Ingezonden persbericht

Vakantie moet nog beginnen: Nu al irriteren Nederlanders zich massaal aan vakantie-uitgaven

Amsterdam, 13 juni 2005 - De zomervakanties moeten nog beginnen, maar nu al vieren ergernissen en ruzies hoogtij. Met name de financiën leiden tot kopzorgen. "De vakantie kost me teveel geld", zegt 35% van de Nederlanders. De irritaties lopen zo hoog op, dat zelfs één op de vijf (22%) de vakantie het liefst een jaartje overslaat. "Ik ben altijd meer geld kwijt dan verwacht", zegt een kwart. Dit blijkt uit onderzoek naar financiële bestedingen voor en tijdens de vakantie onder 546 Nederlanders in opdracht van InterBank. Gek genoeg wil 25% van de Nederlanders toch gewoon één keer per jaar met vakantie, of ze nu geld heeft of niet. "Vakantie is goed voor mijn relatie", zegt de helft (51%). Eén op de vijf Nederlanders is het hier helemaal niet mee eens. "En goed voor de band met de kinderen", aldus 54%.

Om die vakantie toch te kunnen betalen, nemen Nederlanders wel een aantal maatregelen: zo legt 61% van tevoren geld opzij. En één op de drie (34%) begint al vroeg met sparen, een half jaar tot een jaar van tevoren.

Vakantieruzie
Woordenwisselingen over de vakantie blijken geen uitzondering: ruim één op de tien Nederlanders (12%) heeft wel eens ruzie hierover. De ergernissen top acht:
1. Bepalen van de vakantiebestemming: 44%

2. Hoe lang gaan we op vakantie: 35%

3. Wat doen we op vakantie: 34%

4. Hoe gaan we op vakantie: 33%

5. Wanneer gaan we met vakantie: 26%

6. Hoe luxe gaan we op vakantie: 24%

7. Het regelen van de vakantie: 20%

8. Wie pakt in en doet de voorbereidingen: 19%

Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 546 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=31

Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en markt-leider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: http://www.interbank.nl