Kenniscentrum Elektronische Overheid


Gemeenten kiezen beste praktijkvoorbeelden


Het VNG-congres heeft Moerdijk uitgeroepen tot winnaar van de KING Award. Deze Kwaliteits Impuls Nederlandse Gemeenten (KING) Award wordt uitgereikt voor het beste praktijkvoorbeeld voor gemeentelijke dienstverlening door de Commissie Jorritsma.

Moerdijk wint de KING Award
De afdeling Vergunningen en Handhaving behandelt alle vergunningen integraal, en handhaaft ook integraal: De 1-loketgedachte in praktijk. Sinds 2000 is de afdeling continu doorontwikkeld. Daarbij wordt gestreefd naar korte lijnen en snelle termijnen. De klant staat hierbij centraal, evenals de gedachte 'mens volgt werk'. Het meest recente voorbeeld is doorontwikkeling van het vergunningenloket, waar verdere verbeteringen voor de klant worden gerealiseerd door onder meer het minimaliseren van de doorlooptijd. En de ontwikkelingen gaan nog door.

Winnaar uit in totaal 96 inzendingen
In totaal waren er 96 praktijkvoorbeelden in de running voor de KING Award. Pas in de derde en voorlaatste selectie werden Almelo, Enschede en Moerdijk genomineerd voor de titel. De jury bestaande uit vertegenwoordigers van VNO-NCW, Stichting Rekenschap, Burger@overheid en een Tweede Kamerlid, kozen uit de tien geselecteerde voorbeelden de drie genomineerden. De genomineerden zijn door de juryleden bekeken op onder meer de praktische toepasbaarheid, de mate van brede inzetbaarheid voor verschillende doelgroepen en op de baten die het voorbeeld oplevert voor burger en bedrijf, afgezet tegen de benodigde investering.

De Commissie Gemeentelijke Dienstverlening (Commissie Jorritsma) richt zich op het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en ontwikkelt een visie over hoe gemeentelijke dienstverlening er over tien jaar uit moet zien. Hiervoor heeft de commissie zich laten inspireren door goede voorbeelden van publieke dienstverlening. In het najaar van 2004 deed zij een oproep aan gemeenten om praktijkvoorbeelden in te dienen.

EGEMaward voor het meest bruikbare praktijkvoorbeeld elektronische dienstverlening
Naast de KING Award werd ook de EGEMaward uitgereikt, een prijs voor het meest bruikbare praktijkvoorbeeld op het gebied van elektronische dienstverlening bij gemeenten.

Onder het motto: het peloton in beweging wil EGEM gemeenten ondersteunen bij het verbeteren van hun elektronische dienstverlening. De EGEMaward kent drie categorieën. De gele trui wordt uitgereikt aan het praktijkvoorbeeld dat overall het meest succesvol is en dermate toonaangevend is dat het andere gemeenten helpt in beweging te komen. De groene trui is voor de sprinter: het praktijkvoorbeeld dat met een betrekkelijke korte inspanning door af te kijken maximaal rendement oplevert. Tenslotte is er de bolletjestrui voor de klimmer. Dit is het praktijkvoorbeeld dat een forse inspanning heeft gekost voor de organisatie, maar de dienstverlening naar burgers en bedrijven toe zichtbaar significant heeft verbeterd. Naast prijzen in drie categorieën is er ook een Publieksprijs, voor het meest veelbelovende praktijkvoorbeeld. De winnaar van de witte trui is door de gemeenten gekozen.

Den Haag wint de gele trui
Den Haag is vanuit een brede visie te werk gegaan en heeft de organisatie, zonder te reorganiseren, meegekregen in het veranderingstraject Het Glazen Stadhuis. Het bestuur, de raad, het hogere management en de medewerkers hebben allen de schouders eronder gezet. De visie en uitwerking daarvan voor zowel de bedrijfsvoering als de dienstverlening is navolgbaar. Den Haag weet de eigen organisatie maar ook de buitenwereld te inspireren en mee te krijgen in de ontwikkeling.

