iets te verkopen vindt nagenoeg iedereen dit zeer storend.

Uit het meldpunt blijkt verder dat het voor komt dat mensen zich hebben aangemeld bij het zelfreguleringssysteem Infofilter, maar toch worden gebeld.

Ook houden bedrijven zich niet altijd aan de gedragsregels uit de Code Telemarketing: er wordt niet direct verteld of er gebeld wordt voor een commercieel doel of enquête en als men aangeeft geen interesse te hebben wordt het gesprek niet onmiddellijk beëindigd.

De Consumentenbond pleit voor een goed werkend en voor bedrijven verplicht register, waar consumenten zich kosteloos kunnen afmelden. Een overheidsinstantie moet als een strenge waakhond toezien op de naleving van de wettelijk aansluitplicht. Consumenten die toch nog gebeld worden moeten een eenvoudig toegankelijke klachtenmogelijkheid hebben.

Mensen die er voor kiezen zich niet te laten registeren kunnen wel ongevraagd gebeld worden; om te zorgen dat bedrijven zich dan houden aan de gedragsregels uit de Code Telemarketing, moeten er strengere sancties zoals boetes komen. Tot slot vindt de bond dat die gedragsregels moeten worden aangescherpt.

Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl

Lees ook:

* Samenvatting uitkomsten Meldpunt Telefoonterreur
* Aanbevelingen bij uitkomsten Meldpunt