Gemeente Hellendoorn


Deze zomer opnieuw aandacht voor helmgedrag

Bromfietshelmcampagne: voorlichting en controles broodnodig

Niet alleen bestuurders maar ook passagiers van bromfietsen en motoren moeten een helm dragen. Motorrijders doen dat doorgaans ook en van bromfietsers draagt ruim 93 procent een helm. Bij passagiers ligt dat anders: 85 procent draagt een helm. Te weinig⦠Op een bromfiets ben je immers kwetsbaar. In 2004 vielen helaas 91 doden en zo'n 3000 ziekenhuisgewonden onder brom- en snorfietsrijders. Daarom draait deze zomer in Overijssel een speciale bromfietshelmcampagne: een combinatie van politiecontroles en voorlichting.

Het gedrag van brom- en snorfietsers - merendeels jongeren tussen de zestien en achttien jaar - is jammer genoeg de oorzaak van veel ernstig letsel. Bromfietsers hebben van alle gebruikers van vervoermiddelen de hoogste kans per afgelegde kilometer gewond te raken bij een verkeersongeval. Brom- en snorfietsers zijn verantwoordelijk voor tien procent van de verkeersdoden. Niet voor niets dus, kent de Nederlandse wet een maximum constructiesnelheid voor brom- en snorfietsen. Dat betekent dat ze niet harder kunnen lopen dan 25 kilometer per uur (snorfietsen) of 45 kilometer per uur (bromfietsen). De politie controleert dit met een zogenaamde rollenbanktest. Maar naast snelheid is ook het helmgedrag van invloed op de verkeersveiligheid van bromfietsers. Vandaar de bromfietshelmcampagne, die nu in Overijssel en andere provincies draait.

Campagne
Recent onderzoek* leert dat bromfietsers die het nut inzien van het dragen van een helm, dat ook vaak dóen. Bromfietsers die rijden zonder helm niet gevaarlijk vinden, dragen deze bescherming ook minder. Dat gaat om één op de vijf bromfietsers. Hetzelfde geldt voor de pakkans: hoe hoger de inschatting van de pakkans, hoe hoger het draagpercentage. Daarbij is informatie over politiecontroles niet voldoende; bromfietsers moeten ook daadwerkelijk te màken krijgen met helmcontroles.
Daarom zet de Overijsselse bromfietshelmcampagne in op voorlichting én intensieve politiecontroles. Politiecontroles worden in Overijssel veelal uitgevoerd door motoragenten. Mobiele controleteams blijken effectiever te zijn, omdat bromfietsers anders controlelocaties snel aan elkaar doorgeven via hun mobiele telefoons. Een boete voor het niet dragen van een helm is tegenwoordig 55 euro. Ook voor passagiers. Motorrijders en hun passagiers die geen helm dragen, betalen 70 euro.

Een veÃlige helm
'Zomaar' een helm dragen is niet voldoende voor de veiligheid en voor de wet. Sinds 1990 is wettelijk vastgelegd dat een helm goed passend moet zijn en 'deugdelijk' vastgemaakt moet worden. De helm moet ook goedgekeurd zijn volgens de Europese ECE-norm. Dat is te zien aan een in de helm genaaid label met daarop een omcirkelde E plus een cijfer. Oude helmen kunnen beter vervangen worden, omdat de helmschaal broos wordt. En na een valpartij is het ook goed een andere helm aan te schaffen, omdat de schokdemping afneemt. Uit het eerdergenoemde onderzoek blijkt dat in 2004 89 procent van de ondervraagden een kwalitatief goedgekeurde helm droeg. Ook dat percentage moet dus nog omhoog.
Vanzelfsprekend is een helm pas veilig als je die ook goed bevestigt. Dus: niet te groot, niet te klein en de kinband goed vast.


*Onderzoek: Monitoring bromfietshelmen 2004, onderzoek door Grontmij Nederland bv in opdracht van het Ministerie van Justitie en Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. Bron van dit artikel was ook: www.verkeershandhaving.nl

De bromfietshelmcampagne is in Overijssel een initiatief van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Overijssel (ROVO). Dit is een onafhankelijk platform van overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de verkeersveiligheid in Overijssel. Partners: Provincie Overijssel, Regio Twente, 3VO, ANWB, BOVAG, CBR, Openbaar Ministerie, Politieregio IJsselland, Politieregio Twente, Rijkswaterstaat en de gemeenten (verenigd in VNG). Meer weten over de campagne? Kijk op www.daarkunjemeethuiskomen.nl .