Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

WISSELEND RESULTAAT VOOR TOM CORONEL IN WTCC-RACE IMOLA

Het vierde weekend van het World Touring Car Championship 2005 heeft Tom Coronel niet al het verwachte succes gebracht. Nadat hij vanuit de pits was gestart eindigde de eerste race op het circuit van Imola met een 18e plaats. Daarmee legde de rijder van het SEAT Team Holland beslag op de derde plaats in het Independents klassement voor de niet-fabrieksrijders. In zijn door GR-Asia ingezette Toledo-Cupra kwam de Nederlander in de tweede race van dit weekend niet aan de finish. Op eenderde van de race-afstand brak er een onderdeel in de voorwielophanging en viel hij uit. In de Independents Trophy deelt Coronel nu de vierde plaats met zijn teamgenoot Valle Mäkelä. Beiden hebben 27 punten. De Fin die overigens dit en komend raceweekend vervangen wordt door de Mexicaan Carlos Mastretta. Die volgende race zal verreden in zijn thuisland op het circuit van Puelbla. De FIA-WTCC races op Imola leverden een overwinning op voor Fabrizio Giovanardi (Alfa) en Dirk Müller (BMW).

Tom Coronel kende een wat problematisch weekend op het door hem zo geliefde Imola. "Wij konden geen rust in de auto krijgen", vat hij het kernachtig samen. "Vanaf de vrije trainingen waren er problemen bij het uitkomen van de bochten. Met name waar je de curb-stones toch wilt benutten bleek het moeilijk voldoende tractie te krijgen. Dat zit 'm in de in- en uitgaande slag van de schokdemper, maar andere exemplaren waren -ook bij het Team van SEAT Sport- helaas niet voorhanden. Binnen de mogelijkheden die wij hadden, hebben wij er dus het maximale uitgehaald. En op zich voelde de auto in de tijdtraining goed aan. Ik was tevreden en schrok achteraf eigenlijk van het resultaat. Waar ik in de vrije training nog twaalfde was en beste Privateer, kwam ik later niet verder dan een 21ste tijd. Vreemd maar waar. De eerste race ben ik uiteindelijk vanuit de pitstraat gestart, omdat de startmotor het op het laatste moment begaf. Vanaf die laatste positie ben ik de mannen die voor mij reden 'binnen gaan hengelen'. Tot dat ik als derde privateer op een 18e plaats lag. Verder naar voren zat er gewoon niet in!, vertelt de SEAT Holland Team coureur.

De tweede race ging van start onder zo mogelijk nog hetere omstandigheden dan de eerste. "Buiten was het zeker 35 graden en binnen nog veel meer", verduidelijkt Tom.

Ondanks zijn poging om de achter hem startende BMW's voor te blijven, moest hij daar in de beginfase van de race toch zijn meerdere in erkennen. "Zij zijn hier door de achterwielaandrijving zeker bij de start in het voordeel. Maar daarna kon ik de aanval inzetten en de plaatsen weer terugpakken. Op zich ging dat lekker tot in de vijfde ronde er iets in de linkervoorwielophanging brak, waardoor ik de SEAT aan de kant moest zetten. Een onverwacht einde van de race door mechanische pech. Ook dat hoort bij het racen, maar het blijft altijd moeilijk te aanvaarden!", besluit de rijder.

Na Imola doet het WTCC in het weekend van 26 juni het circuit van Pueblo in Mexico.

Ook dan wordt Tom Coronel gesteund door: SEAT-Pon Car, BBS, McGregor en Splitfire Sparkplugs.

Huizen, 29 mel 2005