KPN NV

|                                                      |Datum                     |
|                                                      |31 mei 2005               |
|KPN reorganiseert call center activiteiten            |                          |
|                                                      |Nummer                    |
|                                                      |028p                      |
|                                                      |                          |
|                                                      |                          |
KPN gaat zijn call center activiteiten reorganiseren. Recent werd het eerder door KPN verzelfstandigde call centerbedrijf SNT weer volledig aan KPN toegevoegd. KPN zal zijn call center activiteiten nu concentreren op die activiteiten die ondersteunend zijn aan de core activiteiten van KPN. Doel is om tegen lagere kosten de markt effectiever te bewerken waardoor een hogere klanttevredenheid wordt bereikt. Processen worden geoptimaliseerd, activiteiten geconcentreerd en capaciteit effectiever benut. De overige call center diensten van SNT en de diensten die nu nog worden uitgevoerd voor derden zullen worden uitbesteed.

De reorganisatie zal tussen medio 2005 en eind 2005 leiden tot een terugloop in de behoefte aan agents. Ongeveer 500 taken zullen vervallen. De verwachting is dat deze geleidelijke terugloop in agents met natuurlijk verloop en de afbouw van uitzendpersoneel kan worden opgevangen. Voor de centrale activiteiten leidt de reorganisatie tot een verlies van 130 taken. Gedwongen ontslagen worden zoveel mogelijk voorkomen, maar kunnen niet worden uitgesloten. De ondernemingsraad is over de plannen ingelicht en wordt om advies gevraagd. Met de vakorganisaties is een principeakkoord overeengekomen over een nieuw Sociaal Plan.

Het totaal verlies aan arbeidsplaatsen maakt onderdeel uit van de eerder door KPN aangekondigde reductie van arbeidsplaatsen met 8000 in de komende vijf jaar.


Noot voor de redactie (