Gemeente Wieringen

Toelichting bij het aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke heffingen

Vooraf In deze brochure staat belangrijke informatie over het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen. Daarop kunnen zowel WOZ-beschikkingen als aanslagen onroerende-zaakbelastingen (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing of hondenbelasting voorkomen. Niet iedereen betaalt alle heffingen die in deze brochure worden genoemd. Het maakt verschil of u eigenaar of gebruiker bent, maar ook of uw pand een woning of een bedrijf is. In deze brochure gebruiken wij het woord `pand' voor onder meer woningen, bedrijfspanden en zelfstandig bruikbare gedeelten daarvan.

Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)/Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Nieuwe WOZ-waarde per 2005, één biljet Sinds 1997 geldt een landelijke regeling voor de waardering van onroerende zaken, de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De Wet WOZ schrijft voor dat gemeenten periodiek een nieuwe waarde vaststellen voor alle panden in de gemeente. Voorheen gold die WOZ-waarde voor een periode van vier jaren. Vanaf 2005 is dat nog maar twee jaar. De nieuwe WOZ-waarde die op het aanslagbiljet staat, geldt voor de jaren 2005 en 2006.

De WOZ-waarde wordt gebruikt voor verschillende belastingen, zoals de onroerende-zaakbelastingen, het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en de waterschapsheffing `omslag gebouwd'. U ontvangt in tegenstelling tot voorgaande jaren geen apart document (de zogeheten WOZ-beschikking) meer waarin de waarde is vastgesteld. De nieuw vastgestelde WOZ-waarde die van toepassing is voor uw pand staat voortaan vermeld op het aanslagbiljet OZB. Dat gebeurt voortaan ieder jaar omdat u met ingang van 2005 jaarlijks bezwaar kunt maken tegen de WOZ-waarde.

Waardebepaling Bij de waardebepaling zijn de taxateurs uitgegaan van het bedrag dat uw pand zou kunnen opbrengen op de waardepeildatum 1 januari 2003. De wet schrijft voor dat bij de waardebepaling moet worden uitgegaan van de veronderstelling dat het pand leeg verkocht en onmiddellijk in gebruik kan worden genomen. Dit is bijvoorbeeld bij woningen de vrije verkoopwaarde van het pand. Er mag dus geen rekening gehouden worden met onder meer het waardedrukkend effect van verhuur of erfpacht. Voor de waardebepaling heeft de gemeente de beschikking over veel informatie over een pand: metingen en verkoopprijzen uit het Kadaster en al eerder door de gemeente vastgelegde gegevens (bijv. de grootte van een pand). Deze informatie vult de gemeente aan met de gegevens over veranderingen in de afgelopen periode (verbouwingen en dergelijke). Nadat de kenmerken van uw woning zijn vastgesteld, worden de prijzen van soortgelijke verkochte woningen (rond
1 januari 2003) onderzocht. Bovendien vindt er een vergelijking plaats van de verschillende woningen in de omgeving.

Als u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand wilt, dan kunt u een taxatieverslag opvragen.

Verbouwingen aan uw pand Zoals hiervoor is aangegeven geldt als uitgangspunt dat de waardebepaling plaatsvindt naar de waardepeildatum 1 januari 2003. Als in de periode tussen 1 januari 2003 en 1 januari 2005 de toestand van uw pand gewijzigd is (bijvoorbeeld door een verbouwing), dan moet de gemeente daar rekening mee houden. In dat geval is de waarde vastgesteld naar de staat van de onroerende zaak op 1 januari 2005 en is de toestandsdatum vermeld op het aanslagbiljet.

Controleert nog iemand de gemeente? Ja! Op landelijk niveau controleert de Waarderingskamer ons. De Waarderingskamer is een onafhankelijk orgaan dat erop toeziet dat de gemeenten alle panden zorgvuldig waarderen.

Lagere OZB-tarieven Bij de vaststelling van de tarieven OZB voor 2005 is de gemeenteraad uitgegaan van een stijging van de opbrengst met 6,25%. Omdat de prijzen van de woningen en niet-woningen de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen zijn, zou bij ongewijzigd beleid de opbrengst OZB 2005 hoger uitkomen dan de door de raad noodzakelijk wordt geacht. Daarom heeft de raad besloten de tarieven OZB voor 2005 te verlagen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat afhankelijk van de waardestijging van uw pand, het effect van de tariefsverlaging per pand verschillend kan zijn.

