Breed Platform Verzekerden en Werk

Veel klachten over herbeoordeling WAO en reïntegratie van arbeidsgehandicapten

Amsterdam, 29 juni 2005

In 2004 heeft het Breed Platform Verzekerden en Werk 400 klachten en bijna 2000 vragen ontvangen over de WAO en de WAO-herbeoordeling. Bovendien merkten WAO-ers die weer (deels) arbeidgeschikt zijn verklaard, dat de stap naar reïntegratie zeer moeizaam verloopt. Zowel uit de klachten als uit de vragen bleek een toegenomen ongerustheid over de mogelijke gevolgen die de herbeoordeling heeft. Mensen die de helpdesk bellen, zijn vooral bezorgd over de inkomensgevolgen van de herbeoordeling. Daarnaast betwijfelen ze of de staat van hun gezondheid het mogelijk maakt dat ze weer aan het werk gaan.

Als zij vanuit de WAO weer aan de slag proberen te komen, ondervinden arbeidsgehandicapten veel problemen. In plaats van maatwerk krijgen ze te veel een standaardtraject aangeboden, zo blijkt uit de klachten. Bij de private reïntegratiebedrijven, die de reïntegratietrajecten uitvoeren, bestaat onvoldoende aandacht voor hun persoonlijke situatie. Ook schort het tegenwoordig aan de nodige scholing, omdat het UWV strikte criteria hanteert. Bovendien lijken reïntegratiebedrijven het opnemen van scholing een te groot financieel risico te vinden. Vooral mensen die langere tijd in de WAO hebben gezeten, zijn hiervan de dupe.

De negatieve ontwikkeling blijkt uit de Helpdeskrapportage 2004 van het Breed Platform Verzekerden en Werk (BPV&W). Eén van de opmerkingen die het BPV&W registreerde, luidt als volgt: "Ik word begeleid door een reïntegratiebureau, allemaal keurige mensen, maar ik had verwacht dat ze contacten zouden hebben met mogelijke werkgevers en dat ze bijvoorbeeld een ervaringsplaats voor me zouden kunnen organiseren. Dat is allemaal niet zo, ik moet het allemaal zelf doen." En over scholing: "Ze zeggen steeds dat scholing onbespreekbaar is, omdat het budget het niet toelaat. Uit de testen kwam dat ik geschikt zou zijn voor kantoorwerk, maar dan heb ik toch echt cursussen nodig. Ik zit deels in de WAO en mag mijn oude beroep van bakker niet meer uitoefenen."

Nog meer knelpunten

Het BPV&W voorziet nog meer knelpunten nu in de nieuwe WAO-plannen het accent juist wordt gelegd op de reïntegratie. Uit de vragen bij de helpdesk blijkt hoe lastig mensen het vinden om de juiste informatie te vinden die hen kan helpen om weer aan werk te komen. Veelgestelde vragen zijn: "Van welke financiële regeling kan ik of de werkgever gebruik maken", "Wat moet ik over mijn gezondheid vertellen in het sollicitatiegesprek?". Door de ondoorzichtige en steeds veranderende regelgeving wordt het de individuele werknemer en sollicitant lastig gemaakt invulling te geven aan de eigen verantwoordelijkheid.
______________

Het BPV&W is een stichting die zich inzet voor mensen die door hun gezondheid belemmeringen ervaren bij het verkrijgen en behouden van werk en bij het afsluiten van verzekeringen. Meer informatie is te vinden op www.bpv.nl