Gemeente Amsterdam

Culturele diversiteit niet zichtbaar in Amsterdams basisonderwijs

26 mei 2005
---
O+S Slechts een enkele leerkracht in het Amsterdamse basisonderwijs is van Turkse of Marokkaanse komaf. Dit blijkt uit een onderzoek dat Eduquality/Schepers van Seventer en A&E Consultancy in samenwerking met O+S hebben gedaan. Het onderzoek richtte zich op het partnerschap tussen scholen en ouders in onderwijs en opvoeding. Ook de rol die de culturele diversiteit in het Amsterdamse basisonderwijs speelt werd in het onderzoek betrokken.

Leerlingpopulatie niet weerspiegeld in lerarenkorps en schoolbestuur (15 Kb) Leerlingpopulatie niet weerspiegeld in lerarenkorps en schoolbestuur

Het onderzoek laat zien dat 1% van de Amsterdamse onderwijzers van Marokkaanse komaf is en 2% een Turkse herkomst heeft. Amsterdam lijkt op dit punt slechter te scoren dan Rotterdam en Den Haag. Ook in Amsterdamse schoolbesturen zijn niet-Nederlanders nauwelijks vertegenwoordigd. De onderzoekers spreken hun bezorgdheid over deze zaken uit. Zij vrezen dat het gebrek aan niet-Nederlandse onderwijzers en bestuursleden ervoor zorgt dat scholen niet goed weten wat er leeft onder niet-Nederlandse ouders. Tweederde van de Amsterdamse basisschoolleerlingen is van niet-Nederlandse komaf. Internet Dienst Onderzoek en Statistiek Download Partners in onderwijs en opvoeding (2346 Kb)