Voor 2005 gelden de volgende tarieven per 2.268,-- waarde: a. woningen
1. voor de gebruiker: 1,52
2. voor de eigenaar: 1,90 b. niet-woningen
1. voor de gebruiker: 2,23
2. voor de eigenaar 2,78

Rekenvoorbeeld: Waarde woonhuis 180.500,00 delen door 2.268,00

Aantal eenheden van 2.268,00 = 79 (naar beneden afronden op geheel getal) Belastingaanslag is aantal eenheden x het tarief = (bedrag naar beneden afronden op hele euro's)

79x 1.52 = 120,00 als gebruiker 79x 1,90 = 150,00 als eigenaar totaal 270,00 als eigenaar en gebruiker

Afvalstoffenheffing

Op grond van de Wet Milieubeheer is de gemeente verplicht tot geregelde inzameling van huishoudelijke afvalstoffen. Het huisvuil in onze gemeente wordt iedere week opgehaald voor wat betreft, afwisselend, de grijze- en de groene containers.

Om de kosten te dekken van het ophalen én van het verwerken, vraagt de gemeente een vergoeding, n.l. de afvalstoffenheffing. Daar de hoeveelheid aangeboden huisvuil meestal afhankelijk is van de grootte van het huishouden heeft de gemeenteraad enige jaren geleden besloten om zogenaamde gedifferentieerde tarieven vast te stellen.

Voor 2005 gelden de volgende tarieven: Voor éénpersoonshuishoudens: 214,20 Voor tweepersoonshuishoudens: 247,80 Voor huishoudens van drie personen of meer: 280,80 Voor een extra container, per container 115,80

Overzicht inkomsten en uitgaven afvalstoffenheffing volgens de begroting:

Jaar inkomsten uitgaven dekkingspercentage 2005 920.430,00 934.964,00 98,5 %

Vermindering

Verhuist u naar een andere gemeente, of verhuist u binnen Wieringen naar een ander adres waar u inwonend wordt, dan heeft u recht op vermindering van deze heffing. De vermindering wordt per maand berekend. De vermindering wordt berekend aan de hand van de verhuisdatum. Het is daarom zaak dat u uw verhuizing op tijd doorgeeft aan de afdeling Bevolking van uw (nieuwe) woonplaats. Als er sprake is van vermindering voor deze situatie zal deze schriftelijk en automatisch aan u bekend worden gemaakt.

Voor de vaststelling van het aantal personen per huishouden is de situatie per 1 januari bepalend. Een toe- of afname van het aantal personen per huishouden in de loop van het jaar leidt dus niet tot verhoging / verlaging van de aanslag.

Rioolrecht

Iedereen die als gebruiker van een eigendom zijn afvalwater direct, dan wel indirect op het rioleringsstelsel afvoert, betaalt hiervoor aan de gemeente een vergoeding in de vorm van het rioolrecht. In ruil daarvoor draagt de gemeente zorg voor aanleg, onderhoud en vervanging van de riolering. Vervanging is een zeer kostbare zaak. Vandaar dat de gemeente al in het verleden een fonds heeft ingesteld om de benodigde uitgaven op te kunnen vangen. Voor 2005 is het tarief per eigendom bepaald op 163,80.

Overzicht inkomsten en uitgaven rioolrecht volgens de begroting:

jaar inkomsten uitgaven dekkingspercentage 2005 618.345,00 807.141,00 76,6 %

Ten aanzien van de vermindering bij verhuizing of anderszins geldt hetzelfde als bij de afvalstoffenheffing, voor zover het woningen betreft. Voor bedrijfspanden dient wel om vermindering worden verzocht.

Hondenbelasting

Als u één of meer honden heeft, moet u hondenbelasting betalen. Neemt u een hond, dan dient u deze aan te geven bij de gemeente. Het aangifteformulier is verkrijgbaar bij de afdeling Middelen.

Heeft u nog geen aangifte gedaan vul dan de bij deze brochure gevoegde reactieformulier in en stuur deze aan ons op. U ontvangt vervolgens een aangifteformulier hondenbelasting van ons. U kunt ook via onze website www.wieringen.nl een aangifteformulier downloaden.

U bent strafbaar als bij controle blijkt dat u wel een hond heeft, maar geen aangifte heeft gedaan.

