VVD



10 jun 2005 - Inbreng Paul de Krom VROM herijking

Onderwerp: Algemeen Overleg VROM herijking

Woordvoerder: Paul de Krom

Datum: 9 juni 2005

VVD in debat VROM regelgeving: ladder staat er, maar fruit moet nog worden geplukt.

De VVD staat voor 100% achter de plannen van Minister Dekker om de VROM regelgeving te saneren. De VVD moedigt de Minister aan om de plannen met kracht door te zetten. Haast en radicale keuzes zijn nodig om de beloften waar te maken, anders worden de doelstellingen niet gehaald.

Hieronder treft u de bijdrage aan in het debat van woordvoerder Paul de Krom.


---

In het overleg van 13 december heb ik mijn waardering uitgesproken voor de aanpak van de bewindslieden van VROM om de lasten te verminderen en het voor burgers en bedrijven weer een beetje leuker te maken om in dit land te wonen, bouwen of ondernemen. Ook achter de schermen hoor ik van verschillende kanten dat er binnen VROM echt serieus en hard wordt gewerkt om van het project een succes te maken. Als het echt lukt is het een prestatie van formaat. Nog nooit is een Kabinet er in geslaagd de regeldrift van de overheid echt in te dammen. Valkuilen genoeg.

De balans op dit moment is dat nog steeds veel teveel mensen in Nederland last hebben van het 'paarse krokodil' syndroom. Het fruit hangt er maar is nog niet geplukt. Ik zal niet weer vervallen in voorbeelden van idiote bureaucratie die ik nog steeds om me heen hoor en zie. De bottom-line is dat de VVD fractie voor 100% achter de aanpak staat die de bewindslieden kiezen, maar als het kabinet niet opschiet dan halen we de doelstelling niet in 2007, en erger nog, dan zal de beleving van mensen ook niet veel anders zijn dan nu. Er zijn al wel resultaten geboekt maar die zijn zo versnipperd dat niemand er wat van merkt. Haast en radicale keuzes zijn nodig om onze verkiezingsbelofte waar te maken. De kachel moet flink worden opgestookt, water kookt niet bij 50 graden. De modernisering van de 8.40 AMvB's, de ene VROM vergunning en de uitbreiding van algemene regels kunnen veel verlichting brengen, maar als het kabinet dit nog voor de verkiezingen wil afronden en uitvoeren dan is urgentie echt geboden. Het is echt 5 voor 12, de noodzakelijke veranderingen in de wetgeving die nodig zijn duren lang. Als e.e.a. niet begin volgend jaar bij de Raad van State ligt en uiterlijk in het voorjaar bij het parlement, dan halen we het sowieso al niet. Volgende week brengt de Taskforce Vereenvoudiging Vergunningen haar rapport uit met een systematiek om te beoordelen of een vergunning het meeste effectieve instrument is, of bijv. algemene regels. Het lijkt mij goed als VROM dat beoordelingskader ook gebruikt. Kunnen de bewindslieden dat toezeggen?

Het MKB heeft berekend dat ondernemers jaarlijks zo'n 7 miljoen vergunningen nodig hebben, zo'n 12 tot 15 per ondernemer per jaar. Dat kost 800 mln. voor de aanvragen en nog eens 500 mln. aan leges. Als de kosten van de papierwinkel met 20% afneemt zorgt alleen dat al voor een extra economische groei van 1,8% per jaar, zo heeft het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf berekend. Ook deze bewindslieden zetten daarom terecht zwaar in op vereenvoudiging van vergunningen. Daar kunnen de grootste klappers worden gemaakt. Met genoegen heb ik gelezen dat negen gemeenten dit jaar gaan experimenteren met de integrale VROM vergunning en het ene loket. Breda, Zwolle, Haarlem, Valkenswaard, Gulpen, Leiden, Eindhoven, Schiedam en Dordrecht hebben hun kans gegrepen. Chapeau voor hun lef en vernieuwingsdrift. Ik ben zeer benieuwd naar de snelle resultaten die ongetwijfeld worden geboekt. Zou het trouwens niet interessant zijn om burgers en bedrijven inzicht te bieden in leges die lokaal moeten worden betaald? Benchmarking zou wel bij kunnen dragen om leges te verlagen. Wat vinden de bewindslieden van dit idee?

Het is goed als VROM nu eindelijk eens definitief ophoudt een kop te zetten op Europese regels. We hebben dit jaar de PET flessen alweer als voorbeeld, en recenter en nog veel erger het Besluit Luchtkwaliteit. Maar er zijn nog meer voorbeelden, zoals de definitie van best Beschikbare technieken in het IPCC reparatiewetsvoorstel en regels in het Besluit Melden Afvalstoffen. Gaat VROM dit ook aanpakken? Zijn er nog meer Brusselse regels die door VROM van een vrolijk kopje zijn voorzien? Kan de Kamer daarvan eens een overzicht krijgen? De VVD fractie voelt er niets voor weer voor een verrassing als het Besluit Luchtkwaliteit te worden gesteld. De energieprestatiecoefficient wordt per 1 januari 2006 aangepast van 1 naar 0,8. De VVD fractie is daarvoor, mits de consequenties goed in kaart zijn gebracht in termen van haalbaarheid, betaalbaarheid en uitvoerbaarheid. Kunnen de bewindslieden dat toelichten? Wat betreft het energieprestatiecertificaat wil de VVD fractie niet verder gaan dan de Europese richtlijn voorschrijft. Dus geen certificatie per adviseur, maar per organisatie. Het lijkt de VVD fractie voor de hand liggend dat adviseurs die het certificaat afgeven volstrekt onafhankelijk moeten zijn en geen commercieel belang hebben. Kalkoenen moet je niet laten meepraten over hun eigen kerstdiner. Onderschrijft de regering dit? Wie draait overigens voor de kosten van het certificaat op? De huurder of de verhuurder?

Wat betreft verplichte APK keuring voor woningen heeft de Kamer in de motie Vietsch uitgesproken dit niet te willen. De Minister zegt nu dat zij dit niet ziet als een taak van het Rijk en beschouwt de motie daarmee als uitgevoerd. Maar tegelijkertijd komt de Minister via de achterdeur met de VNG overeen een verplichte veiligheidskeuring in te voeren. Dat lijkt mij toch in strijd met de motie. Kan de Minister dit uitleggen? Waarom wordt niet gekozen voor een systematiek van steeksproefgewijze en onaangekondige controles? Graag een toelichting.

Tenslotte: de vorige keren heb ik gesproken over de self storage problematiek. De bewindslieden gaven toen aan naar deze problematiek te kijken. Ik hoor dat er intussen veel heen en weer wordt gepraat, maar geen vooruitgang wordt geboekt. Graag een toelichting op de stand van zaken.