Gemeente Goirle


Profielschets burgemeester Goirle

Maandag 30 mei vergaderde de gemeenteraad van Goirle over de profielschets voor een nieuwe burgemeester voor Goirle. De huidige burgemeester mevrouw mr. W.M.C. de Vrey- Vringer gaat op 1 december 2005 met vervroegd pensioen. De commissaris van de Koningin van Noord Brabant, mevrouw H. Maij- Weggen, kwam naar Goirle om de profielschets in ontvangst te nemen.

Goirle profielschets burgemeester


1
Profielschets burgemeester Goirle
In de profielschets wordt op hoofdlijnen een schets gegeven van de gemeente Goirle en van de belangrijkste eisen die aan de nieuwe burgemeester van de gemeente worden gesteld. Voor een meer uitgebreide omschrijving van de gemeente Goirle verwijzen wij naar het hiervoor samengestelde informatiepakket. Waar hij/hem staat kan ook zij/haar worden gelezen.
1. Het profiel van de gemeente
De gemeente Goirle in beeld
Goirle: een gemeente om trots op te zijn
De gemeente Goirle ligt tussen Tilburg en de grens met België. Goirle telde op 1 januari 2005 22.380 inwoners. De gemeente bestaat sinds de gemeentelijke herindeling van 1 januari 1997 uit twee kernen: Goirle (19.821 inwoners) en Riel (2.559 inwoners).
Eén van de punten waar Goirle trots op is, is haar prachtige omgeving. Tussen Goirle en Riel ligt De Regte Heide, een bijzonder waardevol natuurgebied van heide en bos dat aan twee kanten wordt begrensd door beekdalen. Direct aan De Regte Heide ligt het Riels Laag, een van de weinige plaatsen in Nederland waar de Korhoen nog nestelt. Dat kan vanwege de combinatie van heide en beekdal. Ook de bebouwde kom van onze gemeente kenmerkt zich door de sterk aanwezige groene structuren. In economisch opzicht was de gemeente lange tijd sterk afhankelijk van de textielindustrie. Het verdwijnen van deze industrie is in regionaal verband binnen een zeer kort tijdsbestek op een succesvolle wijze opgevangen. De gemeente Goirle staat bekend om zijn zorg voor de samenleving. Veel aandacht is er voor de zwakkeren in de samenleving. Van oudsher bevinden zich in Goirle veel zorginstellingen. De aanwezigheid van deze instellingen en hun cliënten heeft altijd veel steun in de Goirlese samenleving gehad. De gemeente heeft een bruisend gemeenschapsleven. Het verenigingsleven kent een heel hoge organisatiegraad, waarbij ook aandacht is voor het kleine. De vele enthousiaste vrijwilligers zijn de basis voor een grote variëteit aan culturele, sociale en sportieve initiatieven.
Goirle heeft één van de oudste lokale omroepen van Nederland, die lokale radio en televisie verzorgt. De Lokale Omroep Goirle verzorgt ondermeer integrale live verslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad. De afstand tussen bestuur en burgers is klein. Dit is iets wat wij koesteren. Het voldoen aan het hoge verwachtingspatroon van de mondige burgers vormt een constante grote uitdaging voor het gemeentebestuur. Twee kernen
De kernen Goirle en Riel hebben beide een eigen karakter. Met behoud van die eigen karakteristieken vormen zij samen een sterke gemeente.
De kern Goirle heeft een lokaal, gedifferentieerd winkelcentrum, dat juist in deze periode vernieuwd wordt. Goirle heeft een bedrijventerrein, een scholengemeenschap voor middelbaar onderwijs en een groot aantal voorzieningen op het gebied van zorg, zoals onder meer een groot verpleeghuis.
2
Aan het eind van dit jaar wordt een geheel gerenoveerd en uitstekend geoutilleerd multifunctioneel Cultureel Centrum in gebruik genomen. Naast een groot aantal voorzieningen voor het rijke plaatselijke verenigingsleven beschikt het Cultureel Centrum over een professioneel theater, ruimte voor muziekonderwijs en een prachtige bibliotheek.
De kern Riel is een mooi Brabants dorp, gevormd rond een historisch lint. De benodigde voorzieningen op het gebied van detailhandel, horeca en zorg zijn in Riel aanwezig. Riel heeft een in omvang beperkt bedrijventerrein, multifunctionele accommodatie en eveneens goede (sport)voorzieningen.