Uit de samenwerking met andere gemeenten blijkt dat componenten zoals de formulierenserver, Haagse huwelijk en de Virtuele kijkdoos die ontwikkeld zijn herbruikbaar zijn. Voor middelgrote en kleine gemeenten moet mogelijk een vertaalslag gemaakt worden om tot herbruikbaarheid te leiden. Niettemin is het gedachtegoed van Den Haag, het ketendenken en het vanuit een visie werken aan informatie-voorziening voor alle gemeenten profijtelijk om kennis van te nemen, af te kijken en na te doen.

Hoorn gehuld in de bolletjestrui
Hoorn heeft een innovatieve manier van samenwerking ontwikkeld. Vijf à zes jaar geleden is Enkhuizen als eerste begonnen met de gemeentelijke uitbesteding van hun ICT bij Hoorn. Hoorn heeft deze samenwerking uitgewerkt en deze dienstverlening vervolgens naar andere klantgemeenten in de nabijheid uitgebreid. Hoorn heeft lef en innovativiteit getoond door buiten de kaders te denken en zichzelf te helpen door andere gemeenten in de regio te ondersteunen. Een win-win situatie is ontstaan. Dit voorbeeld geeft een duidelijke visie op hoe samengewerkt kan worden. De samenwerking heeft effect gehad op zowel organisatie en investeringen; de kosten voor ICT zijn afgenomen omdat Hoorn en de klantgemeenten samen één afnemer vormen. Daarnaast is de ICT-organisatie professioneler georganiseerd dan voor de samenwerking, Hoorn heeft de beschikking over extra middelen om expertise in huis te halen.

Assen, de winnaar van de groene trui
Assen stond eerder dit jaar al in de schijnwerpers door het winnen van de Webaward, een prijs die de bekroning vormde van een bijzonder proces dat zich binnen de gemeente heeft voltrokken. Waar de Webaward zich met name richt op de externe representatie van de gemeente, de website, wil EGEM met het toekennen van de groene trui aan de gemeente Assen vooral de wijze waarop dit resultaat werd behaald onder de aandacht brengen. Niet eerder zagen we een benadering die zo integraal vanuit het veranderkundig perspectief werd ingezet. Met slechts een minimale focus op het ICT-instrumentarium en maximale aandacht voor de veranderingen die de organisatie moest doormaken, is een route uitgestippeld die geleid heeft tot dit klinkende resultaat. Vermeldenswaardig is dat deze integrale routekaart is aangereikt door het managementteam van de gemeente. De combinatie van integraliteit en leiderschap beschouwt EGEM als de belangrijkste ingrediënten van het veranderrecept voor gemeentelijke organisaties en verdient daarom in deze categorie te worden beloond met de groene trui!

Den Bosch, in het wit gehuldigd met de publieksprijs Deze award wordt toegekend door gemeenten aan het praktijkvoorbeeld dat zij zien als het meest veelbelovend. Bij de toekenning van de witte trui is het aantal uitgebrachte stemmen doorslaggevend geweest. DigiD en Digiplu hebben tot het laatst beide gestreden voor de winnende plek. Uiteindelijk heeft Digiplu van de gemeente Den Bosch de titel publieksprijs in de wacht weten te slepen.

Zoals toegelicht door de stemmers op DigiPlu:

· Het is een totaaloplossing voor volledige digitale processen
· Beste concept, ook organisatorisch de zaak aangepakt.
· Nergens anders zijn de werkprocessen zo geoptimaliseerd waardoor de dienstverlening naar de burgers en bedrijven gigantisch is verbeterd! Een waar voorbeeld voor het overheidsloket

Voor meer informatie over de KING Award kunt u contact opnemen met Arjen Konijnenberg, persvoorlichter van de VNG, telefoon 06-46198251. U vindt dit bericht ook op www.vng.nl.
Voor meer informatie over de EGEMaward kunt u contact opnemen met Marije Teunissen, telefoon (070) 888 7770 of
e-mail marije.teunissen@egem.nl. Of kijk op www.egem.nl.