Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 182

datum: 31 mei 2005

Veilig uitgaan krijgt impuls door nieuw convenant Amersfoort

Met een nieuw convenant wil het college een gezellig en veilig uitgaansklimaat nog beter waarborgen. Zo wordt het mogelijk om notoire overlastgevers de toegang tot een bepaald gebied te ontzeggen. En in de toekomst kunnen agenten en portiers makkelijker met elkaar in contact treden dankzij de UIT-telefoon. Ook zijn de horecahuisregels en het zogenaamde 'deurbeleid' aangescherpt.

Veiligheid staat hoog op de agenda van het gemeentebestuur. Uit de evaluatie van het oude convenant Veilig Uitgaan bleek dat de partners tevreden waren over hun samenwerking. Ook gaven ze aan dat het convenant heeft bijgedragen aan een gezellig uitgaansklimaat en het voorkomen van geweld. Zes partijen zijn de dragers van de nieuwe overeenkomst: gemeente, horeca, politie, brandweer, openbaar ministerie en Bureau Discriminatiezaken Amersfoort. De voorgestelde looptijd van het convenant is 2005-2007, met een mogelijke verlening van twee jaar. Aan de oude afspraken zijn nieuwe elementen toegevoegd. Bovendien zijn er duidelijke prestatie-indicatoren beschreven. Dit zijn instrumenten om tijdens en na afloop van het convenant te toetsen of de gemaakte afspraken zijn nagekomen.

Deurbeleid

Het beleid is erop gericht om discriminatie en conflicten aan de deur tegen te gaan. De huisregels moeten duidelijk zichtbaar zijn opgehangen. Het Bureau Discriminatie Amersfoort (BDA) gaat functioneren als het centrale meldpunt voor klachten over discriminatie. Bundeling van signalen en klachten over discriminatie is van belang. Over de afhandeling en verwerking van de klachten zijn in het convenant duidelijke afspraken opgenomen. Zo zal de politie elke klacht serieus nemen en altijd aangifte opnemen.

Gebiedsontzegging hardnekkige overlastgevers

Op dit moment kunnen overlastgevers een toegangsverbod tot een bepaalde horecagelegenheid krijgen. Door een aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening wordt het nu ook mogelijk om personen die stelselmatig overlast geven voor langere tijd de toegang tot het zogenaamde horecaconcentratiegebied te ontzeggen.

Gezamenlijk toezicht van brandweer en politie

Tijdens evenementen en maandelijks tijdens uitgaansavonden houden brandweer en politie samen toezicht op de sociale en de fysieke veiligheid.

UIT-telefoon voor betere bereikbaarheid politie-portiers

De gemeente gaat een UIT-telefoon aanschaffen. Dit is een mobiele telefoon die de dienstdoende wijkagent in de binnenstad tijdens de uitgaansavonden gaat dragen. De portiers krijgen het (geheime) nummer van deze telefoon, zodat ze direct de hulp van de politie kunnen inroepen als de situatie daarom vraagt.

Periodiek portiersoverleg en brandveiligheidoverleg

Drie keer per jaar vindt een besloten overleg plaats tussen portiers en politie, dat de gemeente organiseert. Doel is verbetering van de samenwerking aan de hand van concrete voorvallen. Een keer per jaar neemt de brandweer het initiatief voor overleg met de horecaondernemers over brandveiligheid in hun zaken. Nieuw is ook de sticker die de brandweer gaat ontwerpen en plaatsen. Op de sticker komt te staan hoeveel bezoekers er maximaal in de horecazaak mogen zijn volgens de gebruiksvergunning. De sticker wordt duidelijk zichtbaar op of naast de entree geplakt.

Horecahuisregels

De bestaande regels zijn uitgebreid en aangescherpt. De bezoekers weten dan precies wat de 'normen en waarden' van de horecaonderneming zijn. De huisregels moeten zichtbaar naast de entree worden opgehangen.

Wet BIBOB

De gemeente kan op grond van de wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur nagaan of horecaondernemers integer handelen. Dat kan leiden tot het niet verstrekken of intrekken van een vergunning.

Meten is weten

In het convenant zijn acht zogenaamde prestatie-indicatoren opgenomen. Zo kan steeds de vinger aan de pols worden gehouden over de bijdrage die de afspraken leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de uitgaansgebieden. Het werken met prestatie-indicatoren is conform de landelijke Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan, die bij het opstellen van het Amersfoortse convenant als handreiking heeft gediend.

Het convenant wordt geagendeerd voor de raadscommissie Bestuurlijke Zaken en het Driehoeksoverleg (gemeente, politie, justitie). Daarna kan ondertekening door de diverse partners plaatsvinden.

Informatie: Esther Lans, afdeling communicatie Concernstaf, telefoon 033 469 43 41 of e-mail e.lans@amersfoort.nl.


---- --