Politiek bestuurlijke organisatie
De gemeenteraad (19 zetels) heeft de volgende samenstelling Lijst Riel Goirle 7 zetels
GKAP 3 zetels
CDA 2 zetels
PvdA 2 zetels
GroenLinks 2 zetels
VVD 1 zetel
D66 1 zetel
Liberaal Goirle 1 zetel
In 2004 is het vorige college van burgemeester en wethouders afgetreden. De verschillende fracties in de gemeenteraad zijn er vervolgens niet in geslaagd een nieuwe meerderheidscoalitie te vormen. Met ingang van 2 januari 2005 heeft de raad een nieuw college benoemd dat, naast de burgemeester, uit twee wethouders van buiten de raad bestaat. Deze wethouders zijn niet op basis van hun politieke kleur aangesteld. Uitgangspunt is dat Goirle na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 weer beschikt over een 'normaal' meerderheidscollege. Daarom wil de gemeenteraad graag zo goed mogelijk aansluitend op het vertrek van de huidige burgemeester per 1 december 2005 een nieuwe burgemeester in functie hebben. De burgemeester dient te zorgen voor continuïteit in het college na de verkiezingen. De gemeenteraad bestuurt de gemeente volgens goede Brabantse traditie doorgaans op gemoedelijke, harmonieuze wijze. Soms leidt dit ertoe, dat slechts voor de goede luisteraar de achterliggende boodschap goed te horen is. Verschillende bestuurscrisissen in het verleden hebben ook tot gevolg dat de gemeenteraad een historie heeft die op gezette tijden weer aan het licht komt. Goirle en bestuurlijke vernieuwing
In Goirle is sinds maart 2002, zoals in elke gemeente, de duale bestuursstructuur ingevoerd. Aan de meeste instrumenten ter ondersteuning van die structuur is al vorm gegeven. Raad, college en ambtelijke organisatie werken aan de daarbij noodzakelijke cultuurverandering. De raad wordt daarbij ondersteund door een griffier. Het college wordt ondersteund door de ambtelijke organisatie. De grote uitdaging van dit moment ligt in de wijze waarop de gemeente de slag naar de bevolking weet te maken. Elementen als interactiviteit, transparantie, burgerparticipatie en communicatie om de inwoners van Goirle bij het reilen en zeilen van de gemeente te betrekken, vormen daarom belangrijke bouwstenen van het werkprogramma van het college van burgemeester en wethouders voor de periode 2005-2006. Raad, college en ambtelijke organisatie zetten er samen de schouders onder om dit doel te bereiken.
3
Ambtelijke organisatie
Bij de gemeente Goirle zijn ongeveer 140 mensen werkzaam (115 fte). De ambtelijke organisatie bestaat uit de sectoren Welzijn en Ruimte en een Centrale Staf. De organisatie is nog opgebouwd volgens het sectorenmodel met een managementoverleg. De gemeentesecretaris is tevens algemeen directeur en directeur van de Centrale Staf.
Het voornemen bestaat het functioneren van de huidige organisatie te onderzoeken, met als doel een eigentijds organisatiemodel. Dit model moet de dienstverlening aan onze inwoners optimaliseren. De missie van de organisatie, waarbij de klant centraal staat, dient hierbij handen en voeten te krijgen. Centraal binnen de organisatie staan daarin de mensen met hun mogelijkheden en de inrichting van processen. Daarvan afgeleid zal ook de structuur aangepast worden.
Opgaven voor de toekomst
Het college heeft bij zijn aantreden het werkprogramma 2005-2006 opgesteld. Onderstaand zijn de belangrijkste opgaven samengevat.
Wonen
De gemeente wil een plezierige en veilige woonomgeving creëren. Door het college wordt in opdracht van de raad gewerkt aan een volkshuisvestingsplan. Het realiseren van geschikte huisvesting voor jongeren en/of starters, alsmede voor senioren en/of gehandicapten geniet daarbinnen prioriteit. De gemeente Goirle beschikt over uitbreidingsmogelijkheden voor woningbouw voor de periode 2005-2015 van 1600 woningen. Voor de periode 2015-2020 is vooralsnog een verdere uitbreiding geprognosticeerd van 700 woningen. Het merendeel van deze woningen zal in en rond de kern Goirle worden gerealiseerd. Het uitbreidingsplan 'De Boschkens' is volop in ontwikkeling om een groot deel van deze taakstelling in te vullen. Ook in de kern Riel zijn er beperkte mogelijkheden voor woningbouw. Werken
Veel inwoners zijn werkzaam in Tilburg. De gemeente Goirle heeft slechts beperkte mogelijkheden met betrekking tot de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Het beleid is daarom meer gericht op verbetering van de infrastructuur voor bestaande bedrijven dan op het creëren van nieuwe bedrijventerreinen. Integrale Veiligheid
Door de raad is op 28 september 2004 een veiligheidsvisie vastgesteld, welke visie wordt uitgewerkt in een veiligheidsprogramma. Het beleid van de gemeente is er op gericht, dat mensen zich er veilig voelen en zich tevens betrokken voelen bij de samenleving, waarin ze ook verantwoordelijkheid nemen. De gemeente kiest samen met politie, maatschappelijke instellingen, bedrijfsleven en justitie voor een integrale benadering. Welzijn en zorg
Goirle staat van oudsher bekend om zijn zorg voor de samenleving. De gemeente creëert de voorwaarden voor een volwaardige deelname aan de samenleving voor iedereen. De gemeente tracht daarin een balans te bereiken in vraag en aanbod van welzijn en zorg. De gemeente staat voor een gemeenschap die er op gericht is om het welzijn van de burgers te bevorderen c.q. die kansen biedt aan de burgers om zelf hun welzijn te bevorderen. Dit beleid is ondermeer uitgewerkt in het minimabeleid, speelruimtebeleidsplan, integraal gehandicaptenbeleid. Het subsidie- en het accommodatiebeleid worden op dit moment aangepast, om de doelstellingen van het welzijnsbeleid te bereiken.
De Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning zorgt waarschijnlijk weer voor nieuwe uitdagingen in de nabije toekomst. De gemeente start vooruitlopend op deze wet samen met diverse partners al met 1-loket voor welzijn, wonen, zorg en veiligheid.

4
Regionale samenwerking
Om de eigenheid van onze gemeente te bewaren en de ambitieuze doelstellingen voor onze burgers te bereiken, is regionale samenwerking een onmisbare voorwaarde. Op dit moment wordt, naast de gebruikelijke samenwerking op het gebied van gezondheid en veiligheid, ondermeer samengewerkt op het gebied van sociale diensten en ICT. De verwachting is dat de samenwerking met andere gemeenten op steeds meer gebieden vorm zal krijgen.
Ook wordt samengewerkt met onze Vlaamse buren. Een samenwerking die de komende tijd waarschijnlijk steeds meer vorm zal krijgen.
De gemeentefinanciën
De gemeente is in 2004 voor het eerst sinds jaren geconfronteerd met een (meerjaren)begrotingsproblematiek. De gemeente heeft een redelijke financiële buffer in de vorm van een onbenutte belastingcapaciteit en weerstandsvermogen in de vorm van reserves en voorzieningen. De gemeente kent geen bijzondere (financiële) risico's.

2. Het profiel van de burgemeester
Zoals uit de omgevingsschets van de gemeente Goirle valt op te maken, vormen drie specifieke kenmerken van de gemeente Goirle de basis voor de aan de nieuwe burgemeester te stellen eisen. Het eerste kenmerk betreft de specifieke cultuur van de gemeente. De grote betrokkenheid van burgers bij de gemeente en gemeente politiek, gecombineerd met de specifieke, misschien wel als Brabants te typeren, aard van het niet altijd direct uiten van wat men vindt, vraagt van de burgemeester het vermogen om zich goed in te kunnen leven en vanuit kennis en inzicht van wat er speelt, accuraat en doortastend te kunnen handelen. Ook vraagt de actieve betrokkenheid van burgers om een burgemeester die eenzelfde mate van betrokkenheid heeft en ten toon spreid. Onze burgemeester is een burgemeester die tussen de burgers staat. Een ander cultuuraspect betreft de bestuurlijke cultuur. Door de recente bestuurlijke crisis in 2004 zijn de verhoudingen tussen partijen en personen nog broos en is het vertrouwen van burgers nog niet volledig hersteld. Het grote aantal partijen in de gemeenteraad (acht) is zeker een complicerende factor. Van onze nieuwe burgemeester vragen we dat deze in staat is door enerzijds een sturende en resultaatgerichte werkwijze en anderzijds door een warme uitstraling, bij te dragen aan het herstel van vertrouwen en een verbetering van de politieke verhoudingen.
Ten slotte is het streven de ambtelijke en politieke organisatie zo te veranderen dat deze bijdraagt aan de verbetering van de dienstverlening aan burgers (klant centraal). Van de burgemeester verwachten we dat deze in staat is vanuit kennis en inzicht in organisatieverandering hierin een actieve bijdrage te leveren. De tweede uitdaging waarmee de gemeente en daarmee ook de burgemeester te maken krijgt, betreft de toenemende noodzaak tot samenwerking met andere gemeenten. De gemeente Goirle wenst zelfstandig te blijven én haar eigenheid te bewaren. Dit vereist in het huidige tijdsbestek dat juist samenwerking met andere gemeenten wordt gezocht en vormgegeven, ter behoud van zelfstandigheid en eigenheid. In dit verband vragen we van de burgemeester dat deze in staat is contacten te ontwikkelen die bijdragen aan het verder uitbreiden van passende samenwerkingsvormen. Hierbij moet de burgemeester ook oog hebben voor de consequenties van deze samenwerking voor de gemeentelijke organisatie. Ten slotte vragen we van onze burgemeester op een goede manier om te gaan met de spagaat tussen de rollen van voorzitter van gemeenteraad en college in het duale bestel en ermee voor zorg te dragen dat het duale bestel op een bij Goirle passende vorm gestalte krijgt. Vooral het verkleinen van de kloof tussen burgers en politiek vormt hierbij de uitdaging.
5
Op grond van deze specifieke uitdagingen staan de volgende taken en rollen centraal voor de burgemeester van Goirle.
Voorzitter
Als voorzitter van de raad en het college vragen wij van de burgemeester dat deze in staat is bij te dragen aan de kwaliteit en transparantie van het besluitvormingsproces binnen de gemeente. Ook is de burgemeester in staat ervoor zorg te dragen dat besluiten worden gerealiseerd. Van onze burgemeester verwachten wij een actieve en stimulerende rol in de verdere vormgeving van het duale bestel in onze gemeente. Onze burgemeester is in staat een goed onderscheid te maken tussen de verschillende voorzittersrollen en intervenieert pro-actief wanneer er ongewenste belangentegenstellingen dreigen. Om een zodanige rol te kunnen vervullen moet onze burgemeester een 'bindend' figuur zijn.
Als voorzitter van de gemeenteraad verwachten wij dat onze burgemeester in staat alle acht fracties gelijkwaardige en met respect te benaderen en betrekken, maar ook dat de burgemeester als het nodig is de orde kan bewaren. Hij zorgt ervoor dat coalitie en oppositie gelijk behandeld worden en dat iedereen aan bod komt. Bij alle besluiten heeft de burgemeester oog voor de belangen van de burgers. De burgemeester is een luisteraar en bemiddelaar, die ervoor zorg draagt dat afspraken worden nagekomen. Onze burgemeester is een burgemeester die geen genoegen neemt met onduidelijke of halve afspraken. Hij vraagt door, stimuleert het debat en bewaakt de spelregels voor discussie. Ook vat de burgemeester samen, trekt conclusies en zorgt dat gehandeld wordt naar de gemaakte afspraken.
Van onze nieuwe burgemeester verwachten wij dat hij als voorzitter van het college bindend en krachtig is en in staat is het college als een eenheid te leiden. De burgemeester geeft ruimte aan de wethouders bij het invulling geven aan de eigen portefeuille en zorgt voor een zodanig besluitvormingsproces dat het kwaliteitsniveau van besluiten op een hoger niveau komt te liggen. Dit vraagt om een goed inzicht op wat er speelt binnen de gemeente en een uitstekend analytisch vermogen om de strekking en gevolgen van besluiten goed te kunnen overzien en inschatten. De burgemeester is een persoon die in staat is op een adequate wijze een informele rol naar de ambtelijke organisatie in te vullen en die ook zelf makkelijk benaderbaar is. Portefeuillehouder
Wij verwachten van onze burgemeester dat hij in staat is naast de wettelijke taken van de burgemeester een aantal andere portefeuilles te beheren. De burgemeester is de meest continue factor in het college, onze burgemeester is in staat met (nieuwe) wethouders te komen tot een voor het gehele college passende portefeuilleverdeling, waarbij de burgemeester in staat is te switchen tussen portefeuilles. Wij vragen een generalist, die zich inhoudelijk kan verdiepen in diverse portefeuilles en door zijn analytisch vermogen in staat is iedere portefeuille goed te beheren.
