Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
31 mei 2005

Marketingrapport Drogisterijen 2005

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder drogisterijen in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Drogisterijen 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Het gemiddeld aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 3,1. Een kwart van de drogisterijen heeft zich gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep of productgroep. De respondenten realiseren gemiddeld 39 % van de omzet met de verkoop van lichaamsverzorgende producten. Genees- en verbandmiddelen vertegenwoordigen 38 % van de omzet en de verkoop van branchevreemde producten 15 %. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 136 vierkante meter. De helft van de ondervraagden is aangesloten bij een brancheorganisatie.

Inkoop en leveranciers
63 % van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 59 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 20 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men ruim 4 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Tegenvallende verkoopcijfers van producten en het zelf aanpassen van het verkoopassortiment ten behoeve van de profilering van de onderneming worden veel genoemd. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 5 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een goede (nieuwe) klantentrekker. Daarnaast wordt er nadrukkelijk op de handelsmarge gelet. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van lichaamsverzorgende producten wordt gevormd door Dynadro/DA, Brocacef en L'Oreal. De leveranciersranglijst voor genees- en verbandmiddelen wordt aangevoerd door Dynadro/DA, Brocacef, Faco, Holland Pharma en Unipharma. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de leveringsbetrouwbaarheid gelet, evenals een prettig persoonlijk contact met de leverancier. De meest gebruikte bestelmedia zijn de telefoon en nieuwe media zoals internet, intranet en e-mail. Drogisterijen hebben vooral behoefte aan verbetering op het gebied van leveringen en voorraad bij de leveranciers. Het gaat hier in veel gevallen om kleinere bestellingen en leveringen. Ten aanzien van prijzen is een drogist sterk gericht op een goede handelsmarge, vaste prijzen en een goede bonus- of kortingsregeling.

Trends en ontwikkelingen
De belangrijkste trends en ontwikkelingen welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn de gevolgen van de prijzenoorlog bij supermarkten, de vrije verkoop van medicijnen, meer specialisatie bij drogisterijen, toename van zelfzorg, toename van de verkoop van afslankproducten en een groeiende mannenmarkt.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbladen een vooraanstaande rol. Overkoepelende organisaties drukken echter een stempel op de leverancierskeuze bij drogisterijen in een samen-werkingsverband. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbladen en vertegenwoordigers favoriet.

98 % van de respondenten leest vakbladen. Ten opzichte van andere branches is dit percentage erg hoog. Daarnaast blijkt dat een drogisterij ook veel vakbladen leest. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn DW / DW Special, Nieuwe Drogist, Marketing Results, Lijfblad en Kosmetiek. Het afgelopen jaar heeft slechts 22 % van de respondenten vakbeurzen bezocht. Ten opzichte van andere branches is dit percentage opvallend laag. Promotionele acties van leveranciers middels mailingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax, de telefoon of beursaanbiedingen.

53 % van de drogisterijen heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts 5 % over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is aan het afvlakken. Internet wordt het meest gebruikt voor het bestellen van producten en het raadplegen van productinformatie. 5 % van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om (eenvoudig toegankelijke) bestelfaciliteiten en uitgebreide en actuele productinformatie. Vakwebsites worden door 23 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De vakwebsites die men het meest bezoekt zijn www.kndb.org en www.svd.nl.

Economisch perspectief
In het jaar 2004 heeft 29 % van de drogisterijen een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 30 % van de ondernemingen werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 48 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 19 % verwacht een daling en de overige 33 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 58 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 25 % een stijging.

Aan het onderzoek onder drogisterijen hebben 158 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-code 5232 van de Kamers van Koophandel.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --