Verbond van Verzekeraars

Aansprakelijkheidsverzekeraars willen dialoog met samenleving

Het is de hoogste tijd dat de samenleving zich realiseert dat wij niet het nationaal betaalkantoor zijn voor slachtoffers. Dat zei Rob Burgerhout, voorzitter van de afdelingscommissie Aansprakelijkheid van het Verbond, onlangs op de jaarlijkse marktvergadering. We moeten de samenleving ervan doordringen dat de dekking niet ongelimiteerd is.

Aansprakelijkheidsverzekeraars zijn van nature niet pessimistisch, maar veel reden tot vrolijkheid hebben ze ook niet. De resultaten van deze branche staan al jarenlang onder druk en ook 2004 is verre van positief afgesloten. In de branche gaat jaarlijks een bedrag van ongeveer één miljard euro aan premie om. Ook al lijkt het aantal claims niet te stijgen, het gemiddelde bedrag dat verzekeraars per claim uitkeren, is de laatste vier jaar wel verdubbeld.

Zwarte gaten

Bovendien reserveren verzekeraars flink. Dat heeft te maken met de specifieke aard van het risico. Aansprakelijkheid als te verzekeren risico kent een groot aantal zwarte gaten. Kijk je naar de ontwikkelingen over de grenzen, dan kun je wel vermoeden welke gevaren in die gaten schuilen, maar zeker weten, laat staan de omvang van het risico berekenen, is onmogelijk. Burgerhout noemde een paar saillante voorbeelden uit de VS en Engeland: ouders die de school aansprakelijk stellen voor het laten zakken van hun kind, al op voorhand uitzichtloze zaken die toch voor de rechter worden gebracht, zodat je je als partij wel móet verdedigen, een vakantieganger die de reisorganisatie aansprakelijk stelt voor het feit dat er een kokosnoot uit de boom is gevallen, etc. Of nog maller: een postbode die na de jaarwisseling een klant aansprakelijk stelt, die volgens hem te veel brieven en kerstkaarten heeft verstuurd, waardoor hij last van zijn knieën heeft gekregen.

Gelimiteerde dekking

In ons land is (nog) geen sprake van een claimcultuur zoals in de VS, merkte Burgerhout op, maar we zijn wel gewaarschuwd. Oorspronkelijk is de aansprakelijkheidsverzekering bedoeld als middel om het vermogen van de verzekerde te beschermen, maar op dit moment wijst alles erop dat de aansprakelijkheidsverzekering vooral wordt beschouwd als de grote pot met geld waaruit slachtoffers een vergoeding voor leed en schade kunnen krijgen. Daaraan is een grens, hield Burgerhout de aanwezigen voor. Het is buitengewoon belangrijk dat we dat helder voor het voetlicht brengen. Anders wordt het op zichzelf goed werkende systeem de nek omgedraaid en zijn we nog verder van huis.

Verzekerd!, juni 2005