Burgemeester onder de mensen
Van de burgemeester vragen wij dat hij een burgemeester tussen de mensen is. De burgemeester weet wat er leeft en op momenten die er voor burgers toe doen is hij aanwezig. Hij is bereikbaar en toegankelijk voor een ieder die contact met hem wenst en is in staat vragen op een rustige en adequate manier te beantwoorden. De burgemeester is actief richting verenigingen en bewoners van Goirle en Riel en draagt eraan bij dat de actieve betrokkenheid van burgers bij de gemeente uit beide kernen behouden blijft. Van de burgemeester verwachten we een actieve bijdrage in samenwerkingsverbanden in de regio, zich ook uitstrekkend tot de Belgische buurtgemeenten. De burgemeester beschikt over een natuurlijk gezag en is betrokken in woord en hart. Van de burgemeester wordt aanwezigheid en bereikbaarheid gevraagd, de functie kan daarom gezien worden als een 24-uursfunctie.
6

3. Bestuurscompetenties
Op basis van het bovenstaande komen wij tot de volgende accenten in bestuurscompetenties. Basiscondities
Basiscondities zijn algemene condities die nodig zijn om het ambt van burgemeester naar behoren te vervullen. Het zijn kenmerken waarover iedere burgemeester moet beschikken. De basiscondities zijn onlosmakelijk met het ambt van burgemeester verbonden.
Identificatie
De burgemeester neemt in iedere situatie die zich voordoet een passende positie in en identificeert zich met de mensen met wie hij op dat moment te maken heeft. Bij een incident dat inwoners van de gemeente aangrijpt, legt hij voldoende empathie aan de dag.
Bindend vermogen
De burgemeester is het verbindende element tussen mensen en belangen en kan, als dat nodig is, bijdragen aan de totstandkoming van een gemeenschappelijke visie. Hij is een bruggenbouwer en goed in staat om samenwerkingsverbanden te smeden en te onderhouden. Integriteit
De burgemeester geeft het goede voorbeeld. Hij handelt transparant, eenduidig, volgens algemeen geaccepteerde normen en waarden. Hij draagt deze normen en waarden uit en spreekt anderen er op aan. Onafhankelijkheid
De burgemeester staat boven de partijen en heeft zoveel gezag dat anderen hem deze positie ook toekennen. Stressbestendigheid
De burgemeester onderneemt acties en treedt op in situaties die daarom vragen. In crisissituaties straalt de burgemeester rust en vertrouwen uit.
Bestuursstijlen
Iedereen heeft een eigen stijl van besturen. Het gaat hierbij om de basishouding van de burgemeester, de stijl waarover hij primair beschikt. Van de burgemeester van Goirle worden met name de volgende twee stijlen gevraagd.
Verbinder
De burgemeester is een bestuurder die gericht is op het laten samenwerken van mensen. Hij stuurt door het stellen van kaders voor samenwerking en het maken en bewaken van afspraken hierover. Onze burgemeester betrekt mensen in het besluitvormingsproces en heeft hierbij oog voor zowel coalitie als oppositie. In het college biedt de burgemeester ruimte voor individuele prestaties binnen het collegeteam. Onze burgemeester is in staat conflicten tot een goed einde te brengen. Als persoon is de burgemeester een bruggenbouwer en is toegankelijk, zorgzaam en begrijpend.
