Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Online handel haalt rommelmarkten in

Onafhankelijk onderzoek naar verzamelaarsmarkt in Nederland laat grote verschuiving naar Internet zien

Amsterdam, 31 mei 2005 - Uit een onderzoek van MetrixLab blijkt dat online verkopen door particulieren de rommelmarkten heeft ingehaald. Het onafhankelijke onderzoek naar verzamelaars in Nederland dat is uitgevoerd in opdracht van eBay.nl en Marktplaats.nl geeft aan dat het Internet momenteel het meest gebruikte verkoopkanaal voor verzamelaars is om spullen aan de man te brengen.

Maar liefst 46% van de verzamelaars gebruikt het Internet om te zoeken naar objecten voor hun verzameling, dit is op rommelmarkten na (53%) het meest belangrijke kanaal. Wat het verkopen van objecten betreft, meldt 57% van de verzamelaars de voorkeur te geven aan Internet, tegenover 25% voor rommelmarkten. Hieruit blijkt dat het Internet een grote voorsprong heeft op rommelmarkten wat betreft het aanbod van verzamelaarsobjecten. Marktplaats.nl is veruit de meest gebruikte website voor verzamelaars.

Nederland kent een grote populatie van verzamelaars, maar liefst 60% van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder verzamelt iets, waarvan 34% zelfs minimaal 2 aankopen per maand doen voor hun verzameling. Als een verzamelaar een aankoop doet, is dit in de helft van de gevallen een aankoop boven de ¤10,- (bij 13% zelfs meer dan ¤ 50,-). Verzamelaars zijn continue bezig met het uitbreiden van hun verzameling; uit het onderzoek blijkt dat 70% van de verzamelaars al meer dan vijf jaar met deze hobby bezig is. Zowel mannen als vrouwen verzamelen, 64% van de verzamelaars bestaat uit vrouwen ten opzichte van 55% mannen.

Uit het onderzoek blijkt dat boeken, kaarten en kranten de meest populaire items zijn om te verzamelen (27%), gevolgd door postzegels (16%) en munten, biljetten en penningen (14%). Enkele voorbeelden van opmerkelijke verzamelobjecten zijn cardgames (2%) en spullen die met magie en mystiek te maken hebben (6%)

Over MetrixLab

MetrixLab levert Internet marketinginformatie en online onderzoeksdiensten aan e-businessesbedrijven, consultants en marktonderzoekbureau's. Hiervoor heeft het bedrijf een aantal zeer innovatieve en efficiënte internet-onderzoekstechnologieën ontwikkeld. De informatieproducten van MetrixLab bieden een helder inzicht in website-effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid, concurrentieanalyse, partnership selectie en de effectiviteit van online adverteren. Meer informatie over MetrixLab is te vinden op http://www.metrixlab.com.

Over Marktplaats.nl en eBay

Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is Marktplaats uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag komen er meer dan 70.000 nieuwe advertenties op de site bij. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord.

Met 147 miljoen leden is eBay wereldleider in online handel, waarbij het voor haar kenmerkende veilingprincipe voorop staat. Alle 33 internationale eBay-sites staan met elkaar in verbinding, waardoor wereldwijd iedereen kan participeren in lopende veilingen. Sinds haar oprichting in 1995 is eBay groeiend en winstgevend. eBay Nederland is gevestigd in Amsterdam.

Zowel Marktplaats.nl als eBay stellen gebruikers in staat om praktisch alles te verhandelen. De websites bieden verschillende koop- en verkoopmogelijkheden, wat gebruikers de vrijheid geeft het platform te kiezen dat het beste bij hen past.

Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl of www.ebay.nl

Voor meer informatie, of als u het gehele rapport wilt ontvangen:

Karin Schop
Account Executive
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304347
E-mail: karins@text100.nl