Ingezonden persbericht


PERSMEDEDELING

Omega Pharma Geconsolideerde resultaten van het 1e trimester 2005

      I.        Kerncijfers 

in x 1.000 Q1/2005 Q1/2004 % wijziging Netto omzet 226.201 177.104 + 28 % REBITDA (1) 31.702 25.118 + 26 % DA 5.247 2.909 + 80 % REBIT (2) 26.455 22.209 + 19 % Niet-recurrente elementen - 4.082 - 564 EBITDA (3) 27.620 24.554 + 12 % EBIT (4) 22.373 21.645 + 3 % Financieel resultaat - 5.282 - 2.267 EBT (5) 17.091 19.378 - 12 % Belastingen 4.008 4.826 Netto winst 13.083 14.552 - 10 % Netto courante winst 16.095 15.395 + 5 % Courante cash flow (6) 21.342 18.304 + 17 % Aantal aandelen ( 7) 27.019.091 27.445.951 Gewone winst per aandeel 0,48 0,53 - 9 % Courante cash flow per aandeel 0,79 0,67 + 18 % Netto courante winst per aandeel 0,60 0,56 + 7 %

(1) REBITDA : REBIT vóór afschrijvingen (2) REBIT : recurrent earnings before interest and taxes : recurrent operationeel resultaat (3) EBITDA : bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen (4) EBIT : bedrijfsresultaat (5) EBT : earnings before taxes : resultaat vóór belasting (6) Courante cash flow : netto courante winst plus afschrijvingen (7) Berekend op basis van het gewogen gemiddelde van het aantal aandelen, na aftrek van de eigen aandelen.

II. Toelichting (8)

- De omzet in het 1e kwartaal 2005 bedroeg 226,2 mio. Dit is een groei van 28 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De interne groei bedraagt 9,7 %.

(8) De boekhoudkundige gegevens in dit persbericht werden niet geauditeerd.

26/05/2005

- De omzetverdeling is als volgt :

6% Omega België 11% 20% Omega Frankrijk 3% Omega Europa 10% Fagron Groep 19% OmegaSoft Omega Dental Omega Medical 31%

- De omzetevolutie per business-unit is als volgt :

in mio Euro Q1/2005 Q1/2004 % evolutie Omega België 45,3 35,9 + 26 % Omega Frankrijk 42,5 40,9 + 4 % Omega Europa 70,8 36,1 + 96 % Fagron groep 23,6 20,3 + 16 % OmegaSoft 6,3 6,1 + 3 % Omega Dental 24,0 25,1 - 4 % Omega Medical 13,7 12,7 + 8 % Totaal 226,2 177,1 + 28 %


- De bruto-marge bedraagt 51,3 %. In het 1e kwartaal 2004 bedroeg deze 50,5 %. Deze stijging is te danken aan een verbetering van de bruto-marge in Omega Frankrijk met ruim 1 %, en aan de sterke groei van Omega Europa, die een bruto-marge boven de 60 % creëert.


- De courante EBITDA steeg met 26 % tot 31,7 mio. Dit is te danken aan de hogere omzet en bruto-marge, maar ook aan de eerste implementatie van het Vitamine O-project. Dit kostenbeheersingsprogramma heeft als doel in 2005 25 mio te besparen, waarvan in het 1e trimester reeds 3 mio werd gerealiseerd.


- De kostenbasis bedroeg in het 1e kwartaal van dit jaar 24,7 % van het jaarbudget van 341 mio. De groep verwacht voor de rest van het jaar dat het variabele (omzetgebonden) gedeelte van deze kosten hoger zullen liggen maar zullen worden gecompenseerd door lagere vaste kosten door de goede implementatie van het Vitamine O-project.


- De niet-recurrente elementen omvatten de herstructureringskosten voor het Vitamine O-project. Het jaarbudget bedraagt 8,7 mio, voornamelijk in S1, waarna in S2/2005 en in 2006 de impact van de kostenbesparingen ten volle tot zijn recht zal komen.


- Het Vitamine O-plan omvat, behalve de kostenbesparingen, ook een belangrijk aantal projecten die de efficiëntie van de activiteiten verhogen. Voorbeelden zijn gemeenschappelijke IT- platformen, vermindering van het aantal juridische entiteiten en de lancering van het Europees Fagron-grondstoffenlabel.

26/05/2005


- De afschrijvingen stijgen met 80 % tot 5,2 mio, door de uitbreiding van de consolidatiekring in 2004 en door uitzonderlijke voorraad-afschrijvingen ten bedrage van 0,9 mio (ter anticipatie van lagere rotatie van kleinere, onrendabele producten).


- Belangrijk is dat deze resultaten opgemaakt zijn volgens IFRS, en dat ook de resultaten van het eerste kwartaal 2004 aldus zijn herrekend. De oorspronkelijke `afschrijvingen op consolidatieverschillen' in Q1/2004, ten belope van 9,2 mio, zijn dan ook niet meer opgenomen. Daardoor is de netto-winst volgens IFRS veel hoger dan volgens Belgian GAAP.


- De netto courante winst, die geen rekening houdt met de niet-recurrente elementen, stijgt 5 % tot 16,1 mio.


- De netto-winst bedraagt 13 mio, ten gevolge van de hogere niet-recurrente elementen en het lager financieel resultaat. Onder Belgian GAAP bedroeg de netto-winst in Q1/2004 4,8 mio.