Vermindering Wanneer uw hond overlijdt of naar een andere eigenaar gaat, moet dit via een afmeldingsformulier aan de gemeente kenbaar worden gemaakt. In de meeste gevallen hoeft u dan minder hondenbelasting te betalen. Voeg ook een verklaring van de dierenarts bij of het adres van de nieuwe eigenaar. Het afmeldingformulier is verkrijgbaar bij de afdeling Middelen en wordt op verzoek aan u toegestuurd of kunt u downloaden via de website van de gemeente Wieringen. Een eventuele vermindering zal schriftelijk aan u kenbaar worden gemaakt. Heeft de gemeente echter niets van u gehoord, dan ontvangt u natuurlijk automatisch het volgende jaar weer een aanslag.

Tarieven 2005 Voor de eerste hond betaalt u 49,80 Voor de tweede hond 64,20 Voor de derde hond 76,20 Voor iedere volgende hond 96,00 Voor geregistreerde kennels 118,80

Vermindering Lokale Lasten

De afgelopen jaren ontving u een korting op de aanslag gemeentelijke heffingen van 45,38, de zogenaamde Zalmsnip. De gemeente kreeg hiervoor geld van het Rijk. Deze korting vervalt met ingang van 2005 omdat het kabinet heeft besloten de Zalmsnip af te schaffen en gemeenten hiervoor geen geld meer te geven. Dit rijksbeleid betekent voor ieder huishouden een lastenverzwaring van 45,38.

KWIJTSCHELDING

Soms is belasting betalen gelet op de inkomenssituatie niet mogelijk. Het gaat hier veelal om degene met een inkomen gelijk aan of lager dan het bijstandsniveau. De gemeente Wieringen kent dan ook een kwijtscheldingsregeling. De kwijtschelding kan tot 100 % worden verleend.

Voor de hondenbelasting of de extra afvalstoffencontainer wordt geen kwijtschelding verleend.

In het kader van de uitvoering van de kwijtscheldingsregeling werkt de gemeente Wieringen samen met het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier te Alkmaar. Deze laatste instelling is verantwoordelijk voor de heffing van de waterschapslasten. Deze samenwerking betekent dat u zowel voor de gemeentelijke heffingen als voor de waterschapslasten via één aanvraag om kwijtschelding kunt verzoeken. (Let op, dit dient binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag te geschieden). Zowel de gemeente als het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier komen met een schriftelijk uitspraak op het kwijtscheldingsverzoek voor wat betreft de eigen heffing.

Indien u van mening bent dat u voor kwijtschelding in aanmerking komt vul dan de bij deze brochure gevoegde reactieformulier in en stuur deze aan ons op. Wij sturen u een kwijtscheldingsformulier toe. U kunt ook via onze website www.wieringen.nl een aanvraagformulier downloaden.

BETALING

Voor betalingsmogelijkheden zie de achterzijde van het aanslagbiljet.

Indien u alsnog gebruik wenst te maken van de mogelijkheid tot automatische incasso, kruis dit aan op de bijgevoegde bon en wij sturen u een machtigingskaart toe.

BEZWAAR

Voor de bezwaarmogelijkheden zie de achterzijde van het aanslagbiljet.

ALLES OP EEN RIJTJE

De gemeentelijke tarieven voor 2005:

Onroerende zaakbelastingen per 2.268,00 economische waarde eigenaar van een woning 1,90 huurder / gebruiker van een woning 1,52 eigenaar van een niet-woning 2,78 huurder / gebruiker van een niet-woning 2,23

Afvalstoffenheffing éénpersoonshuishoudens 214,20 tweepersoonshuishoudens 247,80 huishouden van 3 personen of meer 280,80 extra container 115,80

Rioolrecht 163,80

Hondenbelasting


1e hond 49,80
2e hond 64,20
3e hond 76,20 elke volgende hond 96,00 geregistreerde kennel 118,80

Deze brochure is met zorg samengesteld. De tekst is informatief. Aan de inhoud kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.


---

Reactieformulier

Aan Gemeente Wieringen t.a.v. het hoofd afdeling Middelen Postbus 1 1777 ZG HIPPOLYTUSHOEF

O Mogelijk kom ik in aanmerking voor kwijtschelding van enkele gemeentelijke belastingen. Ik verzoek u mij een aanvraagformulier voor kwijtschelding toe te sturen..

O Sinds kort bezit ik een hond, die ik nog niet heb aangemeld. Ik verzoek u mij een aangifteformulier hondenbelasting toe te sturen.

O Ik wil de gemeentelijke heffingen betalen via een automatische incasso. Ik verzoek u mij een machtigingsformulier voor automatische incasso toe te sturen.

O Ik wil een nadere onderbouwing van de waardebepaling van mijn pand. Ik verzoek u mij een taxatieverslag van mijn pand toe te sturen.