FloraHolland


FloraHolland spart met aanvoerders van bolbloemen over kansen en bedreigingen

EELDE (persbericht 13 juni 2005) - Op donderdagavond 9 juni is, in het kader van het project 'Kleine Teelten, Grote Markten' op FloraHolland vestiging Eelde een bijeenkomst georganiseerd door FloraHolland en AOC Friesland voor kwekers van bolbloemen. De markt van sierteeltproducten is al jaren flink in beweging. Een aantal jaren terug is de markt duidelijk veranderd van aanbods- naar vraaggestuurd. Door de opkomst van de grootwinkelbedrijven, ziet FloraHolland op dit moment een duidelijke scheiding ontstaan tussen de verschillende afzetkanalen, met ieder hun eigen wensen en eisen ten aanzien van de inkoop.

Kwekers komen steeds vaker voor lastige vraagstukken te staan. 'Voor welke markt wil ik produceren?', 'Wil ik een 'halffabrikaat' leveren of een 'eindproduct'?', etc. Tijdens de bijeenkomst probeerde FloraHolland de aanwezige kwekers suggesties voor de toekomst mee te geven. Marktmanager Fred Wever van FloraHolland blikte in zijn presentatie terug op het afgelopen seizoen. In zijn toelichting werd duidelijk dat het afgelopen seizoen voor de kwekers van bolbloemen geen gemakkelijke tijd is geweest. Er was een forse stijging van de aanvoer met een matige prijsvorming. Het seizoen is echter wel veel beter verlopen dan was voorspeld. Opvallend was dat de tulpen vooral tijdens de feestdagen goed werden verkocht. Uiteraard zijn er per gewas en per kweker grote verschillen. Voor FloraHolland is het afgelopen seizoen zeer succesvol verlopen met een forse stijging van het marktaandeel bij het product tulp.

Productmanager noviteiten Xander Berents van FloraHolland Intro Point gunde de aanwezigen een blik in de wereld van trends, noviteiten en toegevoegde waarde in de sierteelt. Aan de hand van diverse voorbeelden bij zowel planten als bloemen, liet hij zien hoe een aanvoerder de markt kan bedienen. Met complete concepten en unieke producten wordt getracht de consument te verleiden. Kwekers ontwikkelen deze concepten alleen, maar in toenemende mate als cluster. Dat geeft de individuele kwekers meer kracht een specifieke markt te bedienen. FloraHolland investeert nadrukkelijk in de toekomst door de dienst FlorConcepting, waarbij een kweker wordt begeleid bij het ontwikkelen van een uniek product, aan te bieden. Aan de hand van de stelling 'de afzet van bloemen kan met nog zeker 50 procent worden vergroot, mits we het slim aanpakken!' werd er door de ruim 25 aanwezigen levendig gediscussieerd over de kansen en bedreigingen voor specifiek de bolbloemen.


---