Gemeente Breda

Bedrijfsplan 2005-2008 Museum voor Grafische Vormgeving De Beyerd

Het college van burgemeester en wethouders stemde in met het bedrijfsplan 2005-2008 van Museum voor Grafische Vormgeving De Beyerd, met de daarbij behorende exploitatiebegroting en met het activiteitenprogramma gedurende de sluitingsperiode.

Aan de hand van een missie, visie en strategische doelstellingen wordt het profiel van het museum voor grafische vormgeving ingekleurd. In het plan staan de belangrijkste strategische uitgangspunten, wat concreet gerealiseerd is en wat er nog moet gebeuren tot het moment van opening. Het bedrijfsplan besluit met de financiële randvoorwaarden.

In afwachting van de monumentenvergunning is De Beyerd sinds 1 maart gesloten. Het personeel verhuisde naar een tijdelijke lokatie en in het pand aan de Boschstraat vinden voorlopig geen activiteiten plaats. De Beyerd is niet langer een kunsthal voor exposities, maar wordt een grafisch museum met een eigen collectie, beheer en onderzoek en een (inter)-nationale uitstraling met een breed publieksbereik.

De directie van De Beyerd heeft voor de periode 2005-2008 een Bedrijfsplan opgesteld. Aan de hand van een missie, visie en strategische doelstellingen wordt het profiel van het museum voor grafische vormgeving ingekleurd. In het plan worden de belangrijkste strategische uitgangspunten aangehaald, wordt aangegeven wat concreet gerealiseerd is en wat er nog moet gebeuren tot het moment van opening. Het bedrijfsplan besluit met de financiële randvoorwaarden.

Het toekomstige museum voor grafische vormgeving heeft de volgende visie verwoord: De Beyerd geeft door een dynamische vaste opstelling inzicht in de ontwikkeling en de hoge kwaliteit van Nederlandse grafische vormgeving in de afgelopen honderd jaar en beoogt daarbij de betekenis van deze uiting van beeldcultuur te verduidelijken, mede door met presentaties de actuele stand van zaken te verhelderen, ook in relatie tot andere uitingen van onze visuele cultuur. Het gegeven dat dit unieke museum in Breda zijn plaats krijgt, wordt naar stad en bevolking optimaal benut.

Daarnaast heeft de Beyerd de volgende strategische doelstellingen geformuleerd:

- Het realiseren van een aantrekkelijk en succesvol publieksaanbod, bestaande uit een vaste opstelling, wisseltentoonstellingen en andere publieksgerichte en educatieve activiteiten. Het museum hoopt 40.000 bezoekers te trekken.

- Het ontwikkelen van beleid t.a.v. collectievorming en collectiebeheer op het gebied van de grafische vormgeving
- Het inrichten en implementeren van een volwaardig functionerend kenniscentrum

- Het selecteren en (laten) ontsluiten van archieven, met als doel het erfgoed van grafische vormgeving toegankelijk te maken voor het publiek

- Het continueren van een efficiënte en effectieve organisatie in termen van personeel en middelen

De Beyerd presenteert een sluitende meerjarenbegroting op basis van de huidige beschikbare middelen, aangevuld met de al voor 4 jaar toegekende rijkssubsidie van 463.000.

Breda, 31 mei 2005