Ingezonden persbericht


Brussel, 17 mei 2005

PERSMEDEDELING

De Groene Week 2005 pakt de klimaatsverandering aan

Pak de klimaatsverandering aan. Dat is de slogan en de doelstelling van het conferentieprogramma en de beurs over het milieu in het kader van de 'Groene Week', die dit jaar plaatsvindt in Brussel van 31 mei tot 3 juni.

Europese commissarissen, parlementariërs, internationale onderhandelaars, lokale raadsleden, beleidsbepalers, beleidsanalisten, wetenschappelijke onderzoekers, leerkrachten, de media, zakenmensen, actiegroepen, liefdadigheidsinstellingen, ... De Groene Week brengt belangrijke spelers en partners van Europa, de VS, Japan, China en heel de wereld naar Brussel om de uitdaging van de klimaatsverandering aan te pakken vanuit verschillende standpunten en om samen tot oplossingen te komen.

De Groene Week wordt georganiseerd door het departement milieu van de Europese Commissie als aanloop voor de Wereld Milieudag die plaatsvindt op 5 juni. Het is het grootste jaarlijkse internationale forum voor het bespreken van het huidige en toekomstige milieubeleid van de Europese Unie.

Dit jaar worden er ongeveer 4000 deelnemers verwacht. Tijdens deze week wil men de klimaatsverandering aanpakken aan de hand van 20 verschillende conferenties, workshops en gesprekken over de steeds grotere bedreiging die de klimaatsopwarming vormt voor onze gemeenschappen, onze gezondheid en voor het milieu waar wij allen van afhangen.

De meer dan 200 sprekers op de Groene Week 2005 omvatten:
* Stavros Dimas, Europees Commissaris voor Milieu
* Jacques Barrot, Europees Commissaris voor Transport en Vice-voorzitter van de Europese Commissie
* Joke Waller-Hunter, Uitvoerend secretaresse van de 'Climate Change Convention' van de VN
* Kazuo Asakai, Japanse ambassadeur voor de EU
* Henry Waxman, lid van het Amerikaanse huis van volksvertegenwoordigers (moet nog worden bevestigd)
* Eric Loewen, assistent van de Amerikaanse senator Chuck Hagel
* Vertegenwoordigers van de Amerikaanse en Chinese agentschappen voor milieubescherming
* Alain Hubert, Belgisch poolreiziger

De zakenwereld en de industrie zullen ook actief deelnemen. Er worden sprekers afgevaardigd door talrijke ondernemingen zoals Coca-Cola, Ikea, McKinsey, ABN Amro, Munich Reinsurance, British Airways, McDonald's en Deutsche Post.

Op de 20 zittingen van de Groene Week zal de klimaatsverandering worden bestudeerd vanuit een brede waaier aan standpunten - van het aanmoedigen van hernieuwbare energiebronnen tot de beleidslijnen en technologieën die nodig zijn om de vervuilende uitstoot van het wegvervoer aan te pakken; van hoe de klimaatsverandering wordt voorgesteld door radio en televisie tot hoever planten en dieren zich zullen kunnen aanpassen aan de stijgende temperaturen; en van het verzekeren van het recht op ontwikkeling voor de arme landen tot het creëren van doeltreffende hulpmiddelen om kinderen onderricht te geven over de klimaatsverandering.

De zittingen die een hele dag duren, zullen zich concentreren op de twee 'heetste' klimaatonderwerpen van het moment: de baanbrekende emissierechtenhandel van de EU, die werd ingevoerd op 1 januari, en de aanpak van de uitstoot van broeikasgassen door vliegtuigen, een van de snelst groeiende vervuilingsbronnen.

Een ander forum zal parlementariërs van Europa en de VS samenbrengen voor een bespreking van de politieke houding tegenover de klimaatsverandering aan beide zijden van de Atlantische Oceaan en vervolgens voor het beantwoorden van vragen van scholieren.

De jongeren staan ook centraal tijdens de prijsuitreiking voor de winaars van de Groene-Weekschoolwedstrijd van dit jaar, waaraan kinderen tussen 6 en 16 van de lidstaten en kandidaatlidstaten van de EU kunnen deelnemen met tekeningen, schilderijen en videofilms over de klimaatsverandering.

De Groene Week krijgt ook een krachtige pan-Europese dimensie door een reeks nationale milieu-initiatieven die tegelijkertijd plaatsvinden. De nationale 'Urban Green Days' richten zich op de kwestie van het stedelijk milieu, de lokale 'Natura 2000 Green Days' hebben als thema de bedreigde diersoorten en de 'Business Green Days', nieuw dit jaar, zullen trachten de publieke opinie te vestigen op milieukwesties met betrekking op de zakenwereld.

De Groene Week omvat ook een beurs waar meer dan 60 instellingen en partners vanuit heel de EU hun projecten en partnerschappen zullen voorstellen en hun 'best practices' zullen delen.

De deelname aan de Groene Week is gratis. Om u in te schrijven of voor meer informatie over de hierboven vermelde activiteiten, en voor het volledige weekprogramma, kunt u terecht op:http://europa.eu.int/comm/environment/greenweek/index_en. htm

Voor mediainlichtingen, gelieve contact op te nemen met:

Tom O'Connell
Ogilvy Public Relations Worldwide
Telephone.: +32 2 545 6574
Mobile : +32 475 69 15 60
tom.oconnell@ogilvy.be

Opmerking: Er is een beperkt aantal gefinancierde plaatsen voor buitenlandse media die willen deelnemen aan de Groene Week. Deze plaatsen zullen worden toegekend een de eerste die zich aanmelden. Deze financiering omvat de heen-en terugreis naar Brussel en één overnachting. Als u geïnteresseerd bent in een dergelijke gefinancierde plaats, gelieve dan gewoon te antwoorden op deze e-mail en te vermelden op welke dag u graag zou deelnemen. Wij zullen dan contact met u opnemen om de nodige afspraken te maken.