Politie Hollands Midden

Datum: 31 mei 2005

Flitspalen N11 in werking gesteld

Leiden/Hazerswoude/Alphen aan den Rijn - Het Regionaal Verkeershandhavingsteam (RVHT) van Politie Hollands Midden controleert vanaf vorige week woensdag 25 mei met flitspalen op snelheid en roodlicht bij twee kruisingen op de N11. Het gaat om de kruising bij de Leidse Schouw (Alphen aan den Rijn) en bij Zoeterwoude-Rijndijk (Ommedijkseweg en Burgemeester Smeetsweg).

Ook de flitspaal ter hoogte van de Gemeneweg (N209) in de richting van Bodegraven is in werking gesteld. Hier loopt een flauwe, maar vaak onderschatte bocht waar in de loop der jaren een aantal ongevallen heeft plaatsgevonden. Tot nu toe hebben de flitspalen al ruim 1400 overtredingen geconstateerd. Deze bestuurders krijgen binnenkort de bekeuring in hun brievenbus. Naast de flitspalen controleert het RVHT ook met behulp van radarauto's en laserguns langs de N11.

Op de genoemde kruisingen geldt een maximumsnelheid van 70 km/uur. De stoplichten zijn afgesteld op deze snelheid. Mensen die zich niet aan deze snelheid houden, lopen het gevaar niet op tijd te kunnen stoppen voor rood licht, wat gevaar oplevert voor henzelf en het kruisende verkeer wat nietsvermoedend bij groen licht optrekt. Ook fietsers en ander langzaam verkeer steken hier de weg over.

Ongevalsanalyses geven aan dat er op de genoemde plekken veel ongelukken door snelheid veroorzaakt worden en bijgevolg door roodlichtnegatie. Het RVHT controleert sinds februari 2002 op de N11; sinds die tijd is het aantal ongevallen op de kruisingen wel verminderd, maar een aantal automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en motorrijders blijkt hardleers. Met behulp van flitspalen wil het RVHT ook deze groep bewust maken van zijn verkeersonveilige gedrag op deze plekken.

Op en rond de kruising met de Leidse Schouw vonden vanaf 2000 51 ongevallen plaats. Bij zeven ongevallen waren er gewonden. Bij de kruising met de Burgemeester Smeetsweg zijn er sinds 2000 44 ongevallen geweest. Hiervan waren er 10 met letsel. Bij de bocht ter hoogte van de N209 ging het vanaf 2000 30 keer mis. In drie gevallen raakten mensen hierbij gewond. Dit zijn overigens aantal tot en met 2003. Cijfers over 2004 zijn op dit moment nog niet bekend.

Noot voor de redactie/