FloraHolland


Markt in beweging

EELDE (13 juni 2005) - De markt van sierteeltproducten is al jaren flink in beweging. Een aantal jaren terug is de markt duidelijk veranderd van aanbods- naar vraaggestuurd. Door de opkomst van de grootwinkelbedrijven, zien we op dit moment een duidelijke scheiding ontstaan tussen de verschillende afzetkanalen, met ieder eigen wensen en eisen ten aanzien van de inkoop.
Op donderdagavond 9 juni is, in het kader van het project Kleine Teelten, Grote Markten, op FloraHolland vestiging Eelde een bijeenkomst georganiseerd door FloraHolland en AOC Friesland voor kwekers van bolbloemen.
Kwekers komen voor keuzes te staan, zoals Voor welke markt wil ik produceren?, Wil ik een halffabrikaat leveren of een eindproduct?, etc.
Fred Wever (Marktmanager voor o.a. tulp van FloraHolland) blikte als eerste terug op het afgelopen seizoen. In deze terugblik werd duidelijk dat het afgelopen seizoen voor de kwekers van bolbloemen geen gemakkelijk jaar is geweest. Er was een forse stijging van de aanvoer met een matige prijsvorming. Het seizoen is echter wel veel beter verlopen dan was voorspeld. Opvallend was dat de tulpen vooral bij de feestdagen, Valentijn, Pasen en Moederdag, goed betaald werden. Uiteraard zijn er per gewas en per kweker grote verschillen. Voor FloraHolland en vestiging Eelde is het afgelopen seizoen zeer succesvol verlopen met een forse stijging van het marktaandeel bij tulp

Xander Berents als verantwoordelijke voor het beleid en activiteiten rondom noviteiten binnen FloraHolland, nam de aanwezigen mee in de wereld van trends, noviteiten en toegevoegde waarde in de sierteelt. Aan de hand van diverse voorbeelden bij zowel planten als bloemen, liet hij zien hoe een aanvoerder de markt kan bedienen. Met complete concepten en unieke producten wordt getracht de consument te verleiden. Kwekers ontwikkelen deze concepten alleen, maar in toenemende mate als cluster. Dat geeft de individuele kwekers meer kracht een specifieke markt te bedienen. FloraHolland investeert nadrukkelijk in de toekomst door deze dienst Florconcepting, waarbij een kweker wordt begeleid bij het ontwikkelen van een uniek product, aan te bieden.
Met de stelling de afzet van bloemen kan met nog zeker 50% vergroot worden, mits we het slim aanpakken! werd er door de ruim 25 aanwezigen levendig gediscussieerd over de kansen en bedreigingen voor specifiek de bolbloemen.


---