Mauritshuis

31 mei 2005

RUIM 115.000 BEZOEKERS BEDROGEN

De tentoonstelling Bedrogen Ogen geschilderde illusies van Cornelius Gijsbrechts trok vanaf opening op 5 februari tot en met sluiting op zondag 29 mei 116.453 bezoekers naar het Mauritshuis (inclusief bezoekersaantallen voor De Weense Vermeer vanaf 25 maart).

De tentoonstelling presenteerde een reeks trompe loeil schilderijen van Cornelius Gijsbrechts, die nooit eerder in Nederland te zien was. Vanwege de grote belangstelling werd de tentoonstelling met twee weken verlengd. Nu keren de halfgeopende kastjes, brievenborden en de uitgezaagde schildersezel weer terug naar het Statens Museum for Kunst te Kopenhagen; de stad waar Gijsbrechts zijn illusionistische schilderijen rond 1670 in opdracht van het Deense hof schilderde. De exclusieve sponsor van de expositie Bedrogen Ogen was TNT.

De presentatie De Weense Vermeer, met Vermeers topstuk De Schilderkunst uit het Kunsthistorisches Museum in Wenen, is nog tot en met 26 juni in het Mauritshuis te zien. Daarna reist het schilderij voorgoed terug naar Wenen. De exclusieve sponsor van deze Vermeerpresentatie is de Rabobank.

Achter de schermen van het Mauritshuis wordt alweer hard gewerkt aan de volgende tentoonstelling: Frans van Mieris de Oude, één van de bekendste vertegenwoordigers van de Hollandse fijnschilders 1 oktober 2005 t/m 22 januari 2006. Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor NIBCapital en door de Stichting Vrienden van het Mauritshuis.

Nadere informatie voor de pers:
Mauritshuis, Afdeling Communicatie
Pom Verhoeff- Emanuel / Mirjam van der Schoot
Tel: 070 302 34 35
Fax: 070 302 34 50
E-mail: communicatie@mauritshuis.nl
www.mauritshuis.nl