Realisator
De burgemeester zorgt voor de realisatie van het programma, het beleid en de hiervan afgeleide plannen. De burgemeester stuurt door het maken van afspraken, het mensen verantwoordelijk stellen voor hun taak en mensen aan te zetten tot actie. Onze burgemeester wijdt zich met energie, inzet en ijver aan zijn taak, verzet 7
veel werk, komt zelf zijn afspraken na, houdt zich aan prioriteiten en is pragmatisch en concreet. Als persoon is de burgemeester een doener, voortvarend en taakgericht. Bestuursvaardigheden
Om de burgemeestersfunctie in Goirle optimaal te kunnen vervullen worden in het licht van de van hem te verwachten bijdragen en rollen de volgende vaardigheden verwacht: Netwerkvaardigheid
Ontwikkelen en bestendigen van relaties en samenwerkingsverbanden, binnen en buiten de eigen gemeente en deze benutten voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking. Deze vaardigheid is met name van belang in het kader van het versterken en uitbouwen van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en afstemming met regionale instanties in Nederland en België. De burgemeester ontwikkelt en onderhoudt een voor de gemeente relevant netwerk van contacten die de benodigde ondersteuning kunnen en willen bieden. Hij maakt op het juiste moment gebruik van zijn netwerk om doelen te bereiken. Organisatie-inzicht
Onderkennen van invloed en gevolgen van (eigen) beslissingen of activiteiten op onderdelen van het bestuurlijk en ambtelijk apparaat. Met name in verband met de gewenste veranderingen in de ambtelijke en politieke organisatie in het licht van het verkleinen van de afstand politiek en burger en het verbeteren van de dienstverlening verwachten we van de burgemeester dat deze in staat is te toetsen bij partijen of er voldoende draagvlak is voor een voorstel. De burgemeester kent de issues, opvattingen en belangen van en in de ambtelijke organisatie en kent de beslissende sleutelfiguren. De burgemeester hanteert een aanpak waarbij rekening is gehouden met de gevoeligheden en acceptatie in de organisatie. Bestuurlijke gevoeligheid
Anticiperen op - en onderkennen van het belang van - gebeurtenissen die van invloed zijn op het bestaande beleid en handelen van politiek verantwoordelijken. Als gevolg van de door de bestuurlijke crisis nog broze verhoudingen is bestuurlijke gevoeligheid in het Goirlese onontbeerlijk. De burgemeester voorziet tijdig de risico's en kansen voor de medebestuurders en raadsleden en signaleert situaties die schade kunnen berokkenen. Hij schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in. De burgemeester kent zijn positie en onderkent het belang van successen voor medebestuurders. Hij signaleert ontwikkelingen en gebeurtenissen en onderkent hiervan de invloed op de politiek en de ambtelijke organisatie. Wendbaarheid
De burgemeester is in staat in verschillende situaties en bij andere taken te kunnen wisselen in rol en gedrag. Wij vragen deze wendbaarheid vooral in verband met het vermogen en de wil van de burgemeester om te kunnen switchen in de portefeuilleverdeling. De burgemeester speelt gemakkelijk in op onverwachte zaken en voelt zich in elke situatie op zijn gemak. De burgemeester vindt onder sterk verschillende omstandigheden aansluiting bij anderen.
Visie uitdragen
De richting waarin de gemeente zal gaan en de doelen die moeten worden nagestreefd op een aansprekende wijze overbrengen en er draagvlak voor creëren. De burgemeester beziet acties voor de korte termijn in een langetermijnperspectief en denkt een aantal stappen vooruit. De burgemeester weet mensen te mobiliseren en te enthousiasmeren om mee te werken. Hij herkent snel hoofdlijnen en geeft betekenis aan huidige en toekomstige ontwikkelingen voor het te voeren beleid. Deze vaardigheid is met name van belang in verband met de na te streven veranderingen binnen het ambtelijke en politieke bestel van de gemeente Goirle. 8

4. Nadere inkleuring van overwegingen
Voorts moeten bij het profiel van de burgemeester van Goirle de volgende overwegingen worden meegenomen:
- De burgemeester heeft bestuurservaring en beschikt over aantoonbare affiniteit met bestuurlijke vernieuwing en het P&O vakgebied.

- Ten aanzien van nevenfuncties is het beleid dat het aanvaarden van nevenfuncties niet wordt gestimuleerd. Nevenfuncties worden slechts toegestaan wanneer deze in het belang zijn van de gemeente Goirle en deze ook het tijdsbeslag nodig voor de nevenfuncties zich verstaat met de tijd nodig voor de invulling van de taken verbonden aan de functie van burgemeester. Voorafgaand aan het aangaan van nevenfuncties vindt afstemming plaats met de raad.
- De kwaliteit van kandidaten wordt als het meest belangrijk gezien. Sekse, politieke voorkeur en dergelijke spelen geen rol.
De burgemeester vestigt zich zo snel mogelijk binnen de gemeentegrenzen. De gemeente beschikt niet over een dienstwoning. Wel zijn goede mogelijkheden tot huisvesting aanwezig en wordt, waar mogelijk, ondersteuning geboden vanuit de gemeente bij het vinden van een woning. Tot slot van de selectieprocedure is het mogelijk dat een assessment wordt verricht. De gebruikelijke (privacy) regels worden daarbij in acht genomen.