Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
13 juni 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.04.02821
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2030418030
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op de vragen van het lid Luchtenveld inzake het gebruik van gegevens afkomstig uit ongevaldatarecorders in voertuigen, de zogenaamde 'Event Data Recording Systems' (EDRs).


1 Kunt u in een percentage aangeven in hoeveel gevallen de toedracht van een ongeluk onbekend blijft omdat de huidige onderzoeksmethoden tekort schieten?


1. Neen, omdat er geen logisch verband bestaat tussen het onbekend blijven van de toedracht van een ongeluk en het eventueel tekort schieten van de huidige onderzoeksmethode.
In Nederland vindt de registratie van ongevallen plaats door Rijkswaterstaat (de Adviesdienst Verkeer en Vervoer) op basis van de gegevens van de politie. Daarbij wordt een reeks van gegevens over het ongeval opgeslagen.
Het is de politie die besluit om over te gaan tot een ongevalanalyse. Uiteraard kan daarbij gebruik worden gemaakt van deze gegevens en kan ook worden besloten nog nader onderzoek te doen in zogenaamde "diepteanalyses". De uitkomsten kunnen vervolgens weer worden betrokken bij het ontwikkelen van maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Daarnaast is er het IAAV-onderzoek (Integrale Aanpak voor de Analyse van Verkeersongevallen) dat thans in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt uitgevoerd door TNO. Een deel van het onderzoek maakt gebruik van videoregistratie van verkeersstromen op een reeks van plaatsen, en dus ook van de beelden van de

daar optredende ongevallen. Daarenboven worden in dit onderzoek dieptestudies uitgevoerd op deze ongevallen, waarbij ook TNO het voertuig onderwerpt aan een
onderzoek en gebruik maakt van alle daarin beschikbare gegevens.


2. Kunt u een inschatting geven hoe dit percentage verandert als ook de gegevens van EDRs bij het onderzoek naar de toedracht van een ongeluk worden betrokken?


2. Neen, omdat een percentage zoals boven vermeld niet bekend is. Het is wel zo dat de gegevens uit de EDRs kunnen bijdragen tot het vinden van de oorzaak


3. Kunt u aangeven of er in Nederland voldoende gekwalificeerde personen zijn die de gegevens afkomstig van de EDRs kunnen uitlezen als deze, indien noodzakelijk, bij het onderzoek naar de toedracht van een ongeluk worden betrokken?

3. Ja. Er zijn in Nederland voldoende gekwalificeerde personen die de gegevens in EDRs kunnen uitlezen.


4. Kunt u zeggen wanneer deze aanvullende onderzoeksmethode naar de toedracht van een ongeval in heel Nederland is geïmplementeerd.

4. Ik zie geen aanleiding om, anders dan nu al gebeurt, het uitlezen van de EDRs een structureel onderdeel te laten zijn van ongevalanalyses. In het antwoord op uw vragen, nummer 2040510040 van 7 maart 2005 over dit zelfde onderwerp heb ik u al laten weten dat de politie, indien daar aanleiding toe bestaat, kan overgaan tot inbeslagname en onderzoek van de EDRs.
De beoordeling of bijvoorbeeld bij een ongeval een nadere analyse, waarbij ook de gegevens uit de EDRs worden betrokken, nodig is, wordt door de politie gemaakt. Daarbij is sprake van een zorgvuldige afweging op basis van criteria als ernst van het ongeval, aanwezigheid van getuigen of andere bewijsmiddelen.

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs