BredeSchoolNet

Handboek jeugdactiviteiten

Er is een nieuw werkboek voor brede scholen die aan de slag willen gaan met levensecht leren.

Het expertisecentrum brede school van het NIZW heeft het werkboek gemaakt, drie proefscholen' hielpen eraan mee. Jeugdactiviteiten in de brede school. Werkboek voor kwaliteitsontwikkeling: doelen, methodiek, evaluatie, heet het voluit.

Het werkboek biedt scholen en instellingen een instrumentarium om doelen en kwaliteiten van hun jeugdactiviteiten inzichtelijk te maken, en te evalueren. Pedagogisch uitgangspunt is een gezamenlijk streven naar meer levensecht leren , uitgewerkt in enkele globale doelen.

De makers, Saskia van Oenen, Pieter Paul Bakker en Marja Valkestijn, hebben het boek geschreven omdat de brede school volgens hen fantastische mogelijkheden biedt om spannende en leerrijke activiteiten te organiseren met kinderen en jongeren, in basis- en voortgezet onderwijs. Activiteiten in of juist buiten school, met medewerking van allerlei mensen en instellingen uit het buitenschoolse leven. Maar ook omdat het realiseren van al dat moois niet eenvoudig is. Hoe word je het eens over doelen en evaluatiecriteria? Hoe kun je de kwaliteit die je in huis hebt vasthouden, verbeteren en verdiepen? Waarop kies je nieuwe activiteiten of medewerkers? Het werkboek wil praktische handvatten bieden om deze vragen te beantwoorden. Het bevat o.a. een evaluatie-instrument en handreikingen om de activiteiten en methodiek inzichtelijk en doelgericht te beschrijven.
De formulieren die in het boek staan, zijn ook te downloaden. Eigenaren van het boek kunnen zo met hun eigen formulieren aan de slag.

Jeugdactiviteiten in de brede school. Werkboek voor kwaliteitsontwikkeling: doelen, methodiek, evaluatie. Saskia van Oenen, Pieter Paul Bakker, Marja Valkestijn. (SWP 2005.) ISBN 90 8560 0170. 112 pag., EUR 22.50.
De publicatie is te bestellen via: www.swpbook.com Of klik direct door naar Jeugdactiviteiten in de brede school.