- Het gemiddeld aantal aandelen daalde tot 27 miljoen aandelen, dankzij het inkoopprogramma eigen aandelen.


- De netto-courante winst per aandeel steeg 7 % tot 0,60 per aandeel.

III. Toelichting per business-unit


- Omega België (de OTC-activiteiten in België en Luxemburg) kende een REBITDA van 5,5 mio. De rendabiliteitsmarge van 12,1 % wordt negatief beïnvloed door de lagere rendabiliteit van de generieken en hoge investeringen in de eigen merken.


- Omega Frankrijk (de OTC-activiteiten in Frankrijk) kende een REBITDA van 4,6 mio. Dit betekent een marge van 10,8 %. Dankzij de continue verbetering van de bruto-marge en een doorgedreven herstructureringsprogramma dat gedurende het volledige 1e semester wordt uitgevoerd, zal de rendabiliteit van Omega Frankrijk geleidelijk toenemen om zo snel mogelijk het groepsgemiddelde te bereiken.


- Omega Europa (de OTC-activiteiten in Nederland, Duitsland, Spanje, UK en Ierland, Scandinavië, Italië, Portugal, Griekenland, Zwitserland en Oostenrijk) realiseerde een REBITDA van 15,6 mio. Dit betekent een marge van 22,0 %; dit is te danken aan een hoge bruto-marge, een strikte kostenefficiëntie, een succesvolle integratie in Scandinavië en Italië en de synergetische productlanceringen tussen de verschillende landen.


- De Fagron groep (B2B apotheken) tekende voor 4,3 mio REBITDA. Dit betekent een marge van 18,2 %. Efficiëntiebevorderende investeringen, die momenteel worden uitgevoerd, kunnen deze marge in de toekomst positief beïnvloeden.


- OmegaSoft (de medische IT-divisie van de groep) behaalde 1,6 mio REBITDA, een marge van 25,4 %.


- Omega Dental (de dentale activiteiten van de groep) realiseerde 1,9 mio REBITDA, wat een marge van 7,9 % betekent.


- Bij Omega Medical (de B2B-activiteiten naar rusthuizen en ziekenhuizen) werd 0,3 mio REBITDA gerealiseerd, een marge van 2,2 %. 26/05/2005

IV. Vooruitzichten (9)

De resultaten van het 1e kwartaal bevestigen dat de Omega Pharma groep erin slaagt de 2 voornaamste jaar-doelstellingen, nl 6 % interne groei en de implementatie van het kostenbesparingsprogramma, te combineren.
De jaarprognoses van 950 mio omzet, 150 mio REBITDA en 3,50 netto courante winst per aandeel, blijven dan ook gehandhaafd.

V. Groepsstrategie

De Raad van Bestuur en het Directiecomité van Omega Pharma hebben een grondige, strategische analyse van de groep gemaakt, en aldus het toekomstig beleid voor de volgende jaren bepaald.


- De OTC-activiteiten zijn de snelste groeipool van Omega Pharma. De rendabiliteit en groei van Omega Europa tonen aan dat een belangrijk competitief voordeel werd gecreëerd. Omega Pharma wenst dat het unieke partnership met haar OTC-cliënteel verder uitgediept wordt. Omega Pharma verwacht een consolidatie van de Europese OTC-markt tussen 2006 en 2010, en meent over alle troeven te beschikken om aan deze consolidatie deel te nemen.


- De Fagron Groep, OmegaSoft en Omega Medical zijn veelbelovende complementaire activiteiten, die ook verder zullen ontwikkeld worden. Van Omega Medical wordt in eerste instantie wel een verbetering van de rendabiliteit verwacht, waarvoor zopas het management van deze business-unit werd gewijzigd.


- Voor Omega Dental werd beslist om Banc of America Securities Limited te mandateren om de verkoop van de business-unit te onderzoeken. Omega Dental is een sterke Europese dentale speler geworden, marktleider in Benelux, veelbelovend in Frankrijk en Duitsland en strategisch in Zwitserland.
Doch zijn er beperkte synergieën met de andere Omega-activiteiten, en door de focus op de OTC-activiteiten kan Omega Pharma niet de nodige aandacht en middelen ter beschikking stellen van Omega Dental om haar rol te spelen in de consolidatie van de Europese dentale markt.
Aldus wordt beslist om te onderzoeken of Omega Dental geen nog sterkere toekomst kan genereren met andere, meer gefocuste, aandeelhouders. De Raad van Bestuur van Omega Pharma is van oordeel dat deze strategie extra mogelijkheden zal bieden aan Omega Dental, haar klanten, leveranciers en vooral aan haar medewerkers. Voor de Omega Pharma groep zouden de vrijkomende middelen kunnen ingezet worden ter versterking van de OTC-activiteiten, waardoor dergelijke transactie voor alle partijen toekomstgericht positief is.


---

(9) Disclaimer : Deze persmededeling bevat toekomstgerichte gegevens, die zijn gebaseerd op de huidige interne ramingen en verwachtingen, alsook op marktverwachtingen. De toekomstgerichte verklaringen bevatten inherente risico's en gelden enkel op datum waarop ze worden gemeld. De werkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen van die welke in toekomstgerichte verklaringen zijn opgenomen.
26/05/2005


---- --